MKB Nieuws, bericht
07-01-2002
Branches dringen aan op harmonisatie btw-heffing
De relatie tussen het (georganiseerde) mkb en de Europese Unie is verre van optimaal. Mkb-ondernemers denken dat de EU er weinig toe doet en brancheorganisaties vinden dat Europa te weinig oog heeft voor het midden- en kleinbedrijf. Dit stelt MKB-Nederland, op basis van eigen en NIPO-onderzoek afgelopen najaar onder branches en individuele bedrijven. Tijdens een ronde tafeldebat met staatssecretaris Benschop van Buitenlandse Zaken werden de uitkomsten gepresenteerd.
Het is voor brancheorganisaties moeilijk veel tijd aan EU-onderwerpen
te spenderen, zeker als de leden denken dat het weinig relevant is.
Bovendien lijkt het dat een groot deel van het mkb zich onvoldoende
realiseert dat de marktverhoudingen zich danig wijzigen; binnenkort is
er één grote Europese markt met één munt en (zeer) grote spelers. De
besluitvormingsprocessen binnen de EU zijn moeilijk te doorgronden, en
de dossiers te weinig herkenbaar voor het mkb.
MKB-Nederland pleitte er bij de staatssecretaris voor, het
georganiseerde mkb-bedrijfsleven meer bij EU-besluiten te betrekken.
Dit kan door betere informatie te geven en democratischer besluiten te
nemen. Ook moet Europa de regelgeving meer harmoniseren, om oneerlijke
concurrentie tegen te gaan. Tot slot dient er meer oog te komen voor
samenwerking van zelfstandige mkb-bedrijven.
Btw
Tijdens het debat kwamen aansprekende voorbeelden ter tafel. Zo zijn
er binnen de Europese Unie er geen twee landen die hetzelfde
btw-tarief op contactlenzen hanteren. Op een boek van Bach zit zes
procent btw, op een cd van dezelfde componist 19 procent. Bloemen
vallen in Nederland onder het hoge tarief, in andere landen juist weer
onder het lage. Benschop onderschreef de problemen van de branches op
dat punt. Hij wil wel verdergaand harmoniseren, maar dat is erg
moeilijk.
Centraal tijdens het debat stond de vraag of Europa het midden- en
kleinbedrijf voldoende te bieden heeft. Uit de onderzoeken blijkt dat
mkb-ondernemers en hun branches het idee hebben dat de EU er vooral
voor het grootbedrijf is. Tijdens het debat in Den Haag kwamen
woordvoerders van de branches met legio voorbeelden daarvan. Zo
hekelden de Focwa (carrosseriebedrijven) en de VACO
(autobandenbranche) het Europese mededingingsbeleid en in het
bijzonder artikel 1475/95. Dat stelt autofabrikanten, -importeurs en
-dealers in de gelegenheid om een verticale bedrijfskolom in stand te
houden en partijen die niet tot deze kolom behoren, de toegang tot
gegevens en materiaal te beletten. En ook in de cd-branche dreigen
kleine bedrijven door de grote jongens te worden uitgespeeld, aldus de
Nederlandse Vereniging van Grammofoonplaten Detailhandel.
Lobby
Staatssecretaris Benschop adviseerde de brancheorganisaties er in de
lobby vooral vroeg bij te zijn. Hij moest echter erkennen dat dit niet
eenvoudig is, Bij het Europees Parlement staan meer lobbyisten
geregistreerd dan bij het Huis van Afgevaardigden in Washington. Waar
het de herziening van het gewraakte artikel 1475/95 betreft denkt
Benschop dat de branches bij de politiek wel een gewillig oor zullen
vinden. Verder wees hij op het speciale klachtenloket over de interne
markt dat het ministerie van Economische Zaken heeft ingesteld.
Het is niet alleen kommer en kwel wat er uit Brussel komt. Tijdens het
debat bleek dat het Nederlandse mkb bijvoorbeeld goed aan zijn trekken
komt als het gaat om subsidies voor innovatie en R&D. Hoewel veel
ondernemers de rompslomp van een subsidieaanvraag als knelpunt
ervaren, streken vaderlandse mkb-ondernemers vorig jaar toch 33
miljoen euro op.
Informatie: mr. U. Schröder