Amsterdam.nl
Aanleg Noord/Zuidlijn
Een snelle verbinding tussen Noord, de binnenstad en Zuid zorgt ervoor
dat ook in de toekomst de stad leefbaar blijft. Dus moet de
Noord/Zuidlijn er - ondanks de hogere kosten - gewoon komen. Wat vindt
u?
Amsterdam is een dorp dat best zonder metro kan. Belangrijker nu is de
vraag in hoeverre de amsterdamse bevolking bij het referendum over de
NZ-lijn is voorgelogen door de gemeente. Ik zie ze nog voor me op AT5:
"Nee, natuurlijk wordt de metro niet duurder dan begroot" "Nee, het
boren van de tunnel brengt geen grote risico's met zich mee." En nu
blijken de aannemers het niet binnen de begroting te kunnen bouwen
omdat de risico's van de boortechniek te groot zijn. Hoe is het toch
weer mogelijk. De gemeente heeft zijn beurt verspeeld. Nu is het tijd
om het bestaande openbaar-vervoersnet te verfijnen. Ik zie het
probleem niet van een kwartiertje in de tram om aan de andere kant van
ons dorp te komen.
Arjan van Ommen, Amsterdam - 06-01-2002
^
De NZ moet er zeker komen! Het is een belangrijke schakel in goed en
snel OV in A'dam. Ik lees vaak hier dat de Ringlijn (RL) naar CS moet
worden doorgetrokken; SLECHT IDEE, waarom? Omdat we de Ytram (YT) naar
Sloterdijk moeten doortrekken. Op die manier ontstaat er een directe
OW (oostwest) verbinding. De RL moeten we naar noord over Molenwijk
Richting Buikslotermeerplein en verder naar Yburg doortrekken. Ik
pleit ook voor een OW verbinding lopend (grofweg) via muiderpoort
onder het oosterpark, de singel (langs maurits en stadh.kade, in het
water geen gedoe met huisbewoners e.d hooguit wat woonboten), onder de
overtoom, en C.lelylaan (aansluiting RL), osdorp, badhoevedorp en
verder richting Schiphol, Hoofddorp. De NZ lijn moeten we trouwens via
Amstelveen naar Schiphol en Aalsmeer (met verbindingen met de
zuidtangent) laten lopen. Zo heb ik nog wat ideetjes. Natuurlijk gaat
het geld kosten, maar dat zal het altijd. Er is al een behoorlijk
tijdje niet groots geinvesteerd in het OV in/rond Amsterdam. Het wordt
hoog tijd! Kijk maar waarmee de NS te kampen heeft, in mijn ogen
grotendeels a.g.v achtergebleven investeringen. Wat we missen hier in
de regio zijn snelle verbindingen om van de ene kant naar de andere
kant van de stad te komen, In Parijs bijv, kun je snel van de ene naar
de andere kant m.b.v de RER-lijnen, Amsterdam is veel kleiner dan
Parijs, maar nog kost het me ong. 50 minuten om van zuidoost naar
noord te reizen. Ons tram- en busnet is in wezen redelijk, maar het
kan veel beter en simpeler.
R.Kalloe, Amsterdam - 05-01-2002
^
Go for it, but get rid of the cars!!!
Frank Andrews, Amsterdam - 04-01-2002
^
Snel ondergronds doorgaand openbaar vervoer van Noord naar Zuid kan
veel betekenen voor de verstopte historische binnenstad. Het afleggen
van de twee kilometers tussen CS en rand van de binnenstad kost nu met
de tram meer dan een kwartier! Ondergronds kost dezelfde afstand
enkele minuten. Ook een lijn van oost via weteringschans, leidseplein
en overtoom naar west zou veel kunnen betekenen. Op deze manier halen
we doorgaand verkeer uit de historische straten en zouden de
verwaarloosde Vijzelstraat en Weteringschans opnieuw kunnen worden
ingericht. Bovendien kunnen de zo onstane vervoersaders worden
doorgetrokken naar Zaandam/Purmerend in het noorden,
Schiphol/Haarlemmermeer in het zuiden, Haarlem/IJmuiden in het oosten
en IJburg/Almere in het westen. Het alternatief dat zo onstaat voor de
in deze regio totaal ontspoorde NS blijkt meer dan ooit noodzakelijk!
Bart Metselaar, Amsterdammer in de binnenstad - 03-01-2002
^
Ik ben tegen de aanleg van de noordzuidlijn. Het is een
geldverslindend project. Met het geld, dat de noordzuidlijn NU gaat
kosten kun je ook andere verbeteringen aanbrengen. De prijzen, wat het
allemaal zal gaan kosten rijzen de pan uit, over de veiligheid is nog
niet het laatste woord gezegd. En dan.... als het GVB niet in staat is
de nu vijf ondergrondse stations op een veilige manier te beheren,
denken ze het dan wel te kunnen met de ondergrondse stations voor de
noordzuidlijn? Verleng eerst maar eens de ringlijn van de Isolatorweg
naar het CS!
Tim Kroes, Amsterdam - 02-01-2002
^
Als je kosten en baten tegen elkaar afweegt is de N/Z lijn grote
verspilling op dit moment. Goedkoper en beter is het om eerst de
metroring te sluiten tussen Sloterdijk en CS en (metro)lijnen
(bovengronds) door te trekken naar Purmerend, Zaandam en Schiphol,
eventueel over bestaand spoor. Alleen dan blijft (wordt) Amsterdam
(weer) bereikbaar. Zelf bussen vanuit Purmerend staan in de spits nu
soms in de file en de NS wordt een steeds slechter alternatief voor de
auto. De bereikbaarheid binnen Amsterdam is al heel redelijk tot goed
en kan wellicht snel en goedkoop verbeterd worden met aanvullingen
zoals de "opstapper".
Erwin Odendaal, Amsterdam - 02-01-2002
Nu aan het begin van de 21e eeuw is het allemaal heel makkelijk praten
over het feit dat de Noord/Zuidlijn een soort sta in de weg is, maar
laat ik u een ding zeggen: Als de noordzuidlijn er niet komt binnen 10
jaar dan zal het Amsterdamse Centrum transformeren in een soort
spookstad waarbij bereikbaarheid praktisch onmogelijk is vanwege het
feit dat het inwonersaantal blijft stijgen in de regio Amsterdam. Ik
kan u met zekekerheid garanderen dat de Noord/zuidlijn er gaat komen
tevens ook een Oost/Westlijn ,Centrumringlijn ,2e Noord/Zuidlijn in
het westen van de stad ,verlenging naar voorportalen van Amsterdam
zoals Hoofddorp en Purmerend. Ik verwacht in 2020 met deze lijnen te
kunnen reizen snel en simpel onder de grond van een Amsterdam dat
ongeveer 2 miljoen inwoners heeft.
Olivier Doorn, Amsterdam - 02-01-2002
Ik mis de metro hier in Noord helemaal niet. De pont doet het
uitstekend! De metro is heel vaak laat, doet het niet en stinkt. Ik
hoef hem hier in Noord echt niet! Bedankt. Een goed idee van "Eddy uit
A'dam": van dat geld kunnen ze beter de isolatorweg met het cs
verbinden. is toch te gek dat die cirkel nog niet rond is...
Elise, Amsterdam - 02-01-2002
Er moet snel veel verbeteren aan het openbaar vervoer in de stad en de
regio. Dat kan! Maar de Noord-zuidlijn is een grote sta in de weg, die
alle beschikbare middelen opslokt. Het is onzin om alle verkeer onder
het centrum door te willen laten gaan. De planning zegt nu 2011, maar
dat wordt zeker niet eerder dan 2015. De teller staat nu op 3 miljard,
maar dat wordt zeker 4 miljard. Veel en veel te laat, veel en veel te
duur. Een molensteen om de nek van Amsterdam. Dumpen, hoe sneller hoe
beter. Dan kunnen we eindelijk aan echte oplossingen gaan werken, er
is al tijd genoeg verknoeid.
Tjerk Dalhuisen, Amsterdam - 01-01-2002
Die lijn kost nu al een vermogen. In Amsterdam-Noord staan zelfs al
paaltjes met stationsnamen. Geldverspilling in de hoogste vorm dus. De
meeste metrohaltes zijn nog steeds de geijkte verblijfplaatsen van
tuig en randjongeren. De halve stad moet op de schop voor een
GVB-verbinding die NIETS toevoegd aan het huidige OV-netwerk. Al dit
geld had beter geinvesteerd kunnen worden in meer personeel voor het
OV, betere veiligheid en het voor het eerst in 50 jaar eens op tijd
laten rijden van bussen en trams. Pas als het huidige metronetwerk net
als in alle andere grote europese steden netjes om de 2 minuten kan
rijden, dan kunnen we heeeeeeeeeel misschien eens gaan uitkijken naar
uitbreiding. Tot die tijd moet de nadruk op veiligheid en efficientie
liggen. Alles is prima beriekbaar in Noord, en we hebben zo'n dure
lijn waar alleen maar nadelen aan kleven niet nodig.
D. Maas, Amsterdam-Noord - 30-12-2001
natuurlijk moet de noord/zuidlijn er komen, maar niet alleen de n/z
lijn, de lijn moet aan de noordkant tot zeker in purmerend worden
doorgetrokken en aan de zuid kant tot schiphol centrum, het o.v. in de
regio amsterdam is veel te fragmentarisch, zo zou men nu al plannen
moeten maken om de ijtram door de trekken naar almere en almnere
haven, de westelijke ringlijn moet naar zaandam en ondergronds via
westerpark etc. naar c.s. natuurlijk alles ondergronds
a.pagnier, amsterdam - 30-12-2001
Een grote stad hoort een goed metronet te hebben. Dus die NZ[ lijn
moet er komen: doorgetrokken van Zaanstad naar Schiphol. Ook een
ringlijn om het centrum zou ideaal zijn, en een oost-westlijn en een
lijn tussen CS via Leidseplein naar de westelijke tuinsteden.
Paul Melessen, Amsterdam - 29-12-2001
De aanleg van deze lijn is belangrijk voor de verdere ontwikkeling van
deze stad en zijn directe omgeving.
smaling, amstelveen - 29-12-2001
met de steeds verder groeiende bevolking en het steeds drukker
wordende verkeer is een toekomst zonder uitgebreid ondergronds
(rail)verkeer simpelweg ONMOGELIJK
R. Polanus te Hoofddorp, geboren en getogen in Amsterdam - 26-12-2001
"Een snelle verbinding tussen Noord, de binnenstad en Zuid zorgt
ervoor dat ook in de toekomst de stad leefbaar blijft. Dus moet de
Noord/Zuidlijn er - ondanks de hogere kosten - gewoon komen." De
termen "snel", "toekomst", "leefbaar" en "gewoon" zijn alle drie van
dusdanig subjectief karakter, dat er op geen enkele zinnige manier een
positief danwel negatief luidend antwoord op de vraag gegeven kan
worden. Door niet-geinformeerde burgers, wel te verstaan. Hoeveel
sneller moet de verbinding zijn om over hoeveel tijd een op welke
manier leefbaar Amsterdam te bouwen danwel te behouden tegen welke
gewone kosten? Het debat zoals dat in de media gevoerd wordt tussen
voor- en tegenstanders komt mij voor als slecht geinformeerd, daardoor
bijzonder verwarrend en daarmee als een grote farce.
R. Eikelboom, Amsterdam - 25-12-2001
Deze lijn moet écht wel komen! Maarrr... s.v.p. zonder verzakkingen in
stad en stadsbegroting!
A.F. Peters, Amsterdam - 24-12-2001
Amsterdam moet beter verbonden met de regio, van Haarlem en Alkmaar
tot Almere en Uithoorn. De Noord-zuidlijn is een sta in de weg voor
die verbeteringen. Het aansluiten van de Ringlijn en de Oostlijn op
lijnen naar de regio is een snellere, betere en goedkopere oplossing
dan het wachten op de Noordzuidlijn, die steeds maar duurder en
risicovoller blijkt te zijn dan het gemeentebestuur heeft gezegd. Stop
daarmee en ga echt aan de slag met wat nodig is!
Roel Poppe, Amsterdam - 23-12-2001
Wat je allemaal niet voor echt belangrijke dingen met 3,5 miljard kunt
doen. En met een totaal verziekt GVB wordt zelfs de mooiste metrolijn
ter wereld nog een drama vol vertragingen. Laten ze dus eerst het GVB
maar eerst eens goed herorganiseren.
Jean Paul Verheij, Amsterdam - 20-12-2001
De aanleg van de NZ lijn is een op valse gronden genomen wanbesluit en
als zodanig een sterk voorbeeld van het politiek wanbeleid waar
Amsterdam al jaren onder lijdt. Het wordt een ramp. Prijs de dag dat
de politiek dat durft te erkennen. Niet aanleggen dus. Redenen? 1. Het
tracé voegt zeer weinig toe aan de bestaande oostljn, die mij ook snel
naar de zuid-as brengt. 2.Overigens zou die Oostlijn zodanig zijn
aangelegd dat doortrekken naar Noord ( dat over prima busverbindingen
beschikt)en verder, alsmede het koppelen aan een centrum circellijn
mogelijk zou zijn. Waarom wordt dat niet gedaan? Is men vergeten dat
er onder het Weesperplein nog een station ligt? En hoe zit dat met het
CS? Oostlijn doortrekken volstaat dus. 3. De troep die met de aanleg
gepaard gaat zal zeer veel ondernemers de kop kosten. 4. Wie gaat die
lijn beheren, het Amsterdams trammuseum (bijnaam GVB) Ach ik hou maar
op. Ik kan gewoon niet geloven dat een gemeente die zelfs het
reguleren van fluisterbootjes in de grachten niet aan kan het ook
technies zeer riskante NZ project wel tot een goed einde kan brengen.
Als het mis gaat ligt de dader op het kerkhof.
Erik de Ruijter, Amsterdam - 20-12-2001
Natuurlijk moet de Noord-Zuid lijn er komen, en liefst zo snel
mogelijk! Het is bijna niet te geloven dat een stad als Amsterdam in
de 21e eeuw zulke slechte c.q. langzame verbindingen heeft. Het is
werkelijk een crime om met een nauwelijks vooruitkomende en stampvolle
tram naar CS of Zuid-WTC te komen en weer terug. Wat een onnodige tijd
dat niet kost! Bovendien staat een modern metronet het monumentale
karakter van Amsterdam (Centrum) heus niet in de weg: kijk naar
Londen, Parijs, Barcelona en andere grote Europese steden: die zijn er
ook niet lelijker op geworden, ondanks de (immers nauwelijks
zichtbare!) aanwezigheid van een efficient metronet. Amsterdam moet
eens af van die conservatieve houding, stilstand is achteruitgang.
Onze stad is en verdient meer dan alleen maar een mooie
grachtengordel!
Peter, Amsterdam - 20-12-2001
Het werd een beetje tijd met al die oponthoud met de trams. Alhoewel
ik er straks toch niks meer aan heb. Als ik naar het metronet van
Parijs kijk is het daar wel goed geregeld. Dan ben je echt supersnel
naar op je bestemming.
Theo, Amsterdam - 20-12-2001
Boven de grond is geen enkele ruimte meer om meer openbaar vervoer te
laten rijden. Bovendien is de tram vaak erg taag. Meer metrolijnen
zijn dus inderdaad nodig.
Peters, Z., Amsterdam - 18-12-2001
Gelukkig zijn er veel mensen die er net zo over denken als ik.
Natuurlijk moet de Noord/zuidlijn aangelegd worden en laten we het
daar vooral niet bij laten. Leg ook een Oost/Westlijn aan en misschien
is een centrumringlijn ook een idee. De stad verdient nu eindelijk wel
eens een snel en efficient openbaar vervoerssysteem. De tram heeft
zijn charme, maar om je snel en stipt binnen een grote stad te
verplaatsen heb je heel wat meer aan een metro.
A. Bos, Amsterdam - 18-12-2001
Uiteraard moet de Noord/Zuidlijn komen. Zoals gewoonlijk wordt er weer
ontzettend gezeurd door tegenstanders net als bij de aanleg van de
Metro. Iedere dag kunnen we weer zien hoeveel mensen er met de Metro
worden vervoerd. De Ringlijn is ook weer een succes gebleken. Het moet
wel een Metro worden, géén "smalle" sneltram.
Theo, Amsterdam - 16-12-2001
Die NoordZuidlijn is een voorbeeld van slechte informatie voor de
burgers(" er zullen geen huizen worden afgebroken" "tramlijnen zullen
TIJDELIJK worden opgeheven") allemaal opzettelijke halve waarheden die
het de stemmer bij het referendum volstrekt onmogelijk maakten een
adequaat beeld te krijgen van deze dwingelandij. De - een miljard! -
goedkopere alternatieven zijn jaren geleden al aangegeven door het
GVB. Iedereen die met diverse trams naar het centrum wil moet straks
gedwongen overstappen in metrostations die nu al als onveilig worden
aangemerkt. Het geld is nu al te weinig. Wat voor misplaatste
metropolitaine ambitie zit hierachter? Of is hier sprake van die
recent in het nieuws staande bouwcontracten waar de gemeente niet meer
onderuitkomt?
F Luyendijk, Amsterdam - 16-12-2001