04-01-2002

Extra impuls campagne "Ruik je kans in de bloemenbranche"

Eind 2000 startte de Commissie Bloemen en Planten van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel een personeelswervingscampagne voor de bloemendetailhandel en tuincentra. Nu, ruim een jaar later, zijn er via de speciaal ontwikkelde website ruim 450 sollicitaties binnengekomen voor bloemenzaken en tuincentra. Een succesvolle campagne. Uit onderzoek blijkt dat het personeelstekort iets is afgenomen, maar dat nog steeds een behoorlijk aantal bedrijven personeel zoekt. Daarnaast slinkt het aanbod van leerlingen voor de AOC-opleidingen Bloemschikken & Tuincentrum. Met name dat gegeven baart de branche zorgen. Daarom richt het vervolg van de campagne zich naast de werving van herintreders ook op de werving van nieuwe leerlingen.

Werving leerlingen
Het aantal leerlingen, dat kiest voor een opleiding in de bloemendetailhandel of in tuincentra, is te laag om op lange termijn aan de vraag van de arbeidsmarkt tegemoet te komen. Ook de AOC Raad, de brancheorganisatie van het AOC-onderwijs, maakt zich zorgen om de verminderde instroom van nieuwe leerlingen. Daarom heeft het Hoofdbedrijfschap Detailhandel, samen met de branche-organisaties NVT (Nederlandse Werkgeversvereniging van Groen- en Tuincentra), VBW (Centrale Vereniging Bloemendetailhandel), CVAH (Centrale Vereniging Ambulante Handel) en de AOC Raad opnieuw ingezet op de werving van leerlingen in de studierichting Bloemschikken & Tuincentrum.

Decanentoolkit
Speciaal voor het AOC-onderwijs zijn jongerenfolders "Gezocht: jonge aanplant" ontwikkeld, gericht op de werving van leerlingen voor Bloemschikken & Tuincentrum. Deze zijn via de decanentoolkit van het AOC-onderwijs onder alle scholen voor voortgezet onderwijs in Nederland verspreid. De bloemendetailhandel en tuincentra zijn dus extra goed vertegenwoordigd in het wervingsmateriaal voor het voortgezet onderwijs. Bovendien heeft de Commissie Bloemen en Planten het startsein gegeven voor een advertentie- en free publicity campagne gericht op de werving van jongeren voor de opleidingen Bloemschikken & Tuincentrum. In de bladen Pauze, Fancy en Break Out! verschenen in december 2001 advertenties.

Herintreders
De websites www.ruikjekans.nl en www.ontdekjestek.nl spelen nog steeds een centrale rol in de personeelswervingscampagne, die is gericht op herintreders. Eind 2001 verschenen advertenties in FeestLibelle, Margriet en Vriendin, waarin nadrukkelijk werd verwezen naar de websites. De bezoekersaantallen zijn hoog en de sollicitaties voor de bloemendetailhandel of tuincentra blijven via de website binnenkomen.