NMBS

Capaciteitsprobleem aangepakt, in alle comfort

Het eerste exemplaar van de bestelde nieuwe dubbeldeksrijtuigen M6 toont duidelijk aan dat de NMBS ál haar treinmaterieel wil uitrusten volgens de hoogste comfortvereisten. Over een half jaar zullen de klanten kunnen gebruikmaken van de eerste van deze nieuwe rijtuigen. Dan kan de NMBS eindelijk verouderd treinmaterieel uit dienst nemen (M2-rijtuigen uit 1959 - 1960), dat ze nu nog broodnodig heeft om voldoende plaatsen te bieden tijdens de spits. Vermits een trein met M6-rijtuigen tot 1572 zitplaatsen kan bieden, stijgt de totale vervoerscapaciteit tijdens de spits dan ook gevoelig. De dubbeldekstreinen zijn in de eerste plaats voorbestemd om te rijden op langeafstands-verbindingen van en naar Brussel tijdens de drukke spitsuren. Afspraak midden volgend jaar.

buitenaanzicht M6 Investeren in de toekomst

Investeren in treinmaterieel leidt tot een verhoging van het comfort en dus ook van de tevredenheid van de klant. Het voorbije decennium deden al verschillende nieuwe treinen hun intrede op het Belgische spoorwegnet: de motorstellen MS96 en de I11-rijtuigen op de grote assen en sinds kort ook de eerste uit de nieuwe reeks dieselmotorstellen, bestemd voor regionale verbindingen. Ander materieel werd/wordt gemoderniseerd. Met de bestelling van een tweede generatie dubbeldeksrijtuigen zet de NMBS de trend naar een hoger en eigentijds comfortniveau verder, maar wenst ze ook een antwoord te bieden op de snel stijgende capaciteitsbehoefte. Tijdens de eerste negen maanden van 2001 steeg het binnenlandse reizigersverkeer met 6,2% (in reizigerskilometers), een voortzetting van de trend van de afgelopen paar jaren. Alles wijst erop dat het aantal reizigers verder zal toenemen. Er staat dan ook een bijkomende bestelling van dubbeldekstreinen op het programma.

Een bestelling van 8,5 miljard frank

In juli 1999 bestelde de NMBS 210 dubbeldeksrijtuigen, samen goed voor 35 treinstellen. De investering hiervoor bedroeg 8 502 miljoen frank (franken 1997) (210,75 miljoen euro), of 40,5 miljoen frank (1,00 miljoen euro) per rijtuig. Bij de keuze van de constructeur speelden de criteria comfort en design een doorslaggevende rol. In het investeringsplan 2001-2012 staat een vervolgorder voor bijkomende dubbeldekstreinen ingeschreven.

Het eerste rijtuig rolde deze maand uit de fabriek. Nu wordt een testperiode ingelast. Daarbij horen comfortproeven, remproeven, klimatisatie/verwarmingstesten (in Oostenrijk), doorgedreven stabiliteitsproeven (in Duitsland).

De eerste rit met een volledig treinstel wordt verwacht in mei 2002. De levering van het volledige pakket gebeurt, vanaf het moment van bestelling, binnen een tijdsbestek van vierenhalf jaar: als alles vlot verloopt, rijden begin 2004 alle 210 dubbeldeksrijtuigen op de Belgische sporen.

De bouw van het nieuwe dubbeldeksmaterieel gebeurt door een consortium, onder leiding van Bombardier. De onderbouw en de draaistellen neemt Bombardier Transportation in Crespin voor zijn rekening. In de Alstom-fabriek van Valenciennes worden de kasten gemaakt. En tenslotte voeren de ateliers van Bombardier Transportation in Brugge de volledige montering en de plaatsing van de binnenuitrusting uit.

Binnenzicht M6 Ongeëvenaarde capaciteit

Ieder dubbeldekstel zal bestaan uit zes rijtuigen: vier tweedeklasrijtuigen, een eersteklasrijtuig en een multifunctioneel rijtuig. Het multifunctioneel rijtuig is ook onderverdeeld in eerste en tweede klas en biedt in het bijzonder plaats aan klanten met beperkte mobiliteit en aan fietsers. Een tweedeklasrijtuig telt 140 zitplaatsen, een eersteklasrijtuig 124. In het multifunctioneel rijtuig zijn er nog 102 zitplaatsen, zodat een volledig treinstel plaats biedt aan 786 reizigers.

De treinstellen kunnen afzonderlijk rijden of per twee worden gekoppeld. In dat geval biedt het geheel van twaalf rijtuigen plaats aan 1572 passagiers. In vergelijking met andere recente treinen is de toename van het aantal zitplaatsen duidelijk: twaalf gemoderniseerde M4-rijtuigen kunnen 1184 klanten vervoeren, een stel van twaalf nieuwe I11-rijtuigen heeft voor 920 mensen een zitplaats.

Uitrusting op maat van de moderne klant

De trein is voorzien van alle hedendaags comfort, zoals klimaatregeling, een gesloten WC-systeem, een vlotte opstap voor alle perronhoogtes, beter geïsoleerde toegangsdeuren tussen compartimenten en platformen, een elektronische display aan binnen- en buitenkant voor informatie aan de reiziger, een efficiënte geluidsisolatie en voldoende bagageruimte, zowel boven als onder de zetels en langs de wanden.

Wat meteen opvalt, zelfs op de bovenverdieping, zijn de ruime afmetingen in vergelijking met ander dubbeldeksmaterieel, zowel in breedte en hoogte. Dit wordt nog benadrukt door de grote ramen.

De brede dubbele toegangsdeuren bevinden zich telkens boven de draaistellen, aan weerskanten van het rijtuig, zodat de lengte maximaal wordt benut. De deuren binnenin de trein zijn van gebogen glas en openen automatisch bij gebruik van de hendel.

De pneumatische ophanging van de trein zorgt voor een maximaal rijcomfort, ook bij de maximale snelheid van 160 km per uur.

Het gebruikte kleurenpalet gaat verder in de lijn van de treinen die de afgelopen jaren van de band rolden. Opnieuw spelen subtiele grijstinten met kleuraccenten (vooral blauw en rood) een hoofdrol. De hoofdtoon van de zetelbekleding (stof in tweede klas, fluweel in eerste klas) is donkerblauw.

Zetel M6 Hard of zacht?

In januari en februari van dit jaar werden de zetels van de M6-rijtuigen dienst bij de gebruiker getest. Vier zetels werden achtereenvolgens geïnstalleerd aan boord van twee treinen (M4) tussen Oudenaarde en Brussel en tussen Charleroi en Brussel. Het ging om hardere en zachtere versies van de zetels. Er werd gepeild naar de voorkeur van de klant op gebied van hardheid van zitvlak en rugsteun van de zetel.

Uit de resultaten blijkt echter geen uitgesproken voorkeur. De hardere versie haalt het heel nipt en zal dus ook worden geïnstalleerd.

Aandacht voor de klant met beperkte mobiliteit

Vandaag wordt er geen enkele trein meer gebouwd of aangepast zonder dat er maximaal wordt rekening gehouden met de behoeften van minder mobiele personen. Zo is het multifunctioneel rijtuig speciaal uitgerust voor rolstoelgebruikers. De speciale toegangsdeur is breed en onderaan lager, een aantal zetels op de benedenverdieping zijn klapzetels (ook handig wanneer fietsen of grote bagagestukken worden meegenomen) en de toiletten zijn speciaal aangepast. In de bagageruimte van ieder treinstel staat een gemakkelijk te installeren loopbrug om de trein zonder problemen in of uit te rijden, zowel vanaf een laag als een hoog perron.

Omdat geen enkele klant zijn noden beter kent dan hijzelf, werden belangenverengingen voor gehandicapte personen uitgenodigd om de maquette aan een kritisch onderzoek te onderwerpen. Op basis hiervan werden nog een aantal wijzigingen aangebracht aan het oorspronkelijke concept (aanpassing van de oprijhelling, schikking van het toilet, verlaging van de noodknop, ...)

Rokers samen

Een M6-dubbeldekstrein heeft in totaal slechts 55 plaatsen op 786 speciaal voor rokers. Dat betekent dat er maar 6% plaatsen specifiek voor rokers zijn voorbehouden. Ze bevinden zich allemaal op het bovendek van het multifunctionele rijtuig: 30 in tweede, 25 in eerste klas. Rokers zijn in de andere rijtuigen even welkom als andere klanten, maar dan zonder sigaret. De opstelling garandeert een totale fysieke scheiding tussen de rokersruimte en de rest van de compartimenten.

Onderhoud

Het onderhoud van de nieuwe dubbeldekstreinen zal gebeuren in de moderne onderhoudspost van Kortrijk. Wanneer ongeveer de helft van de bestelde rijtuigen zal zijn geleverd, neemt ook de onderhoudspost van Châtelet een deel van de klus op zich.

Binnenzicht M6 Opmerkelijkste verschilpunten met de vorige dubbeldeksrijtuigen

De vorige en eerste generatie dubbeldekstreinen (M5) is nooit echt populair geworden bij de NMBS-klanten, door de krappe afmetingen bovenaan en het gebrek aan bagageruimte. Met de opmerkingen van de klant werd maximaal rekening gehouden bij het tekenen van de nieuwe rijtuigen. Een grondige renovatie van de M5-rijtuigen wordt momenteel evenwel betudeerd.

Een overzicht van de meest in het oog springende verbeteringen in de M6-rijtuigen ten aanzien van de vorige generatie:
* stahoogte op beide verdiepingen: 2 meter;
* individuele zetels (geen banken), ook in tweede klas;
* meer bagageruimte;

* tafeltjes tussen de zetels;

* grotere ramen bieden ongehinderd uitzicht (ook bovenaan);
* klimaatregeling;

* lager geluidsniveau in de compartimenten, o.a. door aanwezigheid scheidingsdeuren;

* maximumsnelheid: 160 i.p.v. 140 km per uur.
Overzichtsfiche

154,94 miljard voor het treinmaterieel in twaalf jaar

© 2001 NMBS