Volvo X90
(10 januari 2002)
Volvo's eerste Sports Utility Vehicle (SUV) zal tijdens de Autoshow
van Detroit op 7 januari 2002 zijn debuut beleven. "Onze
vierwielaangedreven XC9O is een nieuwe generatie SUV en tevens een van
de veiligste en aantrekkelijkste die momenteel op de markt
verkrijgbaar is", aldus Hans Wikman, Project Director van de Volvo
XC9O.
"Stoer, maar niet te macho. Gespierd, maar niet agressief," zo
beschrijft
Peter Horbury, vice-president en chief designer van Volvo Cars de
nieuwe Volvo XC9O. In zijn gespierde uiterlijk komt een aantal
traditionele, maar unieke Volvo-kenmerken samen:
- de rechte voorkant met zijn typische grille
- de V-vormige motorkap
- de brede, geprononceerde schouders
- de karakteristieke achterlichten
"Niemand zal eraan twijfelen dat de Volvo XC9O een echte hedendaagse
Volvo is", vervolgt Horbury. De gespierdheid van het design gaat in de
Volvo XC9O moeiteloos samen met de afgeronde hoeken aan de voor- en
achterzijde. Hierdoor ontstaat een subtiel, niet-agressief uiterlijk.
Plaats voor zeven personen
In de nieuwe Volvo XC9O is het passagiersgedeelte zover mogelijk naar
voren geplaatst. Hierdoor kunnen met gemak zeven volwassenen
comfortabel en veilig worden vervoerd, zonder dat de auto erg groot
van formaat wordt. De Volvo XC9O is slechts 4,80 meter lang; maar 87
millimeter langer dan een Volvo V70. Van binnen valt meteen op dat de
Volvo XC9O ruim is en dat kwalitatief hoogwaardige materialen zijn
gebruikt. Het dashboard is een van de duidelijkste en meest
ergonomisch ontworpen panelen ter wereld. Het oogt typisch
Scandinavisch door zijn eenvoudige lijnen en functionaliteit.
Alle mogelijke veiligheidstoepassingen
Uiteraard verwachten Volvo's klanten dat de nieuwe Volvo XC9O aan alle
veiligheidseisen voldoet. En inderdaad, ook Volvo's eerste SUV
beschikt over alle mogelijke veiligheidstoepassingen. Bij dit model is
extra rekening gehouden met ongevallen waarbij de auto in een
roll-over zou kunnen geraken. Om dit risico te verkleinen is de Volvo
XC9O standaard uitgerust met een actief systeem dat de stabiliteit
vergroot, het Roll Stability Control (RSC). Dit systeem bepaalt met
behulp van een zogenaamde gyro-sensor de rolsnelheid en de rolhoek van
het voertuig en gebruikt deze informatie om het risico te bepalen dat
de Volvo over de kop slaat.
Als het nodig blijkt te zijn, treedt het standaard aanwezige
antislipsysteem Dynamic' Stability and Traction Control (DSTC) in
werking. Dit systeem zorgt dat de kracht van de motor minder wordt en
dat zonodig een of meerdere wielen afremmen, totdat de stabiliteit
hervonden is.
RSC is momenteel het enige actieve systeem op de markt dat de
stabiliteit vergroot door middel van het vaststellen van de rolhoek.
Het systeem is ontwikkeld in samenwerking met Ford Motor Company.
Mocht de Volvo XC9O toch over de kop slaan, dan treden passieve
veiligheidssystemen in werking die tot doel hebben te voorkomen dat de
hoofden van de inzittenden met de boven- of zijkant van de auto in
aanraking komen. Volvo heeft bijvoorbeeld het dak van de Volvo XC9O
voorzien van Boron-staal, dat vier tot vijf keer steviger is dan
normaal staal. Verder zijn alle zeven zitplaatsen uitgerust met
gordelspanners en worden alle zeven inzittenden beschermd door het
Infiatable Curtain. Dit systeem voorkomt dat de hoofden van de
passagiers in het geval van een ongeluk met de zijkant van de auto in
aanraking komen.