"Ik werk voor 80 procent buiten Nederland"
Jerry Lampen Fotojournalist van het Jaar 2001
Jerry Lampen (40) werkt sinds 1990 in vaste dienst voor Reuters.
'Reuters heeft in alle landen staffotografen die verantwoordelijk zijn
voor het nieuws uit hun land. In Nederland gebeurt niet zoveel,
behalve het Joegoslaviëtribunaal en grote sportevenementen. Ik moet
zorgen dat er een goed verhaal uit Nederland komt. Als ik er niet ben,
laat ik het maken door freelancers. Tachtig procent van mijn werk doe
ik buiten Nederland. Afgelopen jaar ben ik naar Gaza, Pakistan en het
Songfestival geweest, naar Canada en de Verenigde Staten voor het
schaatsen, naar Götenborg voor de gebeurtenissen en rellen rond de
EU-top en naar Noorwegen voor het koninklijk huwelijk en de
Nobelprijs. Het zijn vaak langere opdrachten, in Gaza was ik twee en
een halve maand, in Pakistan ongeveer anderhalve maand. Tja, er blijft
weinig tijd over voor andere dingen.'
'Ik heb voor de wedstrijd van al deze onderwerpen foto's ingestuurd en
ook een aantal series. Over kinderen, geweld, een verslaafde in
Pakistan en een Afghaanse vluchteling die bij zijn familie in Pakistan
aankomt.' Het is voor het eerst dat Lampen meedong naar de titel van
Fotojournalist van het Jaar. 'Mijn werk wordt altijd wel gepubliceerd
en gewaardeerd, maar dit jaar vond ik voor het eerst dat mijn foto's
ook na een jaar nog overeind bleven staan.'
Lampen fotografeert zowel nieuws als achtergronden en reportages. 'Het
loopt in elkaar over, hè. Na twee, drie weken is iedereen uitgekeken
op het nieuws. Dan moet je ervoor zorgen dat mensen geïnteresseerd
blijven en dan ga je onderwerpen op de achtergrond zoeken. Sport
fotograferen is ook leuk, maar ik ben er eigenlijk op afgeknapt
vanwege de commercie, omdat je nergens meer mag staan en omdat je bij
voetbalwedstrijden ondergerocheld wordt. Hard nieuws doe ik het
liefst, maar een schaatstoernooi vind ik ook heerlijk.'
In 1981 begon Lampen bij het fotobureau van Ton den Haan in Rotterdam.
Daar werkte hij voornamelijk voor het Algemeen Dagblad en Het Vrije
Volk. 'Van Ton den Haan en Rob Cornelder heb ik het vak geleerd. Ik
werk eigenlijk nog steeds op dezelfde manier: snel. Nu sein ik de
foto's van een voetbalwedstrijd vanaf de lijn, maar toen moest ik na
de eerste helft in de auto springen, de foto afdrukken, uit het
autoraam houden om te laten drogen, bij de krant afleveren, en dan kon
ik misschien nog het einde van de tweede helft meemaken. Maar buiten
de techniek is er eigenlijk heel weinig veranderd. Ik werk al sinds
1987 volledig digitaal . Ik heb pas nog de nieuwe digitale camera's
van Canon gekregen.'
In 1985 ging Lampen voor Poppe de Boer werken bij United Photo's in
Haarlem. 'Daar ben ik meer gepolijst en heb ik geleerd dat commerciële
dingen ook belangrijk zijn. De pijp moet tenslotte toch roken.
Vervolgens heb ik voor De Jong en Van Es gewerkt en daarna nog een
tijdje als freelancer voor Trouw. Maar in principe ben ik vrijwel
meteen ingelijfd door Reuters. Volgende maand ga ik naar Salt Lake
City voor de Olympische Winterspelen en natuurlijk ga ik het huwelijk
van Máxima en Willem Alexander fotograferen. Verder heb ik nog geen
plannen. In ieder geval blijf ik voorlopig bij Reuters.'