Staatssecretaris Adelmund reikt Solberg-Verlindenprijs 2002 uit
Leerkracht ontwikkelt Sommy voor verbetering rekenonderwijs groep 3
Jan Hulst is winnaar geworden van de Solberg-Verlindenprijs 2002. Aan
deze prijs is een bedrag van 5.000,00 verbonden. Staatssecretaris van
OC&W Adelmund overhandigde hem de prijs op 8 januari tijdens de
nieuwjaarsreceptie van de Citogroep in Arnhem.
Jan Hulst ontving de prijs voor de ontwikkeling van het programma
Sommy. Sommy is ontwikkeld om het rekenonderwijs in groep 3 te
verbeteren. Het programma stelt kinderen in staat om zelfstandig het
begrip van de getallen beneden de tien te vergroten.
Jan Hulst is intern begeleider en remedial teacher op de
Oranje-Nassauschool te Stolwijk en schoolbegeleider bij de
schoolbegeleidingsdienst BGS in Ridderkerk.
De Solberg-Verlindenprijs is vernoemd naar de in 1998 overleden
oud-directeur van het Instituut voor Toetsontwikkeling (Cito), drs.
J.W. Solberg en zijn echtgenote, mevrouw C.A.E.M Verlinden. De prijs
wordt eens in de twee jaar uitgereikt aan personen of groepen personen
die een verdienstelijke prestatie hebben verricht op een bepaald
terrein van toetsing in het Nederlandse onderwijs. De prijs is in 2002
voor de vierde maal toegekend. Elke keer staat de prijs in het teken
van een bepaald thema. Dat was voor het jaar 2002 `Toetsing per
computer'.
In totaal waren en zestien mededingers naar de prijs. De inzendingen
zijn beoordeeld door een driehoofdige jury met vertegenwoordigers uit
de wetenschap, het onderwijs en de overheid.
De winnende inzending
Leerlingen krijgen binnen Sommy op een speelse manier oefentoetsen met
sommen `op maat' aangeboden en feedback op hun prestaties.
Leerkrachten kunnen het programma goed aanpassen aan het specifieke
niveau van individuele leerlingen. Sommy is een adaptief programma.
Dat betekent dat het zich zonder tussenkomst van de leerkracht aanpast
aan de prestaties van een kind. Verder slaat het programma de
resultaten van de kinderen op in heldere overzichten. Sommy biedt
leerkrachten de gelegenheid om zonder veel inspanning een essentieel
onderdeel van het rekenonderwijs aan jonge kinderen te verbeteren.