09-01-2002
Meer kansen voor kinderen Beleidsplan onderwijskansen vrij voor
inspraak
Breda wil ook voor 2002-2006 de kansen voor kinderen in Breda op een
ononderbroken schoolloopbaan en op een goede toekomst vergroten. Dit
blijkt uit het nieuwe beleidsplan onderwijskansen voor de
beleidsperiode 2002-2006. Het college van burgemeester en wethouders
heeft het concept-beleidsplan met de titel Meer kansen voor kinderen
vrijgegeven voor inspraak. Het beleid van 1998-2002 wordt
gecontinueerd en geïntensiveerd. Veel meer dan tot nu toe worden de
Bredase doelstellingen, ook op grond van landelijke doelstellingen,
vertaald naar meetbare prestaties. De gemeente Breda zet voor het
onderwijskansenbeleid in 2002-2006 jaarlijks een bedrag in van
ongeveer 2,5 miljoen Euro.
Breda heeft met het ministerie van OC&W in 2001 een convenant
afgesloten om de kwaliteit van het onderwijs en de prestaties van
leerlingen te verbeteren. In het schooljaar 2001-2002 zijn drie
basisscholen en één school voor voortgezet onderwijs gestart met het
opstellen en uitvoeren van een schoolontwikkelingsplan.
De prioriteit voor 2002-2006 ligt bij de toepassing en verbreding van
de schoolontwikkeling op alle onderwijskansenscholen in Breda. Scholen
gaan hierbij aan de slag om de kwaliteit van het onderwijs te
verbeteren. Actuele themas zoals integraal taalbeleid, leerlingenzorg,
ouderbetrokkenheid en voortijdig schoolverlaten worden hierin
meegenomen.
Onderwijskansenscholen
Per jaar kunnen minimaal twee onderwijskansenscholen aan de slag met
de ontwikkeling van de school. In nauw overleg met de scholen voor
voortgezet onderwijs, stichting Sprong en de gemeente is een keuze
gemaakt voor deelname van twee scholen voor voortgezet onderwijs
gedurende de planperiode. De scholen krijgen in het eerste jaar geld
voor de ontwikkeling en uitvoering van het schoolontwikkelingsplan.
Daarnaast krijgen scholen de mogelijkheid om met de inzet van de
basisbijdragen onderwijskansen op maat activiteiten in te kopen om
verder uitvoering te geven aan het schoolontwikkelingsplan.
Stedelijke aanpak
Naast de schoolgerichte aanpak wordt stedelijk een aantal activiteiten
c.q. projecten gecontinueerd en daarmee gestimuleerd. Naast het werken
vanuit het niveau van de school blijft het immers van belang om op
stedelijk niveau themas als taalbeleid, ouderbetrokkenheid en sociale
competentie verder te ontwikkelen.
Vroegschoolse educatie
Op grond van het bestedingsplan Voor- en Vroegschoolse Educatie,
vastgesteld door de gemeenteraad in oktober 2001, wordt de invoering
van gestructureerde programmas als Kaleidoscoop en Piramide in de
voor- en vroegschoolse periode vormgegeven.
Hiermee krijgt het peuterpluswerk (4 dagdelen peuterwerk vanaf 2 jaar
voor doelgroeppeuters op grond van een gestructureerd programma)
gestalte en wordt een doorgaande lijn tussen peuterspeelzalen en
basisscholen in onderwijskansengebieden in Breda gerealiseerd. Een
maximale inzet van de voor- en vroegschoolse educatie heeft voor
2002-2006 eveneens prioriteit.
Onderwijskansenbeleid
Vanaf 1998 heeft de gemeente Breda de verantwoordelijkheid voor het
onderwijskansenbeleid. De gemeenteraad heeft in juni 1998 het
onderwijskansenplan 1998-2002 Kansen voor Kinderen vastgesteld. De
eerste periode is bijna ten einde en daarom is voor de tweede
beleidsperiode 2002-2006 een nieuw beleidsplan gemaakt. Het advies van
de stichting Sprong (de organisatie in Breda belast met de coördinatie
van het onderwijskansenbeleid) is de basis voor Meer kansen voor
kinderen.
Terugkijkend op de afgelopen jaren is er in Breda op het gebied van
onderwijskansenbeleid veel gebeurd. Op een aantal terreinen liep Breda
voorop bij de ontwikkeling van projecten. Piramide en Kaleidoscoop
(progammas in de voor- en vroegschoolse periode om (taal)achterstand
te voorkomen) zijn verankerd in Breda en vormen nu de basis van het
voor- en vroegschoolse beleid in Breda. Met La Niña (peuterspeelzaal)
is een geslaagd experiment uitgevoerd op het gebied van de concrete
samenwerking tussen peuterspeelzaal en basisschool onder één dak. De
locaties Speel Mee hebben geleid tot een grote toename van
voornamelijk allochtone peuters naar de peuterspeelzaal. Door de
projecten Spel aan huis, Opstap en het Voorleesproject zijn ouders
meer en meer betrokken bij het onderwijs aan hun kind. Dit alles vormt
de basis voor de volgende periode.
Breda, 9 januari 2002