Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Eerder aandacht voor veiligheid bij bouwwerken infrastructuur
8 januari 2002
Er moet een verplichte veiligheidseffectrapportage (VER) komen voor
grote infrastructurele projecten, zoals tunnels en spoorlijnen. Dit
moet worden vastgelegd in de Wet Ruimtelijke Ordening. Ook moet de
integrale veiligheid een vaste plaats krijgen binnen de
milieueffectrapportage (MER). Voor elk grootschalig
infrastructuurproject moeten in een vroeg stadium de
veiligheidsfilosofie en algemene veiligheidsnormen worden vastgelegd
in een Integraal Veiligheidsplan (IVP). Verder is het belangrijk dat
de kennis van de brandweerkorpsen over veiligheid bij dit soort grote
bouwwerken landelijk wordt gebundeld. Hierdoor zal de uniformiteit bij
het hanteren van veiligheidseisen tussen gemeenten vergroot worden.
Dit staat in het rapport `De bochtige weg naar beheerst risico; naar
een evenwichtige besluitvorming bij grote infrastructurele projecten',
dat vandaag is aangeboden aan minister Netelenbos (Verkeer en
Waterstaat), staatssecretaris De Vries (Binnenlandse Zaken en
Koninkrijksrelaties) en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. Het
rapport is bedoeld om de brandweer beter in staat te stellen adequaat
invulling te geven aan zijn adviesrol waar het gaat om de fysieke
veiligheid bij grote, vaak gemeentegrensoverschrijdende
infrastructurele projecten. Voor het rapport is gebruik gemaakt van
praktijkervaringen bij het ontwerpen van de Betuweroute, de HSL-Zuid,
de Noord-Zuid-lijn en de Westerscheldetunnel.
Staatssecretaris De Vries is het op hoofdlijnen eens met de
aanbevelingen in het rapport. Over het al dan niet verplicht stellen
van een veiligheidseffectrapportage (VER) heeft het kabinet nog geen
besluit genomen. Het kabinet wacht daarvoor op resultaten van proeven
met vrijwillige veiligheidseffectrapportages. De resultaten komen in
februari 2002.
In het rapport is verder beschreven hoe in de huidige situatie de
bevoegdheden en verantwoordelijkheden over veiligheid bij grote
infrastructurele projecten worden gestructureerd. Ook komt de
regelgeving over de planvorming en uitvoering van
infrastructuurprojecten aan de orde en wordt een beknopt overzicht
gegeven van de brandweerorganisatie in Nederland.
Het rapport is opgesteld in opdracht van vijf regionale
brandweerkorpsen, met steun van het ministerie van Binnenlandse Zaken
en Koninkrijksrelaties.
---