9-1-2002
Opel 33 X 1 in Nederland
Opel Nederland is in 2001 voor de drieëndertigste achtereenvolgende
maal op de eerste plaats in de verkoopstatistieken geëindigd.
Van de in totaal 530.287 nieuw verkochte personenwagens verkocht Opel er in 2001 68.915. Dit komt neer op een marktaandeel van 13%. In 2000 behaalde Opel nog een martkaandeel van 12,88%. Er is dus sprake van een stijging in het marktaandeel. Opel is zeer tevreden met dit behaalde resultaat. Dit komt eens te meer, omdat het marktaandeel is gerealiseerd in een markt die in zijn totaliteit 12% is afgenomen.
De in de voorgaande jaren sterk verkopende Opel Astra heeft in 2001 versterking gekregen van nieuwe, goed verkopende Opel modellen in verschillende marktsegmenten. Met name de nieuwe Opel Corsa en de Opel Zafira wisten hun weg naar de klant steeds beter te vinden. Maar als bewijs dat het aanbod van Opel-modellen in de breedte is gegroeid, werd als klap op de vuurpijl de Opel Agila nummer 1 in het mini-segment. Als enige Europese aanbieder van een zogenaamde Mini-MPV heeft Opel het afgelopen jaar al haar kansen benut. De Agila heeft dan ook met 6697 verkopen en het daarbij behorende marktaandeel van 1,26% alle verwachtingen overtroffen. Ander belangrijk nieuws bestond uit het feit, dat Opel er in 2001 twee nieuwe dynamische visitekaartjes bij kreeg in de showroom. Dit waren de Opel Speedster en de Opel Zafira OPC. Tevens verschenen er twee zuinige versies van de Opel Astra in de showroom, te weten de Astra ECO4 en de Astra 1.2.
Door middel van een aantal succesvol verlopen acties heeft Opel aan
het einde van het jaar de verkopen goed kunnen stimuleren via haar
dealerorganisatie. Met name de Nationale Inruilweken van Opel waarbij
1.361 Euro extra inruilwaarde werd gegeven boven op de geldende Bovag
koerslijstprijs was een succes. Maar ook de Opel Winterbeurt en de
Nationale Opel Testdag droegen bij aan het succes.
Succes was er ook door de publieke erkenning van twee Opel modellen.
Als eerste werd de nieuwe Opel Corsa uitgeroepen tot Kampioen Compacte
Auto van het jaar 2001. Een onderscheiding die na uitgebreide en
grondige testen wordt uitgereikt door het grootste consumentenmagazine
dat ons land kent: de ANWB Kampioen, dat bij ruim 3,4 miljoen leden op
de leestafel komt. Als tweede werd de Opel bedrijfswagen Vivaro met
ruime afstand tot de concurrentie uitgeroepen tot Internationale
Bestelwagen van het Jaar 2002, terwijl de nog maar net aan het publiek
voorgestelde Opel Combo in diezelfde prestigieuze verkiezing een
prachtige tweede positie in de wacht sleepte.
De Opel bedrijfswagens hebben het afgelopen jaar goed gepresteerd. Dit
kwam mede door het grote succes van de in de zomer geïntroduceerde
Opel Vivaro en de op de Opel Corsa gebaseerde Opel Combo. In totaal
werden dan ook 4.312 bedrijfswagens verkocht wat correspondeert met
een marktaandeel van 4,25%. In 2002 zullen de bedrijfswagens versterkt
gaan worden met nieuwe versies van de Opel Vivaro en de Opel Combo.
Ook zal de Zafira Van geïntroduceerd gaan worden.