TWYNSTRA GUDDE
Twynstra Gudde Intranet Monitor 2001: resultaten
Twynstra Gudde Intranet Monitor 2001: verwachte innovatie blijft uit
Alleen organisaties die intranet vanaf het eerste uur gebruiken slagen
erin om de innovatieve mogelijkheden daadwerkelijk te benutten. Dit
blijkt uit de tweede meting van de Intranet Monitor van Twynstra
Gudde, een uitgebreid onderzoek onder communicatiemanagers in
Nederland. Voor de Intranet Monitor 2001 werden gegevens verzameld van
250 organisaties over de aanwezigheid, toepassing en effecten van
intranet.
Uit de meting blijkt dat organisaties die nu starten met intranet, dit
duidelijk doen vanuit een bepaalde visie en doelstellingen met
betrekking tot de toegevoegde waarde. Er wordt doelbewuster bepaald
waarvoor het intranet wel en niet wordt gebruikt.
Daarnaast concludeert Twynstra Gudde dat de meeste intranetten tot nu
toe 'blijven steken' in de verbeterfase. De onderzochte intranetten
bieden vooral nieuws en informatie, toepassingen die niet meer weg te
denken zijn. Toepassingen voor tweerichtingscommunicatie, kennisdelen
en samenwerken via intranet zijn nog altijd minder vaak te vinden. Ook
de technologie wordt nog niet op grote schaal ingezet in
werkprocessen. In veel organisaties is intranet inmiddels wel een
vertrouwd verschijnsel.
Jan-Jelle van Hasselt van adviesbureau Twynstra Gudde licht toe:
'Ondanks de forse investeringen hebben nog maar weinig lijnmanagers
zelf een visie ontwikkeld op de mogelijkheden van intranet in hún
bedrijfsprocessen. Terwijl juist daarin de potentiële innovatie
schuilt. Zolang zij niet 'aanhaken' bij de ontwikkelingen blijven veel
intranetten steken in handige, maar eigenlijk te dure
informatietoepassingen.'
De meerwaarde van een intranet
De Intranet Monitor 2001 geeft een herkenbaar beeld. Van Hasselt 'De
resultaten zijn in lijn met onze eigen waarnemingen. We hebben de
afgelopen jaren gezien dat veel organisaties echt een verbeterslag
hebben doorgevoerd op hun intranet. De problemen die men hierbij
ervaart passen ook bij het ambitieniveau: als je de 'grote massa' in
je organisatie wilt bereiken kost dat veel geld en energie en zul je
altijd tegen acceptatieproblemen aanlopen.' Ondanks deze hindernissen
is intranet bij de meeste organisaties een volwassen onderdeel van de
interne communicatie geworden. Maar daarmee benutten organisaties
slechts een klein deel van het potentieel van intranet. 'De echte
meerwaarde zit toch in het innoveren van werkprocessen en in het
optimaler benutten van de kennis in je organisatie. Zulke toepassingen
bedenk je niet alleen vanuit de staf, daar moeten lijnmanagers zelf
ideeën over ontwikkelen. Het lijkt erop dat de motor van intranet op
dit moment nog altijd in de staf ligt. Zij zijn er wel in geslaagd om
grote investeringen los te krijgen, maar kennelijk niet om hun
inzichten en enthousiasme over de mogelijkheden van intranet over te
brengen. Dat wordt dus dé uitdaging voor de komende jaren', aldus Van
Hasselt.
Achtergrondinformatie
Jan-Jelle Van Hasselt publiceert regelmatig artikelen en boeken over
de onderwerpen intranet, corporate communicatie en projectmanagement.
Hij is bij Twynstra Gudde werkzaam als partner
communicatiemanagement
Twynstra Gudde is een multispecialistisch adviesbureau en maakt
onderdeel uit van de Twynstra Group of Managers & Consultants. Tot de
Twynstra Group of Managers & Consultants behoren Twynstra Gudde
Management Consultants, Twynstra Gudde Interim Management, Twynstra
Gudde Project Executives, Twynstra Corporate Strategy and Finance,
Twynstra The Bridge, Twynstra Work Innovation, DEGW Twynsta en DEGW
España.