Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) 07-01-2002

Analyse van winkelaanbod van groot belang bij vestigingsplaatskeuze

Het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) en Locatus hebben onlangs een overeenkomst gesloten om jaarlijks een analyse te maken van het winkelaanbod. De gegevens die uit de analyse naar voren komen zijn kengetallen over winkels en winkelgebieden en veranderingen in de omvang en samenstelling daarvan. Deze analyse kan gebruikt worden bij onder andere de besluitvorming over vestigingsplaatskeuze en de beoordeling van winkelgebieden door bijvoorbeeld adviesbureaus, detailhandelsbedrijven, gemeenten en de vastgoedsector. De gegevens worden elk jaar onder verantwoordelijkheid van het HBD uitgebracht.

Referentieset
Bijzonder aspect aan deze analyse is dat die wordt gemaakt op basis van een dwarsdoorsnede van het Nederlands winkelaanbod: de referentieset. Deze referentieset bestaat uit een groot aantal zorgvuldig geselecteerde winkelgebieden die samen per winkelgebiedtype een zo representatief mogelijk beeld van de Nederlandse situatie weergeeft. Deze winkelgebieden worden in zijn geheel en per individuele vestiging opgemeten en geregistreerd volgens gezamenlijk afgesproken criteria. Jaarlijks zal een controle van de gegevens worden uitgevoerd. Belangrijk voordeel van deze methode is dat alle winkelgebieden en -vestigingen daadwerkelijk worden bezocht om de benodigde gegeven in kaart te brengen. En dat ze dus niet op basis van deskresearch en schattingen in kaart worden gebracht. De referentieset zal uit ruim vijftienduizend verkooppunten bestaan.

Medio 2002 eerste resultaten verwacht
De overeenkomst tussen HBD en Locatus geldt voor drie jaar met de intentie tot verlenging. De analyse van het winkelaanbod zal naar verwachting medio 2002 voor de eerste keer kunnen worden gepresenteerd.