8-1-2002
Volvo XC90 eerste nieuwe generatie SUV
Volvos eerste Sports Utility Vehicle (SUV) is gisteren op de Autoshow
van Detroit onthuld.
Onze vierwielaangedreven XC90 is een nieuwe generatie SUV en tevens
een van de veiligste en aantrekkelijkste die momenteel op de markt
verkrijgbaar is, aldus Hans Wikman, Project Director van de Volvo
XC90.
Stoer, maar niet te macho. Gespierd, maar niet agressief, zo
beschrijft Peter Horbury, vice-president en chief designer van Volvo
Cars de nieuwe Volvo XC90. In zijn gespierde uiterlijk komt een aantal
traditionele, maar unieke Volvo-kenmerken samen:
* de rechte voorkant met zijn typische grille
* de V-vormige motorkap
* de brede, geprononceerde schouders
* de karakteristieke achterlichten
Niemand zal eraan twijfelen dat de Volvo XC90 een echte hedendaagse
Volvo is, vervolgt Horbury. De gespierdheid van het design gaat in de
Volvo XC90 moeiteloos samen met de afgeronde hoeken aan de voor- en
achterzijde. Hierdoor ontstaat een subtiel, niet-agressief uiterlijk."
Plaats voor zeven personen
In de nieuwe Volvo XC90 is het passagiersgedeelte zover mogelijk naar
voren geplaatst. Hierdoor kunnen met gemak zeven volwassenen
comfortabel en veilig worden vervoerd, zonder dat de auto erg groot
van formaat wordt. De Volvo XC90 is slechts 4,80 meter lang; maar 87
millimeter langer dan een Volvo V70. Van binnen valt meteen op dat de
Volvo XC90 ruim is en dat kwalitatief hoogwaardige materialen zijn
gebruikt. Het dashboard is een van de duidelijkste en meest
ergonomisch ontworpen panelen ter wereld. Het oogt typisch
Scandinavisch door zijn eenvoudige lijnen en functionaliteit.
Alle mogelijke veiligheidstoepassingen
Uiteraard verwachten Volvos klanten dat de nieuwe Volvo XC90 aan alle
veiligheidseisen voldoet. En inderdaad, ook Volvos eerste SUV beschikt
over alle mogelijke veiligheidstoepassingen. Bij dit model is extra
rekening gehouden met ongevallen waarbij de auto in een roll-over zou
kunnen geraken. Om dit risico te verkleinen is de Volvo XC90 standaard
uitgerust met een actief systeem dat de stabiliteit vergroot, het Roll
Stability Control (RSC). Dit systeem bepaalt met behulp van een
zogenaamde gyro-sensor de rolsnelheid en de rolhoek van het voertuig.
Als het nodig blijkt te zijn, treedt het standaard aanwezige
antislipsysteem Dynamic Stability and Traction Control (DSTC) in
werking. Dit systeem zorgt dat de kracht van de motor minder wordt en
dat zonodig een of meerdere wielen afremmen, totdat de stabiliteit
hervonden is.
RSC is momenteel het enige actieve systeem op de markt dat de
stabiliteit vergroot door middel van het vaststellen van de rolhoek.
Het systeem is ontwikkeld in samenwerking met Ford Motor Company.
Mocht de Volvo XC90 toch over de kop slaan, dan treden passieve
veiligheidssystemen in werking die tot doel hebben te voorkomen dat de
hoofden van de inzittenden met de boven- of zijkant van de auto in
aanraking komen. Volvo heeft bijvoorbeeld het dak van de Volvo XC90
voorzien van Boron-staal, dat vier tot vijf keer steviger is dan
normaal staal. Verder zijn alle zeven zitplaatsen uitgerust met
gordelspanners en worden alle zeven inzittenden beschermd door het
Inflatable Curtain. Dit systeem voorkomt dat de hoofden van de
passagiers in het geval van een ongeluk met de zijkant van de auto in
aanraking komen.
Een SUV en aanrijdingen
Een bekend probleem van een SUV treedt op als hij in botsing komt met
een gewone personenauto. Omdat een SUV een grotere bodemvrijheid heeft
en daardoor hoger geplaatste bumpers, is het risico groter dat de
andere auto bij een botsing meer wordt beschadigd en de inzittenden
ernstiger verwond raken. Simpelweg omdat de kreukelzone van de auto
als het ware onder de voorkant van een SUV schuift, zonder dat hij
wordt geactiveerd. Om de kans op dit type ongelukken te verkleinen, is
het hulpchassis van de voorwielophanging in de Volvo XC90 uitgerust
met een lage dwarsbalk. Deze balk is geïntegreerd in de carrosserie
van de Volvo XC90 en zit verborgen achter de voorspoiler. De
constructie vermindert de kans op letsel, zowel als gevolg van een
frontale aanrijding, als bij een kop-staart- of zijdelingse
aanrijding. De balk raakt namelijk de beschermende zone van de andere
auto, waardoor diens kreukelzone wordt geactiveerd en de inzittenden
van deze auto maximaal worden beschermd.
Night Vision als optie
Volvo is de eerste Europese autoproducent, die als optie Night Vision
aanbiedt. Deze infraroodtechnologie in de Volvo XC90 zorgt dat de
bestuurder in het donker vijf keer beter zicht heeft dan met
conventionele koplampen. De technologie vergroot de actieve veiligheid
van de Volvo XC90, aangezien andere weggebruikers en dieren veel
eerder kunnen worden waargenomen.
Off-road
De Volvo XC90 is de ideale auto voor elk type wegdek, ongeacht de
weersomstandigheden en de bandensoort. Ook al is de auto niet primair
bedoeld voor off-road omstandigheden, de combinatie van de
elektronisch gestuurde vierwielaandrijving en een bodemvrijheid van
218 millimeter geven hem hiertoe alle mogelijkheden. De
MacPherson-voorwielophanging zorgt samen met de nieuwe
ZF-stuurinrichting voor nauwkeurige en snelle reacties.
De Volvo XC90 heeft een extreem grote spoorbreedte (1634 millimeter
aan de voorzijde, 1624 millimeter aan de achterzijde) en een lange
wielbasis (2859 millimeter tussen de voor- en achterassen). Dit zorgt
voor een extreem goede stabiliteit en dat de auto die zich in alle
mogelijke situaties consistent gedraagt, zelfs op een bochtige en
slechte weg.
Elektrisch gestuurde vierwielaandrijving
Het AWD-systeem is in de Volvo XC90 een van de belangrijkste
ingrediënten voor veilig en plezierig rijden. Het systeem is
ontwikkeld in samenwerking met een autoriteit op dit gebied: Haldex in
Zweden. Net als in Volvos andere AWD-modellen werkt de
vierwielaandrijving in de Volvo XC90 onafhankelijk van de bestuurder.
Dat wil zeggen dat de kracht automatisch tussen de voor- en
achterwielen wordt verdeeld, zodanig dat de auto voortdurend de beste
grip heeft. De elektronisch bestuurde AWD is intelligent: hij
controleert voortdurend het contact van het voertuig met de weg en
meet de signalen die de bestuurder krijgt door middel van het stuur,
het rempedaal en het gaspedaal. Deze informatie wordt vervolgens
gebruikt om te bepalen of, en zo ja hoe, het systeem zal reageren.
Aluminium motoren
De Volvo XC90 is leverbaar met twee verschillende motoren, beide
vrijwel helemaal gemaakt van aluminium:
* Een 2,9 liter zescilinder benzinemotor (T6) met twee turbos. Zijn
vermogen bedraagt 272 pk (200 kW) en hij heeft een koppel van 380
Nm bij slechts 1800 toeren per minuut.
* Een 2,4 liter vijfcilinder common-rail turbodiesel (D5) met 163 pk
(120 kW) en een koppel van 340 Nm bij 1750 toeren per minuut.
Zuinig in brandstofverbruik
Het milieu is een van de kernwaarden in het beleid van Volvo. Ook al
zijn SUVs over het algemeen relatief grote voertuigen met zware
motoren, Volvo toont met de XC90 aan dat ook dit type personenautos
zuinig in brandstofverbruik en uitstoot van schadelijke stoffen kan
zijn. De zescilinder benzinemotor voldoet aan de strenge Amerikaanse
ULEV-eisen (Ultra Low Emissions Vehicle). In Europa voldoet de
benzinemotor van de Volvo XC90 nu al aan de Euro 4-eisen, die pas in
het jaar 2005 van kracht zullen worden. Volvos nieuwe vijfcilinder
dieselmotor is een van de schoonste en zuinigste die momenteel op de
markt zijn.
Infotainment
In de Volvo XC90 is ook veel aandacht besteed aan een uitgebreid en
innovatief infotainmentsysteem. Zo lanceert Volvo als eerste
autoproducent ter wereld Dolby Prologic II in een audiosysteem. Het
biedt optimale geluidskwaliteit, zelfs voor de inzittenden op de
achterbank. De Volvo XC90 kan worden uitgerust met dertien
luidsprekers, waaronder een 8-inch 140-watt subwoofer, die zorgt voor
een beter basgeluid.
Passagiers op de achterbank hebben hun eigen bedieningspaneel van de
audioapparatuur, handig weggewerkt in de C-stijl. Hierin kunnen ze een
hoofdtelefoon pluggen en zo luisteren naar hun eigen audio-unit. Dit
betekent bijvoorbeeld dat ouders en kinderen tegelijkertijd van hun
eigen muziek kunnen genieten. Het optionele Road and Traffic
Information-systeem (RTI) is een belangrijk onderdeel van het
infotainmentsysteem van de Volvo XC90. Het 6,5 inch beeldscherm is
verborgen in het dashboard, waar het na een druk op een knop uit naar
boven komt.
Het scherm van het navigatiesysteem heeft ook diverse interactieve
functies. Via de geïntegreerde GSM-telefoon kan de bestuurder
bijvoorbeeld inloggen op het internet en zijn e-mail lezen en
versturen. De Volvo XC90 kan ook worden uitgerust met een
voice-recorder waarbij de bestuurder de handsfree microfoon van de
mobiele telefoon gebruikt om korte memos in te spreken.
De Volvo XC90 zal in de Torslanda-fabriek in Gotenburg worden geproduceerd. In Nederland komt de auto in het vierde kwartaal van 2002 op de markt. De Amerikaanse markt zal naar verwachting zon 65 procent van de verkoop voor haar rekening nemen.