Persbericht 7 januari 2002
Bankprestaties klantonvriendelijk en onder de maat
Horeca soepel van gulden naar euro
Amsterdam, 7 januari 2002 - In de meeste horecabedrijven in Nederland
is de overgang van guldens naar euro's soepel verlopen, zo blijkt uit
een de door Koninklijk Horeca Nederland gehouden enquête. Complimenten
zijn er voor het coöperatief gedrag van de Nederlandse horecaconsument
en voor de professionele begeleiding van het ministerie van Financiën.
Zware kritiek is er daarentegen op het optreden van de Nederlandse
banken, zo bleek tijdens de nieuwjaarsreceptie van Koninklijk Horeca
Nederland vandaag in Amsterdam.
Voorzitter Jan Geenemans zei in zijn nieuwjaarsrede, dat de banken bij
de overgang van gulden naar euro op eigen terrein hadden gefaald.
"Door de uitgifte van te grote eurocoupures is de druk van de
omwisseling van bankinstellingen onevenredig zwaar verschoven naar het
bedrijfsleven en de consumenten. Desondanks hebben die er met z'n
allen dankzij veel inzet en onderlinge loyaliteit uiteindelijk een
succes van gemaakt".
Bijzondere dienstverlening, zoals extra openstelling, en communicatie
over onder meer de provisievrije periode van de eerste euroweek bleven
volgens hem ver onder de maat. Ook blijken de Banken vooral op
woensdagmiddag 2 januari de deuren gesloten te hebben gehouden.
"Communicatie met verantwoordelijke managers was klantonvriendelijk of
was er helemaal niet, zeker niet buiten kantooruren. Geldverkeer is
het vakgebied van banken en daar hadden zij, zoals was afgesproken,
een voortrekkersrol moeten spelen. Zij hebben er evenwel de voorkeur
aan gegeven dekking te zoeken, totdat consument en bedrijfsleven de
veldslag voor ze hadden gewonnen".
De heer Geenemans vindt, dat de Nederlandse horecaconsument een flinke
pluim verdient. "Hoewel wij incidenteel de indruk hadden, dat ook bij
ons de spaarpot werd geleegd, hebben wij bij onze gasten veel begrip
ervaren voor onze wisselproblematiek. Men heeft zich zeer loyaal en
coöperatief opgesteld". Het succes van de euro-invoering, tot nog toe,
is volgens hem voor het grootste deel dan ook te danken aan "het
loyale samenspel tussen consumenten en bedrijfsleven".
Ook politie, verzekeringsmaatschappijen en de andere
toonbankinstellingen hebben in de visie van Koninklijk Horeca
Nederland hun vooraf bepaalde rol vriendelijk en gedisciplineerd
uitgespeeld.
De heer Geenemans toonde zich daarnaast bijzonder complimenteus over
de begeleiding van het ministerie van Financiën. "Zij hebben zich in
deze massale geldoperatie bijzonder onderscheiden door een efficiënte
en betrouwbare uitvoering van de leveringsafspraken. De
vertegenwoordigers van dit ministerie hebben zich vooraf gevoelig
getoond voor de signalen van de werkvloer, zoals wij die in het
gezamenlijk overleg naar voren hebben gebracht, en hebben daarnaar
gehandeld".
"De communicatie met het crisiscentrum was deskundig, klantgericht en
ook buiten kantooruren optimaal. Wij bewaren aan deze samenwerking de
beste herinneringen", aldus de heer Geenemans.