MKB-Nederland

MKB Nieuws, bericht

07-01-2002
Branches dringen aan op harmonisatie btw-heffing

De relatie tussen het (georganiseerde) mkb en de Europese Unie is verre van optimaal. Mkb-ondernemers denken dat de EU er weinig toe doet en brancheorganisaties vinden dat Europa te weinig oog heeft voor het midden- en kleinbedrijf. Dit stelt MKB-Nederland, op basis van eigen en NIPO-onderzoek afgelopen najaar onder branches en individuele bedrijven. Tijdens een ronde tafeldebat met staatssecretaris Benschop van Buitenlandse Zaken werden de uitkomsten gepresenteerd.

Het is voor brancheorganisaties moeilijk veel tijd aan EU-onderwerpen te spenderen, zeker als de leden denken dat het weinig relevant is. Bovendien lijkt het dat een groot deel van het mkb zich onvoldoende realiseert dat de marktverhoudingen zich danig wijzigen; binnenkort is er één grote Europese markt met één munt en (zeer) grote spelers. De besluitvormingsprocessen binnen de EU zijn moeilijk te doorgronden, en de dossiers te weinig herkenbaar voor het mkb.

MKB-Nederland pleitte er bij de staatssecretaris voor, het georganiseerde mkb-bedrijfsleven meer bij EU-besluiten te betrekken. Dit kan door betere informatie te geven en democratischer besluiten te nemen. Ook moet Europa de regelgeving meer harmoniseren, om oneerlijke concurrentie tegen te gaan. Tot slot dient er meer oog te komen voor samenwerking van zelfstandige mkb-bedrijven.

Btw
Tijdens het debat kwamen aansprekende voorbeelden ter tafel. Zo zijn er binnen de Europese Unie er geen twee landen die hetzelfde btw-tarief op contactlenzen hanteren. Op een boek van Bach zit zes procent btw, op een cd van dezelfde componist 19 procent. Bloemen vallen in Nederland onder het hoge tarief, in andere landen juist weer onder het lage. Benschop onderschreef de problemen van de branches op dat punt. Hij wil wel verdergaand harmoniseren, maar dat is erg moeilijk.

Centraal tijdens het debat stond de vraag of Europa het midden- en kleinbedrijf voldoende te bieden heeft. Uit de onderzoeken blijkt dat mkb-ondernemers en hun branches het idee hebben dat de EU er vooral voor het grootbedrijf is. Tijdens het debat in Den Haag kwamen woordvoerders van de branches met legio voorbeelden daarvan. Zo hekelden de Focwa (carrosseriebedrijven) en de VACO (autobandenbranche) het Europese mededingingsbeleid en in het bijzonder artikel 1475/95. Dat stelt autofabrikanten, -importeurs en
-dealers in de gelegenheid om een verticale bedrijfskolom in stand te houden en partijen die niet tot deze kolom behoren, de toegang tot gegevens en materiaal te beletten. En ook in de cd-branche dreigen kleine bedrijven door de grote jongens te worden uitgespeeld, aldus de Nederlandse Vereniging van Grammofoonplaten Detailhandel.

Lobby
Staatssecretaris Benschop adviseerde de brancheorganisaties er in de lobby vooral vroeg bij te zijn. Hij moest echter erkennen dat dit niet eenvoudig is, Bij het Europees Parlement staan meer lobbyisten geregistreerd dan bij het Huis van Afgevaardigden in Washington. Waar het de herziening van het gewraakte artikel 1475/95 betreft denkt Benschop dat de branches bij de politiek wel een gewillig oor zullen vinden. Verder wees hij op het speciale klachtenloket over de interne markt dat het ministerie van Economische Zaken heeft ingesteld.

Het is niet alleen kommer en kwel wat er uit Brussel komt. Tijdens het debat bleek dat het Nederlandse mkb bijvoorbeeld goed aan zijn trekken komt als het gaat om subsidies voor innovatie en R&D. Hoewel veel ondernemers de rompslomp van een subsidieaanvraag als knelpunt ervaren, streken vaderlandse mkb-ondernemers vorig jaar toch 33 miljoen euro op.

Informatie: mr. U. Schröder