Koninklijke Ahold


Ahold record omzet 2001 stijgt met 27% naar Euro 66,6 miljard

15% groei winst per aandeel voor 2002

Hoogtepunten

- Record omzet 2001 bevestigt Ahold's toppositie in food retail/foodservice

- Autonome omzet in 2001 6,4% hoger, exclusief valuta-invloeden
- Ahold herbevestigt verwachting voor geheel 2001: 15% groei van winst per aandeel, exclusief valuta-invloeden, goodwill afschrijving en bijzondere lasten

- Ahold verwacht 15% groei van winst per aandeel voor 2002, exclusief valuta-invloeden en afschrijving goodwill

- Activiteiten profiteren sterk van schaalvoordelen
- Acquisities van Alliant Foodservice en Bruno´s Supermarkets, afgerond in december 2001, zullen sterk bijdragen aan resultaten over geheel 2002

- Voorziening in 4e kwartaal 2001 van Euro 100 miljoen voor belasting in verband met devaluatie Argentijnse Peso Zaandam, 8 januari 2002 - De geconsolideerde omzet van Ahold is in het boekjaar 2001 met 27% gestegen naar Euro 66,6 miljard (2000 Euro 52,5 miljard). De autonome omzetgroei, exclusief valuta-invloeden, steeg over geheel 2001 met 6,4%. Ahold herbevestigt de verwachting voor geheel 2001 van 15% groei van de winst per aandeel, exclusief valuta-invloeden, afschrijving goodwill en eenmalige bijzondere lasten in verband met de acquisitie van Alliant Foodservice en de devaluatie van de Argentijnse Peso.

Voor geheel 2002 verwacht Ahold opnieuw een groei van de winst per aandeel van 15%, exclusief valuta-invloeden en afschrijving van goodwill. President en CEO Cees van der Hoeven gaf in een commentaar aan 'dat de onderneming uitstekend in vorm is om haar beloften opnieuw waar te maken.'
Ahold zal de gedetailleerde resultaten over 2001 en verwachting voor 2002 bekendmaken op 7 maart a.s.

Verenigde Staten
In Verenigde Staten bezit Ahold 6 vooraanstaande
supermarktondernemingen langs de oostkust en snelgroeiende foodservice-activiteiten die de gehele VS bestrijken. De geconsolideerde omzet in de VS steeg met 27% naar USD 35,3 miljard. De autonome omzet groei in de Verenigde Staten steeg met 6,8% (2000: 5,3%). De activiteiten van Ahold in de VS vertegenwoordigen 59% van de wereldwijde omzet.

De omzet van de Amerikaanse supermarktketens Stop & Shop, Tops, Giant (Landover), Giant (Carlisle) en BI-LO steeg met 6,5% naar USD 23,2 miljard. De totaalomzet bevat tevens de omzet vanaf 12 december 2001 van Bruno's Supermarkets. De autonome omzetgroei over 2001 van de Amerikaanse supermarktondernemingen, exclusief valuta-invloeden, bedroeg 6,2%. De identieke omzet nam toe met 2,6% en de vergelijkbare omzet met 3,1%. (* Voor verklaring begrippen zie einde persbericht).

De omzet van de Amerikaanse foodservice-activiteiten nam toe met 103,8% tot USD 12,1 miljard. De omzet omvat de resultaten gedurende een vol jaar van U.S. Foodservice (USF), PYA/Monarch (overgenomen eind 2000) en, in mindere mate, de overnames van Mutual en Parkway. De omzet van Alliant Foodservice, overgenomen in december 2001, is opgenomen vanaf 1 december 2001. De autonome omzetgroei van de Amerikaanse Ahold foodservice-activiteiten voor geheel 2001 bedroeg 10,8%, exclusief valuta-invloeden. Na de tragische gebeurtenissen van 11 september steeg de autonome omzet van de foodservice-activiteiten met 7,0%.

Europa
In Europa nam de omzet van Ahold over 2001 toe met 31,4% tot Euro 21,8 miljard. De omzet van het Spaanse Superdiplo (overgenomen eind 2000) en de volledige jaaromzet van ICA in Scandinavië hebben sterk bijgedragen aan de groei. Ahold heeft nu activiteiten in 13 Europese landen, samen goed voor 33% van de wereldwijde Ahold-omzet. Alle Europese werkmaatschappijen behaalden aanzienlijke omzetgroei. De autonome omzet in Europa, exclusief valuta-invloeden, groeide met 6,8%. Alle operaties (onder meer Nederland, Skandinavië, Spanje, Portugal, Polen en Tsjechië) droegen sterk bij aan de omzetgroei in de regio.

Latijns-Amerika
In Latijns-Amerika bedroeg de omzet Euro 4,9 miljard, 3,7% lager dan in 2000. De autonome omzet, exclusief valuta-invloeden, nam toe met
1,4%. Latijns-Amerika vertegenwoordigt 7% van Ahold's wereldwijde omzet. In lokale valuta genereerden Bompreço in Brazilië, Santa Isabel in Chili en La Fragua in Guatemala, ondanks moeilijke economische omstandigheden, hogere omzetten. Als gevolg van de Argentijnse financieel-economische crisis was de omzet van Disco (joint venture met Velox Retail) lager dan in 2000. Het marktaandeel van Disco nam toe. Ahold zal in het vierde kwartaal 2001 een voorziening treffen van Euro 100 miljoen voor belasting in verband met devaluatie van de Argentijnse Peso.

Azië
De omzet over 2001 in Azië bedroeg Euro 395 miljoen, een geringe daling ten opzichte van vorig jaar als gevolg van enkele winkelsluitingen in Maleisië en Thailand. De autonome omzetgroei bedroeg, exclusief valuta-invloeden, 3,4%. De omzet in Azië vertegenwoordigt 0,6% van Ahold's wereldwijde omzet.

Ahold herbevestigt de verwachting voor geheel 2001 Ahold herbevestigt de winstverwachting voor geheel 2001. De Raad van Bestuur verwacht voor geheel 2001 een toename van het bedrijfsresultaat en een sterke stijging van de nettowinst als gevolg van zowel organische groei en bijdragen uit acquisities. De winst per gewoon aandeel zal naar verwachting 15% stijgen, exclusief valuta-invloeden, afschrijving van goodwill en een eenmalige bijzondere last voor de herstructurering van Alliant, aangekondigd in november 2001, en de voorziening in verband met de devaluatie van de Argentijnse Peso. Ahold zal de resultaten over het vierde kwartaal en geheel 2001 bekendmaken op donderdag 7 maart 2002.

Commentaar Ahold President Cees van der Hoeven
Ahold President en voorzitter van de Raad van Bestuur Cees van der Hoeven zei in een commentaar: 'Ondanks de moeilijke economische omstandigheden in enige regio's is 2001 een zeer succesvol jaar geweest voor Ahold. De klanten in de wereld hebben duidelijk hun waardering voor onze op waardetoevoeging gebaseerde proposities getoond. Dankzij hun steun kunnen wij onze tweeledige strategie van foodservice en foodretail verder ontwikkelen. Mede door het gebruik van schaalvoordelen konden we de omzet naar recordhoogte brengen. De toename van onze wereldwijde autonome omzetgroei met 6,4%, exclusief valuta-invloeden, weerspiegelt de kwaliteit van onze operaties. Recente acquisities zullen naar verwachting onze winstgroei aanzienlijk verder versterken, met name in tweede helft van 2002 en verder. We zijn trots op onze prestaties in het afgelopen jaar.'

Van der Hoeven zei dat de organisatiestructuur van Ahold in de Verenigde Staten en Europa verder is verbeterd, waardoor het succes van de onderneming niet alleen kan worden gehandhaafd, maar ook versneld. 'We zijn van plan in de komende jaren nog meer waarde toe te voegen aan de onderneming ten gunste van al onze stakeholders.'

Verwachting 2002: 15% groei van de winst per aandeel 'Gebaseerd op onze initiatieven om verder waarde toe te voegen, de huidige status van de onderneming en de plannen voor 2002 verwacht de Raad van Bestuur voor 2002 opnieuw een groei van de winst per aandeel van 15%, exclusief valuta-invloeden en afschrijving van goodwill,' zei Van der Hoeven.

'De integratie van Alliant Foodservice in U.S. Foodservice zal met name in de tweede helft van het jaar sterk bijdragen aan het resultaat. Waarschijnlijk zal daardoor de winstgroei per aandeel in de laatste twee kwartalen van het jaar hoger zijn dan in de eerste twee, omdat nieuwe aandelen, uitgegeven in september 2001 ter financiering van acquisities, het gehele jaar 2002 winstgerechtigd zijn.'

Van der Hoeven zei tenslotte dat 'de kracht van de onderneming het afgelopen jaar verder is toegenomen. We zijn uitstekend in vorm om opnieuw onze doelstellingen te realiseren en onze organische groei verder te verhogen. We zullen onze beloften opnieuw inlossen.'


---

Ahold zal de resultaten over 2001 op 7 maart aanstaande bekendmaken. Notering aandelen Ahold: Ahold-aandelen staan genoteerd aan de Euronext Exchanges van Amsterdam (symbool AHLN), Parijs en Brussel, aan de Zwitserse Zürich Exchange (AHO) en aan de New York Stock Exchange NYSE (AHO).
De Ahold website is bereikbaar onder www.ahold.com


---


* Verklaring van begrippen:
Autonome omzet is exclusief omzet van acquisities. Identieke omzet is omzet van uitsluitend dezelfde winkels als in de voorgaande periode.
Vergelijkbare omzet is identieke omzet plus omzet uit bestaande, verplaatste winkels.


---

Uitnodiging conference call
Vandaag, 8 januari om 16:00 Nederlandse tijd. (10:00 EST). De conference call is bereikbaar via www.ahold.com onder de website sectie Investor Relations.


---

Mediacontacten
Hans Gobes, Senior Vice President, Corporate Communications Kantoor tel: 075-6595665. GSM: 06.55.82.22.98.
Jan Hol, Vice President Public Relations.
Kantoor tel: 075-6595720. GSM: 06.22.93.31.37

Investor Relations
Huib Wurfbain, Vice President Investor Relations.
Kantoor tel: 075.659.5813. GSM: 06.55.84.43.62


---

Bepaalde uitspraken in dit persbericht, inclusief verwachtingen ten aanzien van Ahold's toekomst, zijn 'forward looking statements' in de zin van het Amerikaanse effectenrecht en worden geacht te vallen onder de zogenaamde 'safe harbors'. De uiteindelijke resultaten van de onderneming kunnen aanmerkelijk verschillen ten opzichte van de 'forward looking statements' aangezien deze onderhevig zijn aan risico's, onzekerheden en andere factoren waarop de onderneming geen invloed heeft. Deze factoren betreffen onder meer de algemene economische omstandigheden en wijzigingen in rentestanden in de landen waar Ahold actief is, toename van concurrentie in de markten waar Ahold opereert, wijzigingen in marketing methoden van concurrenten en moeilijkheden die Ahold tegen kan komen bij de integratie van overgenomen ondernemingen. Schommelingen in wisselkoersen tussen de Euro en andere valuta waarin de activa, schulden en bedrijfsresultaten van Ahold worden aangeduid, met name de Amerikaanse dollar, kunnen ook de 'forward looking statements' beïnvloeden, evenals andere factoren aangehaald in Ahold's publieke mededelingen. Veel van deze factoren zijn voor Ahold niet beheersbaar en evenmin voorspelbaar.

---

Koninklijke Ahold N.V
Postbus 3050
1500 HB Zaandam
tel: +31 (0)75 659 57 20
fax: +31 (0)75 659 83 02
http://www.ahold.nl