RAI VERENIGING

In 2001 zijn 530.287 nieuwe personenauto's verkocht

In het vorige jaar zijn in totaal 530.287 nieuwe personenauto's verkocht. Dat is zo'n 12 procent minder dan in 2000. In dat jaar werden 597.623 personenauto's op kenteken gezet. Peter Janssen, directeur van de RAI Vereniging, is gezien het turbulente jaar 2001 tevreden met het eindresultaat. '2001 Was in meerdere opzichten een grillig jaar; in het eerste kwartaal werden 20 procent minder auto's op kenteken gezet, terwijl er in het derde kwartaal juist weer meer auto's werden geregistreerd.' Het eindtotaal van vorig jaar ligt nog steeds 6 procent boven het langjarig gemiddelde voor Nederland. Dat is namelijk vastgesteld op 500.000 auto's per jaar.

De RAI Vereniging verwacht, samen met de Nederlandse Dealer Associatie (NDA) een onderdeel van de BOVAG, dat er in 2002 rond de 500.000 nieuwe personenauto's op kenteken zullen worden gezet. In de afgelopen 10 jaar werden gemiddeld 499.880 auto's per jaar geregistreerd.

Consumenten voordeel
Naast de bestaande premieregeling voor schone auto's komt er per 1 januari ook een regeling voor zuinige auto's. Kopers van nieuwe personenauto's met een een zogenaamd A- en B-etiket ontvangen een premie van de overheid. Voor de auto's met een A-etiket bedraagt deze premie 1000 Euro. De kopers van een auto met een B-etiket krijgen 500 Euro premie. Deze nieuwe premieregeling maakt onderdeel uit van de Nederlandse maatregelen om de CO2 uitstoot te reduceren. De nieuwe bedragen voor de regeling schoon zijn dit jaar: 275 Euro voor bezine-auto's en 450 Euro voor diesel-auto's.
Ook in de sfeer van de accessoires is er per 1 januari goed nieuws voor de consument. Om de veiligheid te verbeteren en om een schoon milieu te stimuleren zijn in 2002 de volgende accessoires vrijwel volledig vrijgesteld van BPM-heffing: hoofdbeschermingssysteem bij zijaanrijdingen, automatisch bandenspanningscontrolesysteem, de standkachel en navigatiesystemen. Het voordeel voor de consument kan oplopen tot honderden Euro's.
Peter Janssen verwacht dat consumenten enthousiast gebruik zullen maken van de nieuwe regelingen.