MILIEU CENTRAAL

Gebruik informatiepunt Milieu Centraal in 2001 verdubbeld

Gebruik van informatiepunt Milieu Centraal in 2001 verdubbeld

Utrecht, 3-1-2002 - Wie een vraag heeft over milieu in het dagelijks leven kan terecht bij het landelijke informatiepunt van Milieu Centraal. Uit cijfers van het afgelopen jaar blijken consumenten hun weg naar dit informatiepunt steeds beter te vinden. In 2001 is het aantal telefoontjes naar Milieu Centraal verdubbeld: van circa 20.000 in 2000 naar 41.000 in 2001. Ook het bezoek van www.milieucentraal.nl is verdubbeld ten opzichte van 2000 met gemiddeld 250 sessies per dag in het laatste kwartaal van 2001.

Met een informatielijn en een website biedt Milieu Centraal consumenten praktische milieu-informatie over maar liefst 150 onderwerpen. De onderwerpen die bezoekers op de website raadplegen zijn heel divers, zoals afvalscheiding, energieverbruik van elektrische apparaten, milieuvriendelijk klussen, milieuvriendelijk tuinieren en een milieubewust voedingspatroon. De informatie is vooraf getoetst door een commissie van externe deskundigen, die garant staat voor de betrouwbaarheid ervan.

Tachtig procent van de vragen aan de informatielijn van Milieu Centraal gaat over de Energiepremieregeling. Deze regeling van de overheid heeft als doel de aankoop van energiezuinige apparaten en de toepassing van energiebesparende maatregelen in huishoudens te bevorderen. Milieu Centraal verzorgt de helpdesk voor de regeling. De helft van de vragen heeft betrekking op hoe en waar de premie op witgoed kan worden aangevraagd. Het energiebedrijf behandelt de aanvragen, maar een deel van de consumenten weet het energiebedrijf niet te vinden. Andere vragen gaan over welke zaken wel en welke niet in aanmerking voor de premieregeling komen. Dat geldt met name bij maatregelen voor isolatie van de woning. Ongeveer 6 procent van de bellers heeft een klacht, meestal over de wachttijd op de toekenning van de premie door energiebedrijven. Dit gebeurt vooral bij energiebedrijven die geen ontvangstbevestiging sturen. Klanten vragen zich dan af of er wel iets met hun aanvraag wordt gedaan.

Mede door de energiepremieregeling kopen veel consumenten energiezuinige apparaten. Toch is het huishoudelijk elektriciteitsverbruik is sinds 1990 met 32% gestegen, zo blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Consumenten kopen steeds meer apparaten en het gebruik ervan wordt intensiever. Volgens Milieu Centraal zou er meer aandacht geschonken moeten worden aan het informeren van mensen over het energiebewuste gebruik van hun elektrische apparaten.

Einde persbericht