9-1-2002
Maassluis behoeft uitbreiding grondgebied
Het gemeentebestuur van Maassluis is van mening dat bij het
vaststellen van nieuwe gemeentelijke grenzen in het Westland c.q.
Midden-Delfland het gebied van de Dijkpolder ten zuidwesten van de A20
(huidig grondgebied van de gemeente Maasland) over dient te gaan naar
de gemeente Maassluis teneinde deze gemeente in staat te stellen haar
integrale stedelijke vernieuwingsopgave op middellange termijn te
kunnen realiseren.
Maassluis, 33.000 inwoners met 899 ha. grondgebied, is volgebouwd en
heeft het grootste woningtekort van de regio Rotterdam.
Woningbouwlocaties van enige omvang zijn op termijn niet meer
voorhanden. Het omvangrijke programma van stedelijke vernieuwing, met
name gericht op herstructurering van de zeer eenzijdig samengestelde
woningvoorraad, kan alleen maar slagen als over 5 à 6 jaar een locatie
voor nieuwbouw beschikbaar is. De Dijkpolder, ten zuiden van de A20 en
behorende tot de gemeente Maasland, biedt de laatste reële
mogelijkheid om in deze met name kwalitatieve woonbehoefte te
voorzien. In het verleden zijn herhaalde pogingen in het werk gesteld
deze polder overgedragen te krijgen aan Maassluis. De stadsregio
Rotterdam ondersteunt deze optie nadrukkelijk.
Maassluis heeft Bureau Kolpron Consultants gevraagd de
woonproblematiek van de gemeente op langere termijn te onderzoeken.
Hieruit komt naar voren dat de herstructurering van de bestaande
woningvoorraad en verbetering van de woonmilieudifferentiatie gepaard
moet gaan met nieuwbouw op andere plaatsen om tijdig de noodzakelijke
veranderingen voor heel Maassluis (herstel van de zeer onevenwichtige
sociale structuur) te bereiken. Het college van burgemeester en
wethouders van Maassluis onderschrijft de beleidsaanbevelingen en
heeft de onderzoeksrapporten ingebracht in het provinciale
Arhi-traject voor de gemeentelijke indeling in
Westland/Midden-Delfland.
De aanstaande gemeentelijke herindeling in het Westland geeft het
gemeentebestuur van Maassluis aanleiding de problematiek van de
Dijkpolder en de realisering van woningbouw aldaar opnieuw aan de orde
te stellen. Bij de vorming van nieuwe gemeentelijke eenheden in
Midden-Delfland c.q. Westland dient naar de mening van het college van
burgemeester en wethouders van Maassluis een hernieuwde afweging te
worden gemaakt ten aanzien van de belangen van Maassluis en de
Rotterdamse regio enerzijds en de betekenis van de Dijkpolder voor de
nieuw te vormen gemeente anderzijds. Wellicht ten overvloede wordt er
in dit verband op gewezen dat de Dijkpolder niet tot het
reconstructiegebied Midden-Delfland behoort.
Zoals bekend is vorengenoemde hernieuwde afweging ook door de Minister
van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties bepleit in o.a. het
Herindelingsplan Den Haag en omgeving. In het verlengde hiervan heeft
het college van Maassluis een overleg gevoerd met gedeputeerde Dekker
van de provincie Zuid-Holland (december 2000) en is overleg gaande met
buurgemeente Maasland om te bezien op welke wijze de Dijkpolder een
bijdrage kan leveren aan de verstedelijkingsbehoefte van Maassluis.
Inzet van Maassluis daarbij is te komen tot een grenscorrectie op
vrijwillige basis (naar analogie van het convenant tussen
Delft-Schipluiden augustus 2000).
Een gedeelte van Maassluis (Aalkeetpolder) maakt deel uit van het
Reconstructiegebied Midden-Delfland. Maassluis participeert in het
Recreatieschap Midden-Delfland, heeft deelgenomen aan de
totstandkoming van het rapport Integrale Ontwikkeling tussen Delft en
Schiedam (Plan Norder) en onderschrijft de conclusies om tot een
belangrijke kwaliteitsimpuls voor het Midden-Delflandgebied te komen.
Het gemeentebestuur van Maassluis hecht evenals de omliggende stedelijke gemeenten, veel waarde aan het behoud van het Midden-Delflandgebied. De natuur-en landschappelijke waarden alsmede de grote recreatieve betekenis van dit gebied zijn van een onmisbare waarde in het verstedelijkte westelijk deel van de Randstad. Een verdere uitbreiding van de glastuinbouw vanuit het Westland richting Midden-Delfland dient dan ook te worden tegengegaan. Na beëindiging van de Reconstructiewet Midden-Delfland dient er een adequate bestuurlijke voorziening getroffen te worden. Een herkenbaar lokaal bestuur in Midden-Delfland is daarbij cruciaal.
Maassluis is van mening dat een samenvoeging van de gemeenten Schipluiden en Maasland tot een nieuwe gemeente Midden-Delfland een belangrijke bijdrage kan leveren om op gemeentelijk niveau de specifieke vraagstukken van Midden-Delfland te behartigen. Deze nieuwe gemeente, straks ca. 20.000 inwoners groot, moet geacht worden om - in een hechte samenwerking met de omliggende steden en de provincie Zuid-Holland - voldoende bestuurskracht op te kunnen brengen om een spilfunctie voor het gebied Midden-Delfland te vervullen.
Overigens wordt opgemerkt dat de in het kader van de herindelingsdiscussie door de vijf Westlandse glastuinbouwgemeenten bepleitte variant van één Westlandse gemeente - inclusief de groene gemeenten Schipluiden en Maasland- door Maassluis niet als een vanzelfsprekend alternatief wordt gezien bij het niet doorgaan van een nieuwe gemeente Midden-Delfland. In die situatie dienen andere opties, waarbij nadrukkelijk recht wordt gedaan aan de belangen van de omliggende steden, aan de orde te komen.
Maassluis ondersteunt de totstandkoming van een nieuwe gemeente
Midden-Delfland, zijnde een samenvoeging van de gemeenten Schipluiden
en Maasland (minus de Dijkpolder).
Bij de verstedelijking van de Dijkpolder zal Maassluis aansluiten bij
het voorgestane rood-voor-groen-beginsel. Stedelijke ontwikkeling
veroorzaakt in het algemeen een grote druk op de groene omgeving.
Hoewel dat in de onderhavige locatie niet of nauwelijks het geval zal
zijn -Maassluis behoeft deze locatie met name om het bevolkinsaantal
op peil te houden- ligt het in het voornemen om een financiële en
ruimtelijke koppeling naar Midden-Delfland te leggen. Eveneens zal
Maasluis aan de realisering van de ecologische verbindingszone langs
de Gaag (noordwestkant van de polder) meewerken.