VERKEERSVEILIGHEID VLAAMSE BEVOEGDHEID (04/01/02)
België blijft boven het Europese gemiddelde inzake verkeersonveiligheid uitsteken: we tellen meer verkeersdoden per hoofd van de bevolking en per miljard afgelegde kilometers.
De regering Verhofstadt noch de regering Dewael slagen erin een
veiliger verkeer te realiseren.
Beide regeringen hadden nochtans ambitieuze doelstellingen. Alles zou
veranderen. Voornemen na voornemen werd gelanceerd: in de
regeerakkoorden, in de jaarlijkse beleidsnota's, in tienpuntenplannen,
in antwoorden op vragen en interpellaties, enz. enz. Halverwege de rit
- voor veel weggebruikers is de rit jammer genoeg reeds definitief
voorbij - zijn de resultaten bedroevend. Hier helpt geen Slangen-taal.
Er zijn niet eens betrouwbare statistieken over het aantal
vastgestelde overtredingen, laat staan dat er een handhavingsbeleid
is. Het rijbewijs met punten is begraven. De administratieve
afhandeling van verkeersovertredingen wordt met veel woorden, met niet
met daden beleden: er is niet eens een wettelijke basis voor, terwijl
de informaticastructuur ervoor ontbreekt. Bovendien denkt de regering
alleen aan fout parkeren ! Een en ander botst weer eens met de
Franstalige cultuur die bij elke overtreding eerst denkt aan de
rechten van de verdediging in plaats van aan de handhaving van de
normen en de beteugeling van de overtreding. Precies alsof bij een
administratieve afhandeling de rechten van de verdediging geschonden
worden. Het staat iedereen vrij om de inbreuk te betwisten en voor de
rechtbank te brengen.
Stevaert en Durant blijven in gebreke. Om de aandacht van hun eigen
falen af te leiden beschuldigen rood en groen elkaar met de regelmaat
van een klok. De mensen zijn dergelijke cynische ping-pongspelletjes
-tussen coalitiepartners nota bene- grondig beu.
Alvast aan de inertie tengevolge van de bevoegdheidsverdeling en de
verschillende visies tussen Vlamingen en Franstaligen wil de N-VA een
einde maken. De gewesten zijn exclusief bevoegd voor verkeer,
huisvesting en ruimtelijke ordening, allemaal nauw verweven terreinen,
maar de federale overheid blijft voor belangrijke aspecten van het
mobiliteitsbeleid een vinger in de pap houden. In de praktijk leidt
dit tot versnippering en een gebrek aan efficiëntie. Omdat de
verschillende overheden er niet dezelfde visie en prioriteiten op na
houden, levert de bevoegde interministeriële conferentie weinig
concrete resultaten op. De overheid slaagt er mede daardoor niet in om
een duurzaam en geïntegreerd beleid te voeren.
In de lijn van de resoluties over verdere staatshervorming van het
Vlaamse Parlement, plande het Vlaams Regeerakkoord de regionalisering
van mobiliteit en verkeersveiligheid voor de helft van de
legislatuur.... In het Senaatsverslag over de evaluatie van de werking
van de nieuwe federale structuren staan tal van concrete problemen.
Het federale regeerakkoord voorziet uitdrukkelijk in een engagement
van de federale regering om mee de unanieme voorstellen uit te werken,
neergelegd in dit verslag. Intussen heeft een van de coalitiepartners
op Vlaams en federaal niveau, die ondermeer de Vlaamse minister van
verkeer in haar rangen heeft, de volledige regionalisering naar voren
geschoven. De N-VA wil al deze intenties in daden omzetten.
De N-VA Kamerleden Frieda Brepoels, Karel Van Hoorebeke, Danny Pieters en Geert Bourgeois dienden vandaag een voorstel van bijzondere wet in houdende regionalisering van mobiliteit en verkeersveiligheid. Daartoe wordt artikel 6, § 1, X van de Bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen aangevuld met een derde en vierde lid.
Volgende week stelt Geert Bourgeois bovendien opnieuw een vraag aan Minister Verwilghen over het verkeershandhavingsbeleid en de administratieve afhandeling van de verkeersovertredingen.
Auteur:
Nieuw-Vlaamse Alliantie
Geert Bourgeois, algemeen voorzitter
Meer informatie:
Contactpersoon: Geert Bourgeois
Telefoon: 02/ 219 49 30
Fax: 02/ 217 35 10
E-post: geert.bourgeois@n-va.be
Url: www.n-va.be