Double digit groeicijfers in ICT-sector pas in 2003 weer mogelijk
Heliview voorziet voor 2002 een licht herstel van de zakelijke
ICT-markt met 4,5%. Deze stijging moet echter gezien worden als een
maximaal scenario en zal daarom eerder lager dan hoger uitvallen. De
hardwaremarkt zal verder dalen met 2,2%, minder catastrofaal dus dan
in 2001 toen deze daalde met 8,8%. De servicemarkt zal met een
stijging van 1,7% ten opzichte van 2001 een licht herstel te zien
geven. De standaard software markt stijgt in 2002 weliswaar minder
uitbundig dan in 2001 maar toch nog altijd met 18,3%. Dit blijkt uit
het Report IT Market Outlook Netherlands 2002 van Heliview
Marketingservice.
Aankoop ICT producten afgenomen
De marktontwikkelingen met betrekking tot aankoop van ICT producten en
diensten zijn in het jaar 2001 ten opzichte van 2000 sterk
verslechterd. Deze ontwikkeling ligt in lijn met de groeicijfers die
de sector in 2000 wist te realiseren. Met de magere 3,8% groei in 2000
werd al een duidelijk signaal afgegeven. De omzetstijging die de ICT
sector en met name de servicesector in 1999 realiseerden, was al niet
stabiel. Als de omzet die in 1999 op activiteiten rondom de
millenniumproblematiek werd gerealiseerd, weggelaten wordt uit de
totaalomzet, wordt duidelijk dat structurele omzetgeneratoren toen al
onder druk stonden. De millenniumomzet verbloemde het feitelijke beeld
en dit werd, zoals vastgesteld in 2000, expliciet in tegenvallende
groeicijfers vertaald.
In 2001 zette deze negatieve trend zich verder voort om uiteindelijk
te resulteren in een afname met 1% in het volume externe ICT
spendings. Met name de hardware markt liet met 8% een fikse daling
zien, maar ook de service markt is met 7,6% fors gedaald.
Verantwoordelijk voor deze daling waren de opleidings- en
trainingsmarkt; IT consultancy en bodyshopping. De package software
markt (ERP, CRM en Storagemanagement software) en de OS-upgrademarkt
(PC's en midrange servers) deden het in 2001 wel goed en stegen
gezamenlijk met 28,5%.
New Economy theorie geen hype
Uitgaande van de New Economy gedachte werd na 2000 uitgegaan van een
situatie waarin, op basis van breedband internettoepassingen,
bestaande traditionele distributiestrategieën herzien zouden worden.
Ter indicatie: binnen de Nederlandse markt zijn 808.000 bedrijven
actief, waarvan er minstens 135.000 actief zijn met het doorschuiven
van producten en diensten in de keten. Deze 135.000 bedrijven
genereren door opeenvolgende margetoevoegingen een winst voor VPB van
een kleine 70 miljard euro op jaarbasis. In een ver doorgevoerde
abstractie kan derhalve geredeneerd worden dat bedrijven en gezinnen
ca. 70 miljard euro te veel betalen voor aangekochte producten en
diensten. Indien distributieketens, dankzij vergaande toepassing van
het internet als verkoopkanaal, sterk ingekort worden, leidt dit
theoretisch tot een koopkrachtverbetering van 37% op jaarbasis. De New
Economy theorie wijzigt vanuit deze optiek niet alleen het
traditionele ketendenken aanzienlijk, maar leidt daarnaast ook
daadwerkelijk tot een langdurige periode van economische groei.
Daarmee is de New Economy theorie dus niet aan te merken als een hype,
maar als een zeer invloedrijke innovatie die een impact zal hebben die
gelijk is aan die van de industriële revolutie.
Gemiste kans ICT-sector
In de ICT-sector verdiept het lijnmanagement zich onvoldoende in de
vraag wat technologie de organisatie kan bieden en wat de
organisatorische voorwaarden voor en consequenties van vergaande
informatisering zijn. Hier ligt dus tot nog toe dé gemiste kans voor
de ICT-sector. De competence centers van de grotere ICT-service
dienstverleners zijn te sterk technologie- in plaats van
business-georiënteerd. Er wordt veel te weinig aandacht besteed aan
toekomstige portfolio's, distributiebeleid en productietechnische
implicaties van de klantorganisaties. Hieruit kan een belangrijk deel
van de economische teruggang worden verklaard. Structurele opzet van
business driver kenniscentra door de ICT-sector is dan ook een
noodzakelijke voorwaarde om de sector in omzet en resultaat weer te
laten groeien.
New Economy Proof
Heliview stelt dat de aandacht van de ICT sector en van
klantenorganisaties zich in 2002 dient te focussen op de volgende
zaken:
* Herbezinning op het traditionele keten denken
* Per sector vaststellen van de kanaalkeuzes van de toekomst
* Middellange termijn branche vervagings / productportfolio effecten
samenhangend met invoering van nieuwe economie modellen
* Een optimale analyse van de bedrijfsprocessen over een periode van
5 jaar
* Het zoeken van een betere koppeling tussen IT spendings en
bedrijfsmatige bijdragen
* Verdere doorvoering van backoffice ICT integratie
* Business training voor ICT professionals en Technology training
general management.
Het invullen van deze aandachtspunten moet de
ICT-gebruikersorganisaties `New Economy Proof' maken. Op basis daarvan
zal pas in 2003 sprake zijn van feitelijke implementaties van new
markets software. Daarom zullen double digit groeicijfers pas in 2003
weer tot de mogelijkheden behoren.
Voor meer informatie over dit persbericht kunt u contact op nemen
met:Drs. Ton Ketelaars (tel: 0031 (0)76 5484000 of mobiel: 0031 (0)6
54744435. Voor meer informatie over Heliview of onze producten kunt u
contact opnemen met dhr. Thanassis Vassiliadis, tel.: 076-5484000. Of
bekijk onze website: www.heliview.com. Ons adres is Lage Mosten 1-5,
4822 NJ Breda.