De Voorzitter van de Tweede Kamer der
Staten-Generaal
Plein 2
2511 CR DEN HAAG
Datum Uw brief Ons kenmerk
(Kenmerk)
9 januari 2002 BFB 2001/1050M
Onderwerp
Toezending verslag van de Ecofin Raad van 13 december
2001 te Brussel.
Hierbij zend ik u, mede namens de Staatssecretaris, het verslag van de
vergadering van de Ecofin Raad van 13 december 2001 te Brussel.
Dit verslag wordt toegezonden aan de Voorzitters van de Eerste en de Tweede Kamer alsmede de Voorzitters van de Algemene Commissie voor Europese Zaken en de Vaste Commissie voor Financiën van de Tweede Kamer.
DE MINISTER VAN FINANCIËN
Verslagen Ecofin Raad van 13 december en eurogroep en informele Ecofin Raad
van 14 december 2001
Verslag Ecofin Raad 13 december 2001
Voorbereiding ER Laken
Introductie van de chartale euro
Commissaris Solbes verwijst naar de eurobarometer die vandaag wordt
gepubliceerd. Er blijkt dat nog het nodige moet worden gedaan aan de
informatievoorziening rond de introductie van de chartale euro op 1 januari
aanstaande. Van de burgers in de eurolanden is op dit moment één op de zeven
nog niet op de hoogte van de datum van invoering van de bankbiljetten en
munten. Verder blijft een punt van aandacht de prijsstijging als gevolg van de
euro: Ruim 70% van de burgers gelooft dat er een opwaarts effect op de prijzen
zal zijn. Tevreden is de Commissaris met alle evenementen die rond de
jaarwisseling ter gelegenheid van de introductie van de chartale euro door de
lidstaten worden georganiseerd. Ook het Belgische en Spaanse Voorzitterschap
zullen samen met de Commissie een evenement in Brussel houden. Dit zal de
betrokkenheid van de burgers bij het project zeker vergroten.
Het Voorzitterschap constateert dat ook in de eurogroep over dit onderwerp zal
worden gesproken en concludeert dat de raad kennisneemt van de rapportages van
de Commissie.
Rapport over de economische situatie
EFC-voorzitter Akerholm schetst de kernpunten van het communiqué dat ten
behoeve van de Europese Raad in Laken is opgesteld. Boodschap is dat ondanks
de teruggang van het moment de economische basis in Europa gezond is. Er is
een goed omlijnde strategie waaraan krachtig uitvoering moet worden gegeven.
In het begrotingsbeleid staan de doeleinden van het stabiliteits- en groeipact
onverkort overeind en de implementatie van de voorgenomen structurele
hervormingen moet worden voortgezet.
Commissaris Solbes is het eens met het EFC. De vooruitzichten van dit moment
zijn inderdaad zwak en met grote onzekerheid omgeven, maar de Commissie
vertrouwt op een herstel in de loop van het komende jaar en een verder herstel
in het jaar daarna. De Commissaris noemt ook de noodzaak tot matiging van de
lonen.
Een grote lidstaat wil in de laatste alinea van het concept-communiqué meer
nadruk leggen op versterkte inspanning in het proces van structurele
hervormingen en integratie van financiële markten.
Voor de uiteindelijke tekst over de economische situatie zij verwezen naar de
conclusies van de ER in Laken.
Voortgangsrapportage belastingpakket
Dit verslag zal voor wat de spaartegoeden betreft, aangepast worden aan de
uitkomst van de discussies in de Raad (zie latere punt onder belastingen). Het
gedeelte over de gedragscode blijft ongewijzigd.
Voortgangsrapportage energiebelasting (zie latere punt onder belastingen)
Financiële diensten
Vijfde voortgangsverslag Financial Services Action Plan
De Commissie geeft aan dat er belangrijke voortgang is geboekt, maar dat er nog veel te doen valt. Volgend jaar moeten er tien wetgevingsinitiatieven afgerond worden. De afronding van de FSAP in 2005 komt anders in gevaar.
Richtlijn financiële zekerheden
De Commissie wijst erop dat dit een prioriteitsinitiatief is van het FSAP. De
voordelen voor de markt zullen groot zijn wanneer deze richtlijn is
aangenomen. De Commissie trekt het algemene voorbehoud bij de compromistekst
in, alhoewel de Commissie weinig op heeft met opt-outs en opt-ins.
De Voorzitter stelt vast dat er een algemene oriëntatie is bereikt.
Richtlijn marktmisbruik
De Commissie geeft aan dat dit voorstel prioriteit heeft gekregen n.a.v. de
EcoFin/JBZ Raad van 16 oktober 2001. Aanname van de richtlijn is belangrijk in
het licht van de ontwikkelingen van de afgelopen maanden. Twee grote lidstaten
kunnen uiteindelijk ook hun steun geven. Staatssecretaris Bos doet een
tekstsuggestie voor een Verklaring van Raad en Cie ad art. 12: "The Commission
and the Council declare with regard to Article 12 that the competences stated
in this article will be exercised without prejudice to the competences of the
judicial authorities of the Member States.". Deze wordt overgenomen. De
Voorzitter constateert dat er een algemene oriëntatie is.
Verordening International Accounting Standards
De Commissie geeft aan dat dit dossier prioriteit heeft gekregen van de ER van
Lissabon en de ER van Stockholm, waarin nadrukkelijk 2005 als deadline is
genoemd. Overgangsperiodes zijn dan ook niet acceptabel. Met betrekking tot
het copyrightissue zal de Commissie werken aan een spoedige totstandkoming van
een Memorandum of Understanding (MoU) met de International Accounting
Standards Board (IASB). Uiteraard zal de algemene oriëntatie onder voorbehoud
zijn van het finale MoU.
Een grote lidstaat kan met de Verordening instemmen, behalve op het punt van
overgangsperiodes. Een termijn tot 2011 moet gegeven worden aan ondernemingen
die nu al op basis van US Generally Accepted Accounting Principles (USGAAP)
rapporteren, i.v.m. hun notering in New York. Tevens wordt erop gewezen dat
dit probleem toch ook in andere Lidstaten moet spelen. Het voorzitterschap en
de Commissie wijzen nogmaals op de Verklaringen van de Europese Raden van
Lissabon en Stockholm, waar de Lidstaten toch echt met 2005 akkoord zijn
gegaan. De lidstaat reageert dat vanaf het begin duidelijk is geweest dat hij
een langere termijn wenste, die eventueel ook iets korter zou kunnen zijn dan
2011.
Dit punt vond bijval van twee grote lidstaten, ook omdat er problemen zijn met
ondernemingen die alleen met schuldpapier genoteerd staan.
De Commissie wijst nogmaals op de Verklaringen van de ER en is van mening dat een overgangstermijn tot bijvoorbeeld 1-1-2007 geen toegevoegde waarde heeft. Dat is alleen maar "softening of the pain". Een grote lidstaat wil de huidige deadline van 2005 handhaven. Een overgangstermijn tot 2007 zou een verkeerd signaal afgeven en steun daaraan kan dan ook niet gegeven worden. De Voorzitter neemt kennis van die bezwaren en concludeert met gekwalificeerde meerderheid dat er een algemene oriëntatie is.
Mondialisering en ontwikkeling
Commissaris Solbes schetst de hoofdlijnen van het interim rapport (nog niet
openbaar) onder verwijzing naar de terms of reference die door de Ecofin zijn
vastgesteld. Het eindrapport zal in februari a.s. worden afgerond en zal
vooral analytisch van aard zijn. De Commissaris maakt verder melding van de
mededeling over de strategie duurzame ontwikkeling waar de Commissie aan
werkt, ter voorbereiding van de Top in Johannesburg. In die mededeling zal de
Commissie ook tot beleidsaanbevelingen komen en een samenhangende strategie
proberen te schetsten. Een grote lidstaat vraagt daarop of de Commissie ook in
het februarirapport al politieke aanbevelingen zal doen, bijvoorbeeld over de
Tobintax. Verder wijst deze lidstaat op de initiatieven die in de strijd tegen
de financiering van het internationale terrorisme zijn genomen. Deze zouden
ook in het rapport van de Commissie moeten worden meegenomen. Ten slotte wijst
het land op de ODA-doelstelling van 0,7%. Dit zal in veel lidstaten
moeilijkheden opleveren. De lidstaat is benieuwd wat de Commissie in dat
verband gaat voorstellen, maar wijst er alvast op dat er naar hun oordeel nog
heel veel moet gebeuren met de Europese ontwikkelingshulp. Immers, daar
blijven voortdurend middelen onbenut of worden niet doeltreffend aangewend. De
boodschap is dus: eerst effectief gebruik van de middelen die reeds
beschikbaar zijn voordat nieuwe bronnen worden aangeboord.
Een andere grote lidstaat sluit zich bij dat laatste aan. Voorts vraagt die aandacht voor de niet financiële maatregelen die de EU zou kunnen nemen om de perspectieven voor ontwikkelingslanden te verbeteren. De lidstaat verwijst daarbij in het bijzonder naar openstelling van de Europese markt voor producten uit ontwikkelingslanden en afbouwen van landbouwsubsidies. Dat laatste zou dan tevens weer ruimte creëren om de doelstelling van 0,7% te bereiken. Verder benadrukt het land dat voor een vruchtbaar debat over dit onderwerp een samenhangende strategie moet worden gepresenteerd en geen presentatie van losse elementen zoals de Tobintax.
Commissaris Solbes reageert dat de 0,7% doelstelling al enige tijd bestaat en dus geen nieuwe verplichting is. Hij erkent dat het altijd goed is de mogelijkheden te onderzoeken om bestaande
financiering beter in te zetten, maar hij wil er voor waken dat dit algemene
verslag over mondialisering een evaluatie zou moeten omvatten van al het
externe beleid van de Unie.
Het Voorzitterschap complimenteert de Commissie met de inspanningen tot nu
toe. In februari zullen een aantal politieke vragen beantwoord moeten worden
en in het debat morgen in de informele Ecofin kan daar alvast inhoudelijk op
worden ingegaan.
Belasting
Spaartegoeden
Na een discussie bereikt de Ecofin uiteindelijk unaniem overeenstemming over
de volgende conclusie:
1. The present draft Directive represents the entirety of the provisions
for the taxation of savings for the purpose of negotiations with the third
countries;
2. Once Member States have assessed the assurances provided for in the
Feira Conclusions with regard to equivalent measures in third countries and
the same measures in dependent or associated territories, the Council will
decide, on the basis of a report presenting the outcome of the negotiations,
on a final text of the Directive no later than 31 December 2002, and do so by
unanimity.
Decided to make the present draft Directive public.'
De conclusie en de tekst van de ontwerp richtlijn is opgenomen in de voorlopige press release (tot nu toe alleen in het Frans beschikbaar) in een bijlage. De press release is te vinden op http://ue.eu.int/en/summ.htmonder Latest News (later ook in andere talen).
Door de conclusie van de Ecofin is er politieke overeenstemming over een tekst op basis waarvan met derde landen onderhandeld kan worden. In deze tekst is de automatische overgang naar een systeem van uitwisseling van informatie opgenomen na een overgangsperiode van 7 jaar die op 1 januari 2004 begint. Gedurende de overgangsperiode zullen drie lidstaten een bronheffing toepassen.
Afhankelijk van de uitkomst van de onderhandelingen met derde landen kan de
tekst van de richtlijn nog aangepast worden. Dit ligt besloten in de woorden
'on a final text of the Directive'. Hierdoor wordt aan de wensen van twee
lidstaten tegemoet gekomen.
Definitieve besluitvorming vindt eind 2002 plaats.
Energiebelasting
Het is niet mogelijk gebleken conclusies te trekken op het punt van de
energiebelastingen.
In een (niet openbaar) document van het voorzitterschap zijn conclusies
opgenomen over de vooruitgang geboekt tijdens het Belgische voorzitterschap.
Tevens wordt aangegeven dat op korte termijn gesproken moet gaan worden over
het onderwerp tarieven. Het voorzitterschap geeft tevens aan dat als er geen
unanimiteit mogelijk is, de optie van versterkte samenwerking overwogen moet
worden.
Commissaris Bolkestein dringt aan op het aannemen van de conclusies. Een
richtlijn energiebelasting is noodzakelijk voor een goed functionerende
interne markt. Hij wijst in die context op de perikelen rond de
brandstofprijzen in 2000. Het is bovendien noodzakelijk om aan allerlei
milieudoelstellingen te kunnen voldoen. Hij wijst als ultimum remedium
versterkte samenwerking niet af.
De discussie in de Raad spitst zich toe op twee onderwerpen. Het eerste is het
verbinden van energiebelasting met de voortgang van de liberalisering van de
energiemarkt. Het tweede punt van discussie is de belasting op huishoudens. De
Voorzitter constateert dat er geen overeenstemming te bereiken is over de
conclusies. Hij zal verslag uitbrengen aan de Europese Raad te Laken
E-commerce
Het blijkt bij dit onderwerp mogelijk tot overeenstemming te komen. De Raad
gaat akkoord met conclusies die er op neer komen dat akkoord gegaan wordt met
het tijdens het Zweedse voorzitterschap opgestelde compromis. Deze oplossing
zal voor drie jaar gelden en moet op de Ecofin in februari 2002 formeel
aangenomen worden. In die drie jaar moet gewerkt worden aan een definitieve
oplossing.
De uiteindelijk conclusies luiden als volgt:
'The Council:
-
invites the Commission and the Member States with immediate effect to work to
develop and implement as soon as possible an appropriate electronic mechanism
on a non
discriminatory basis for charging, declaring, collecting and allocating tax
revenues in connection with e commerce supplies with taxation in the place of
consumption; and
-
instructs the Fiscal Questions Working Party to finalise, for agreement at the
ECOFIN Council in February 2002, a temporary interim solution - time-limited
to 3 years, to be extended, for practical reasons, by the Council acting
unanimously on a proposal from the Commission - based upon the Swedish
Presidency compromise incorporating a simplified revenue reallocation
mechanism and a commitment to the introduction of an electronic solution as
soon as possible and no later than 3 years after implementation of the
Directive.'
De Voorzitter zal over dit punt verslag uitbrengen aan de Europese Raad te
Laken
Diversen
Leningen van de EIB aan de EFTA-landen
De voorzitter maakt melding van een compromis dat als volgt luidt:
" The Ministers agree to approve the renewal of the facility until 2005. Given EIB capital constraints, the EIB Board of Directors is invited to approve only very urgent projects under this facility until june
2002, when a decision on a capital increase is expected."
Geen van de delegaties heeft hiertegen bezwaar.
Ratificatie Eigen Middelen besluit
Een lidstaat geeft aan dat lidstaten inmiddels meer dan genoeg hebben tijd
hebben gehad om de ratificatie af te ronden en is dan ook zeer teleurgesteld
over het feit dat dit nog niet in alle lidstaten is gebeurd. Hij dringt aan op
een verklaring van de lidstaten die de ratificatie nog niet hebben afgerond en
wil dit onderwerp vanaf nu op elke Ecofin aan de orde hebben totdat het
besluit in werking is getreden. Een grote lidstaat valt hem bij en wijst op de
onvoorziene rentelasten die het voor een aantal lidstaten met zich meebrengt.
De Voorzitter roept de lidstaten die nog niet gereed zijn op alles in het werk te stellen om die procedure nu zo snel mogelijk af te ronden. Hij wijst er op dat inmiddels een besluit is genomen waardoor de financiering van de begroting 2002 niet in het gedrang komt. Het onderwerp zal opnieuw aan de orde komen in de Ecofin Raad van Januari onder Spaans voorzitterschap.
Verslag eurogroep 14 december 2001
Tijdens de bijeenkomst is gesproken over het functioneren van de eurogroep. De
voorbereiding van de introductie van de euro kwam tijdens de Ecofin Raad van
13 december aan bod.
Functioneren eurogroep
Evenals in voorgaande jaren is aan het einde van het Belgische Voorzitterschap
gesproken over het functioneren van de eurogroep en mogelijke verbeteringen
die zijn en kunnen worden aangebracht. Tijdens de bijeenkomst van 14 december
kwam naar voren dat over het algemeen positief geoordeeld kan worden over het
functioneren van de eurogroep. Gedurende het Belgische voorzitterschap is in
verschillende vergaderingen aandacht besteed aan structurele hervormingen in
de landen van de eurozone. Het belang hiervan werd tijdens de bijeenkomst
onderstreept en de versterkte aandacht voor structurele hervormingen kan dan
ook in de toekomst worden voortgezet. Daarnaast kwam naar voren dat het soms
wenselijk kan zijn meer horizontaal naar structurele thema's, zoals
vergrijzing en belastinghervorming, te kijken.
Verslag Informele Ecofin Raad 14 december 2001
En marge van de ER in Laken vond ook een informele Ecofin Raad plaats. Hierbij was ook de managing director van het IMF, de heer Köhler, aanwezig. Tijdens deze bijeenkomst is gesproken over de economische situatie in Europa en de rest van de wereld. Aandachtspunten hierbij waren de oplopende financieringstekorten in Europa en de zorgelijke situatie in Argentinië. Ook is gesproken over globalisering. De heer Köhler waarschuwde dat de huidige discussie hierover geen stap terug mag veroorzaken richting meer protectionisme. Dit argument vond bijval. Minister Zalm benadrukte hierbij dat naast handel ook de afspraak om 0,7% BNP aan ODA-gelden te reserveren belangrijk was voor de positie van ontwikkelingslanden.