Bespaar vele honderden Euros:
Autogas in 2002 nòg aantrekkelijker
Stichting Autogas Nederland, november 2001
Rijden op autogas (LPG) wordt in 2002 nog voordeliger dan het nu al
is. Dit is het aangename gevolg van een aantal extra financiële
prikkels waarmee de overheid het gebruik van schone brandstoffen
met autogas als allerschoonste - wil bevorderen. Wie het onderste
uit deze kan vol voordeel wil halen, koopt na de jaarwisseling een
nieuwe personenauto (uiteraard met benzinemotor) die al voldoet aan
de nog officieel in te voeren Euro IV norm voor uitlaatgassen en
die, af fabriek of door inbouw bij de specialist, voorzien is van
een G3 gasinstallatie.
Sommige nieuwe regelingen, die merendeels reeds in de jongste
miljardennota werden aangekondigd, zijn generiek van aard. Dit wil
zeggen dat álle gasrijders ervan profiteren. Zo gaat de
motorrijtuigenbelasting (MRB) per 1 januari 2002 voor LPG- en
benzineautos met 6,5% omlaag. Deze tariefsverlaging geldt ook voor
LPG-autos, nieuw en gebruikt, die vanwege hun G3-installatie reeds
in een gunstiger MRB-tarief vielen. Het verschil tussen gewone
LPG-autos en G3-autos, blijft dus bestaan. De G3-korting is dan nog
steeds gemiddeld 700 gulden (317,65 Euro) per jaar ten opzichte van
gewone LPG-autos. G3 blijft de gasinstallatie die het meeste
profijt oplevert.
Accijnsverlaging
Generiek van aard is ook de accijnsverlaging 3 cent (1,36 Eurocent)
voor LPG en laagzwavelige benzinesoorten. Ingangsdatum daarvan is 1
oktober 2002. Doordat de aangekondigde accijnsverlaging voor
dieselolie 5,29 cent (2,4 Eurocent) bijna het dubbele bedraagt,
lijkt de overheid hier een mixed message te sturen. Die
tegenstelling is echter schijn. De accijnsverlaging is geen premie,
maar een compensatie voor bijvoorbeeld landbouwers, wegens het
afschaffen van rode diesel.
Dat LPG en laagzwavelige benzine bij de accijnsverlaging over één
kam worden geschoren, betekent overigens allerminst dat hier sprake
zou zijn van lood om oud ijzer. Het tegendeel is waar. Reeds bij
een verrassend laag kilometrage is (en blijft) LPG goedkoper dan
benzine. In onze nieuwe Euro-portemonnee wordt het voordeel alleen
maar groter. Op 1 januari 2002 wordt immers ook de
accijnsindexering van kracht. Dit betekent dat de benzineprijzen
met 7,8% zullen stijgen. En dat maakt een overstap naar LPG extra
aantrekkelijk.
LPG-voordelen
Er verandert volgend jaar dus veel: de motorrijtuigenbelasting voor
LPG- en benzine-autos gaat met 6,5% omlaag (per 1 januari 2002); de
literprijs van LPG en laagzwavelige benzine gaat, vanwege een
acccijnsverlaging, met 3 cent omlaag (per 1 oktober 2002); de
literprijs van benzine gaat met 7,8% omhoog (per 1 januari 2002).
Al deze maatregelen maken deel uit van het nu nog geldende fiscale regime waarmee aanschaf en gebruik van de personenauto wordt belast. Intussen is al duidelijk dat zaken als MRB en BPM en mogelijk ook een deel van de accijns op brandstoffen, worden vervangen door een zuivere verbruiksbelasting: de kilometerheffing. Hoewel er in Den Haag reeds druk over zon kilometerheffing wordt gediscussieerd, kan de invoering ervan vermoedelijk pas over een aantal jaren zijn beslag krijgen. Het zou daarom zonde zijn de nu aangeboden extra LPG-voordelen niet ten volle te benutten.