TROS
Onderzoek Radar: dikke onvoldoende winkelpersoneel
Afdeling Communicatie
Hilversum, 06-01-2002
Televisie
RADAR
Uitzending maandag 7 januari
Nederland 2, 19.25 uur
ONDERZOEK RADAR: DIKKE ONVOLDOENDE WINKELPERSONEEL OP GEBIED VAN
CONSUMENTENRECHT
Het is bedroevend gesteld met de kennis van het consumentenrecht bij
winkelpersoneel in de wit- en bruingoedsector, zo blijkt uit een
kwalitatief onderzoek dat het TROS-consumentenprogramma RADAR
uitvoerde in samenwerking met marktonderzoeksbureau Key-net. Het
bureau deed een veldonderzoek in een groot aantal winkels. RADAR legde
10 vragen voor aan personeel van wit- en bruingoedzaken.
Gemiddeld werden slechts 4 van de 10 vragen juist beantwoord, een
dikke onvoldoende. Maar liefst 60% van de vragen werd foutief
beantwoord. Maandagavond 7 januari om 19.25 uur presenteert RADAR de
resultaten van het onderzoek.
Op de vraag wie de reparatiekosten moet dragen van een 16 maanden oude
wasmachine met een jaar garantie, gaf slechts 11% van het
winkelpersoneel het juiste antwoord. Dat antwoord moet zijn dat de
winkelier, gelet op de te verwachten levensduur van een wasmachine, de
reparatiekosten goeddeels voor zijn rekening moet nemen.
Op de vraag of klanten al dan niet tegoedbonnen moeten accepteren als
compensatie voor een ondeugdelijk product gaf 75% van het
verkooppersoneel het verkeerde antwoord.
Zo werd gevraagd of een winkelier die op de achterzijde van de
kassabonnen vermeldt dat er geen geld teruggegeven wordt, maar bij
omruiling slechts tegoedbonnen worden verstrekt nooit geld hoeft terug
te geven. 'Indien een klant na een half jaar terugkomt met een
onherstelbaar kapot koffiezetapparaat en een nieuw exemplaar of z'n
geld terugvraagt, en de winkelier heeft geen vervangbaar apparaat en
biedt tegoedbonnen aan voor het volledige aankoopbedrag, moet de klant
dat aanbod dan accepteren?'
Slechts een kwart van de verkopers wist dat de klant recht heeft op
teruggave van het aankoopbedrag in contanten omdat een ondeugdelijk
product is geleverd.
De vraag die het best beantwoord werd was of ouders de aanschaf van
een videocamera van rond de 800 euro door hun 14-jarige zoon kunnen
terugdraaien. Driekwart van de verkopers weet dat het antwoord op deze
vraag ja is.
Het bedrijf dat de beste resultaten scoorde in het onderzoek is Block.
De Block-medewerkers wisten 55% van de gestelde vragen juist te
beantwoorden. De slechtste resultaten werden geboekt bij BCC en
Megapool. Slechts 3 van de 10 vragen werden door het personeel van
deze wit- en bruingoedgiganten correct beantwoord.
RADAR heeft de directies van Block, BCC en Megapool gevraagd
commentaar te leveren op de resultaten.
Presentatie: Antoinette Hertsenberg