Gemeente Alkmaar


Alkmaar, 4 januari 2002

Wethouder Van Vliet opent Inlichtingenbureau

Op woensdag 9 januari 2002 om 14.00 uur opent Wethouder C.G. van Vliet (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) het Inlichtingenbureau. Dit is een nieuw systeem om snel na te gaan of mensen hun inkomsten correct hebben opgegeven. Alkmaar is één van de eerste gemeenten in Nederland die is aangesloten op het Inlichtingenbureau.

In de gemeente Alkmaar ontvangen ruim 2000 mensen een uitkering van de Sociale Dienst. Cliënten van de Sociale Dienst geven op wat zij ontvangen aan inkomsten. Het grootste deel van de klanten levert dit goed en op tijd in. Het gebeurt echter ook dat mensen inkomsten niet goed opgeven aan de Sociale Dienst. De Sociale Dienst controleert de opgegeven inkomsten. Dit gebeurde altijd achteraf. Vanaf 3 december 2001 vindt inkomstencontrole plaats via het Inlichtingenbureau. Zo is binnen korte tijd te zien of de hoogte van de uitkering correct is vastgesteld.

De gegevensuitwisseling tussen de gemeente en het Inlichtingenbureau vindt maandelijks plaats. De eerste resultaten van de gegevensuitwisseling komen woensdag 9 januari 2002 binnen. Aansluiting op het Inlichtingenbureau is per 31 december 2002 verplicht voor alle Sociale Diensten in Nederland.

Hoe het Inlichtingenbureau werkt
In een computerprogramma vergelijkt het Inlichtingenbureau de sofi-nummers van mensen die inkomsten ontvangen van de Sociale Dienst Alkmaar met de gegevens uit bestanden van de Belastingdienst, de Informatie Beheer Groep, andere Sociale Diensten en overige uitkeringsorganen. Een uitbreiding van de aangesloten instellingen is in de toekomst mogelijk.

De Sociale Dienst van de gemeente Alkmaar stuurt maandelijks sofi-nummers en naam- en adresgegevens naar het Inlichtingenbureau. Als blijkt dat een sofi-nummer op hetzelfde moment ook bij één van de bovengenoemde instanties staat geregistreerd, geeft het Inlichtingenbureau een zogenaamd `samenloopsignaal'. Een samenloopsignaal duidt erop dat mensen naast hun uitkering bij de Sociale Dienst andere inkomsten of vermogen hebben. De Sociale Dienst controleert of de inkomsten correct zijn opgegeven.

Als er een samenloopsignaal is
Als de Sociale Dienst een samenloopsignaal ontvangt van het Inlichtingenbureau worden de gegevens intern gecontroleerd. Als de gegevens bij de Sociale Dienst niet bekend zijn dan wordt looninformatie bij de klant opgevraagd. Deze looninformatie wordt verwerkt.

Wanneer de inkomsten een periode korter dan drie maanden geleden betreffen, worden de inkomsten verrekend bij de eerstvolgende betaling van de uitkering. Wanneer de inkomsten een periode langer dan drie maanden geleden betreffen, wordt de terugbetaling verder verwerkt door de afdeling terugvordering van de Sociale Dienst.

Als de klant de gevraagde inkomensgegevens niet tijdig verstrekt kan het recht op uitkering niet langer worden vastgesteld en wordt de betaling van de uitkering opgeschort. Bij het alsnog ontvangen van de gevraagd looninformatie wordt de opschorting weer opgeheven. Als de gegevens wel bekend zijn, heeft de klant aan zijn verplichtingen voldaan. Op dat moment eindigt het onderzoek zonder verdere gevolgen voor de klant.

Meer informatie
Wanneer mensen vragen hebben over het Inlichtingenbureau kunnen zij terecht bij de Sociale Dienst. Deze is bereikbaar van maandag tot en met donderdag van 9.00 tot 12.00, telefoonnummer (072) 548 85 30.