04-01-2002
Extra impuls campagne "Ruik je kans in de bloemenbranche"
Eind 2000 startte de Commissie Bloemen en Planten van het
Hoofdbedrijfschap Detailhandel een personeelswervingscampagne voor de
bloemendetailhandel en tuincentra. Nu, ruim een jaar later, zijn er
via de speciaal ontwikkelde website ruim 450 sollicitaties
binnengekomen voor bloemenzaken en tuincentra. Een succesvolle
campagne. Uit onderzoek blijkt dat het personeelstekort iets is
afgenomen, maar dat nog steeds een behoorlijk aantal bedrijven
personeel zoekt. Daarnaast slinkt het aanbod van leerlingen voor de
AOC-opleidingen Bloemschikken & Tuincentrum. Met name dat gegeven
baart de branche zorgen. Daarom richt het vervolg van de campagne zich
naast de werving van herintreders ook op de werving van nieuwe
leerlingen.
Werving leerlingen
Het aantal leerlingen, dat kiest voor een opleiding in de
bloemendetailhandel of in tuincentra, is te laag om op lange termijn
aan de vraag van de arbeidsmarkt tegemoet te komen. Ook de AOC Raad,
de brancheorganisatie van het AOC-onderwijs, maakt zich zorgen om de
verminderde instroom van nieuwe leerlingen. Daarom heeft het
Hoofdbedrijfschap Detailhandel, samen met de branche-organisaties NVT
(Nederlandse Werkgeversvereniging van Groen- en Tuincentra), VBW
(Centrale Vereniging Bloemendetailhandel), CVAH (Centrale Vereniging
Ambulante Handel) en de AOC Raad opnieuw ingezet op de werving van
leerlingen in de studierichting Bloemschikken & Tuincentrum.
Decanentoolkit
Speciaal voor het AOC-onderwijs zijn jongerenfolders "Gezocht: jonge
aanplant" ontwikkeld, gericht op de werving van leerlingen voor
Bloemschikken & Tuincentrum. Deze zijn via de decanentoolkit van het
AOC-onderwijs onder alle scholen voor voortgezet onderwijs in
Nederland verspreid. De bloemendetailhandel en tuincentra zijn dus
extra goed vertegenwoordigd in het wervingsmateriaal voor het
voortgezet onderwijs. Bovendien heeft de Commissie Bloemen en Planten
het startsein gegeven voor een advertentie- en free publicity campagne
gericht op de werving van jongeren voor de opleidingen Bloemschikken &
Tuincentrum. In de bladen Pauze, Fancy en Break Out! verschenen in
december 2001 advertenties.
Herintreders
De websites www.ruikjekans.nl en www.ontdekjestek.nl spelen nog steeds
een centrale rol in de personeelswervingscampagne, die is gericht op
herintreders. Eind 2001 verschenen advertenties in FeestLibelle,
Margriet en Vriendin, waarin nadrukkelijk werd verwezen naar de
websites. De bezoekersaantallen zijn hoog en de sollicitaties voor de
bloemendetailhandel of tuincentra blijven via de website binnenkomen.