9-1-2002
Magellan, Volkswagens antwoord op SUV's
Traditioneel presenteert Volkswagen op de North American International
Auto Show in Detroit (12 t/m 21 januari 2002) een spannende
vooruitblik op de toekomst: de Magellan, een nieuw veelzijdig
reisconcept.
Concept
Het naar de Portugese ontdekkingsreiziger Fernão de Magalhães genoemde
studiemodel drijft met zijn 202 kW / 275 pk sterke W8-motor alle vier
de wielen aan. Daarnaast beschikt de auto over een luchtgeveerde
wielophanging met een actief, hydraulisch dempingssysteem. Deze
technische eigenschappen lijken te wijzen op een terreinwagen, maar de
Magellan is meer. Want deze studie moet, net als zijn oorspronkelijke
naamgenoot, in meer werelden thuis zijn. Deze veelzijdigheid is niet
zonder reden. Waar de vorige twee concept cars (2000: AAC pick-up;
2001: Microbus ruimtewagen) duidelijke segmenten vertegenwoordigden,
is dat bij de in Patagonia Green gelakte Magellan bewust onmogelijk.
Want deze studie combineert het beste uit drie werelden en definieert
daarmee perspectieven voor een nieuw marktsegment.
De Magellan is een crossover. Daarmee worden nieuwe autoconcepten
aangeduid, waarin geselecteerde eigenschappen van diverse segmenten
zijn gecombineerd. In het geval van de Magellan voegde een team van
het Volkswagen Design Center Europe in Sitges, bij Barcelona, de
emotionaliteit van een moderne terreinwagen (SUV - Sport Utility
Vehicle) samen met de grote variatiemogelijkheden van een ruimtewagen
(MPV Multi Purpose Vehicle) en met de wendbare,
personenauto-handelbaarheid van een stationwagen. Het resultaat is een
crossover-concept.
De lengte van 4.685 mm en breedte van 1.860 mm komen overeen met die
van SUVs. De hoogte van de Magellan is met 1.620 mm echter een nieuwe
maat: het studiemodel is lager dan terreinautos en MPVs, maar hoger
dan een stationwagen.
De Magellan speelt daarmee in op wensen van automobilisten die zich
vanwege hun veelzijdige wensen bij geen van de drie klassieke
segmenten SUV, MPV of station thuis voelen. Daarentegen weten ze wel
van elke klasse bepaalde kernaspecten te waarderen. Voorbeelden zijn
hoge zitpositie, terreinvaardigheid, veel interieur- en bagageruimte,
en wend-/handelbare rijeigenschappen. Een ander elementair punt is de
wens naar individualiteit.
Exterieur
De Magellan onderscheidt zich niet alleen door zijn technologische
aspecten, maar ook door het carrosserie-ontwerp. Dit combineert het
solide karakter van een terreinauto met de ruimtelijke openheid van
een ruimtewagen en het lijnenspel van een Variant.
Klassieke ontwerpdetails die de off-road-kwaliteiten van het studiemodel optisch accentueren zijn de uitgebouwde wielkasten die stilistisch het ontwerp van de lichtmetalen velgen voortzetten, de 19-inch 6-spaak-velgen met 245-serie Michelin PAX-banden (vanwege de noodloopeigenschappen van het PAX-systeem is geen reservewiel nodig), de grote bodemvrijheid, de korte overhangen vóór en achter en een in verhouding lange motorkap. De Variant-elementen die het Crossover-principe verduidelijken sluiten hier harmonieus op aan en zorgen voor een duidelijk contrast met conventionele SUVs. Voorbeelden zijn de sterk hellende voorruit, het vlakke silhouet en de lange, doorlopende zijruitvorm à la sportwagons. Het thema ruimtewagen komt vooral terug in de breedte en hoogte van het studiemodel, in het heldere, open karakter van het design, en in het interieur.
Een ander karakteristiek stylingelement is de C-stijl. Deze is
opvallend breed en is aan de voorzijde uitgevoerd als sterk en
krachtig onderdeel van het gelakte portierframe. Ook het front van de
auto onderscheidt zich door een markant design. De naden tussen
motorkap en spatborden lopen door tot in de koplampeenheden. De naden
scheiden hier de als dynamic beams ontworpen, met het stuur
meedraaiende koplampen van de richtingaanwijzers. In tegenstelling tot
deze harde lijn loopt de motorkap zonder knik in het front door.
Alleen de manier waarop de kap is gewelfd en de grafische indruk van
koplamptechniek en koelluchtopeningen definiëren ook op grillehoogte
het volledig nieuw ontworpen front.
Een mogelijk ontwerpidee is de positie van het Volkswagen-logo. In
tegenstelling tot de huidige productiemodellen is het niet in de
grille, maar daarboven in de motorkap geïntegreerd. Een positie die
tot nu toe vanwege het concept alleen bij het studiemodel Microbus
werd toegepast.
Interieur
Het interieur van de Magellan moest volgens de ontwerpdoelstellingen
bijzonder licht, luchtig en royaal overkomen, om reizen zo interessant
en comfortabel mogelijk te maken.
Daarom doen ruimteverhoudingen, indeling en zitconcepten denken aan
een MPV in een formaat onder de Microbus. Het interieur van de
Magellan is toegepast in hoogwaardige en robuuste materialen: twee qua
kleur contrasterende ledersoorten voor stoelen en bekleding, aluminium
voor bedieningselementen en sierlijsten. Ook een ongebruikelijke
lichtheid van de vormen en schijnbaar vrij zwevende details zijn in
het interieur verwerkt.
De armaturen zijn totaal nieuw. De dominerende elementen zijn de
instrumenten en bedieningsorganen. Deze zijn niet langer onderdelen
van een klassieke cockpit, maar zweven, als 110 centimeter lange,
doorlopende info- en bedieningszuil horizontaal in een 30 centimeter
hoge ruimte tussen de basisconstructie van het dashboard en een
donker, deels met leder bekleed armaturendak, dat weerspiegelingen in
de voorruit verhindert. Alle instrumenten en displays kunnen ideaal
worden bekeken en alle bedieningselementen optimaal worden bereikt.
Het middelste hoofdinstrument met zijn infotainment-module is door de
symmetrische opbouw van de cockpit even goed bereik- en bedienbaar
door de bestuurder als door de voorpassagier.
Een ander detail: de Magellan is uitgerust met een zogenoemd GPS to Go
navigatiesysteem dat vanuit de auto kan worden meegenomen als de
bestuurder de auto verlaat voor een wandeling of een fietstocht. Al
niet minder interessant is de midden van het dashboard gescheiden
console. De doelstelling hierbij was een duidelijke scheiding tussen
comfortfuncties (airconditioning, stoelverwarming, etc.) en
rijfuncties (bijvoorbeeld de korte, aluminium keuzehendel van de
automatische transmissie). De automaat (Tiptronic) kan ook handmatig
worden geschakeld via peddels achter het stuur.
Formeel heeft de tweekleurige middenconsole maar weinig overeenkomsten met huidige oplossingen. Ook hier bieden de ontwerpers een vooruitblik op hoe interieurelementen er in de toekomst uit zouden kunnen zien. Of dergelijke oplossingen door het publiek worden gewaardeerd, moet met de Magellan worden geanalyseerd. Wat wel al vaststaat: de als een verlengde middenarmsteun gevormde console biedt in relatie tot de keuzehendel de perfecte ergonomie voor de bedienende hand. De arm vindt intuïtief de hendel en een comfortabele rustpositie.
Het innovatieve karakter van dit studiemodel geldt ook voor de
interieurindeling en het zitconcept. In totaal biedt de Magellan
plaats aan zes personen, op drie zitrijen. Net als voorin staan er op
de tweede rij aparte stoelen; achterin is er een tweepersoons bank. In
alle rugleuningen bevinden zich geïntegreerde schouderpunten voor de
veiligheidsgordels. Het ontwerp borduurt verder op het thema van de
kuipstoel. Optisch en technisch zijn ze ruimtebesparend geconstrueerd.
Dat is te danken aan een zogenoemde monorail-dragerconstructie, midden
onder elke stoel, en in de multiplex vloer geïntegreerde
langsverstelrails die een optimale ruimtebenutting mogelijk maken.
Daarnaast ontstaat hierdoor, net als bij de instrumenten, de indruk
van vrij zwevende stoelen. De derde rij kan daarnaast volledig in de
vloer worden weggeklapt.
In het interieur is ook duidelijk sprake van parallellen met de
Microbus. Parallellen die duidelijk maken, dat Volkswagen ook
automobiele ideeën voor de toekomst strategisch en systematisch
benadert.
In de dakconsole bevinden zich naast de interieurverlichting ook een
kompas en een draaibare camera. Deze camera maakt een veilige
communicatie met personen achter in de auto gemakkelijker. Ook de in
twee kleuren uitgevoerde portierpanelen vormen een nieuw
design-aspect. Bij huidige productiemodellen hebben de portierpanelen
van voor- en achterportieren ieder een eigen, zelfstandig ontwerp. Bij
de Magellan vormen ze echter, door een doorlopend ontwerpmotief, één
enkel vormelement.
Wie onderweg zijn eigen huishouden wil meenemen, koppelt achter de
Magellan een speciaal ontworpen caravan. Dat het ontwerp hiervan
aansluit op de trekauto is direct duidelijk. Dat deze ook nog twee
meter kan worden uitgetrokken, niet. Onafhankelijkheid is het devies.
Kook- en slaapgelegenheid aan de trekhaak; modulair opgebouwd als het
ruimtestation ISS. En dan is er nog het dak. Veel reizen hebben de zee
als doel. Ook hier biedt dit studiemodel een markante oplossing: een
dakkoffer, die omgedraaid als boot kan worden gebruikt. Dus aankomen,
uitladen, omdraaien en varen. Want in de toekomst is alles mogelijk.