Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD)
07-01-2002
Analyse van winkelaanbod van groot belang bij vestigingsplaatskeuze
Het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) en Locatus hebben onlangs een overeenkomst gesloten om jaarlijks een analyse te maken van het winkelaanbod. De gegevens die uit de analyse naar voren komen zijn kengetallen over winkels en winkelgebieden en veranderingen in de omvang en samenstelling daarvan. Deze analyse kan gebruikt worden bij onder andere de besluitvorming over vestigingsplaatskeuze en de beoordeling van winkelgebieden door bijvoorbeeld adviesbureaus, detailhandelsbedrijven, gemeenten en de vastgoedsector. De gegevens worden elk jaar onder verantwoordelijkheid van het HBD uitgebracht.
Referentieset
Bijzonder aspect aan deze analyse is dat die wordt gemaakt op basis
van een dwarsdoorsnede van het Nederlands winkelaanbod: de
referentieset. Deze referentieset bestaat uit een groot aantal
zorgvuldig geselecteerde winkelgebieden die samen per winkelgebiedtype
een zo representatief mogelijk beeld van de Nederlandse situatie
weergeeft. Deze winkelgebieden worden in zijn geheel en per
individuele vestiging opgemeten en geregistreerd volgens gezamenlijk
afgesproken criteria. Jaarlijks zal een controle van de gegevens
worden uitgevoerd. Belangrijk voordeel van deze methode is dat alle
winkelgebieden en -vestigingen daadwerkelijk worden bezocht om de
benodigde gegeven in kaart te brengen. En dat ze dus niet op basis van
deskresearch en schattingen in kaart worden gebracht. De referentieset
zal uit ruim vijftienduizend verkooppunten bestaan.
Medio 2002 eerste resultaten verwacht
De overeenkomst tussen HBD en Locatus geldt voor drie jaar met de
intentie tot verlenging. De analyse van het winkelaanbod zal naar
verwachting medio 2002 voor de eerste keer kunnen worden
gepresenteerd.