Cito

Staatssecretaris Adelmund reikt Solberg-Verlindenprijs 2002 uit

Leerkracht ontwikkelt Sommy voor verbetering rekenonderwijs groep 3

Jan Hulst is winnaar geworden van de Solberg-Verlindenprijs 2002. Aan deze prijs is een bedrag van 5.000,00 verbonden. Staatssecretaris van OC&W Adelmund overhandigde hem de prijs op 8 januari tijdens de nieuwjaarsreceptie van de Citogroep in Arnhem.

Jan Hulst ontving de prijs voor de ontwikkeling van het programma Sommy. Sommy is ontwikkeld om het rekenonderwijs in groep 3 te verbeteren. Het programma stelt kinderen in staat om zelfstandig het begrip van de getallen beneden de tien te vergroten.

Jan Hulst is intern begeleider en remedial teacher op de Oranje-Nassauschool te Stolwijk en schoolbegeleider bij de schoolbegeleidingsdienst BGS in Ridderkerk.

De Solberg-Verlindenprijs is vernoemd naar de in 1998 overleden oud-directeur van het Instituut voor Toetsontwikkeling (Cito), drs. J.W. Solberg en zijn echtgenote, mevrouw C.A.E.M Verlinden. De prijs wordt eens in de twee jaar uitgereikt aan personen of groepen personen die een verdienstelijke prestatie hebben verricht op een bepaald terrein van toetsing in het Nederlandse onderwijs. De prijs is in 2002 voor de vierde maal toegekend. Elke keer staat de prijs in het teken van een bepaald thema. Dat was voor het jaar 2002 `Toetsing per computer'.

In totaal waren en zestien mededingers naar de prijs. De inzendingen zijn beoordeeld door een driehoofdige jury met vertegenwoordigers uit de wetenschap, het onderwijs en de overheid.

De winnende inzending

Leerlingen krijgen binnen Sommy op een speelse manier oefentoetsen met sommen `op maat' aangeboden en feedback op hun prestaties. Leerkrachten kunnen het programma goed aanpassen aan het specifieke niveau van individuele leerlingen. Sommy is een adaptief programma. Dat betekent dat het zich zonder tussenkomst van de leerkracht aanpast aan de prestaties van een kind. Verder slaat het programma de resultaten van de kinderen op in heldere overzichten. Sommy biedt leerkrachten de gelegenheid om zonder veel inspanning een essentieel onderdeel van het rekenonderwijs aan jonge kinderen te verbeteren.