MILIEU CENTRAAL
Gebruik informatiepunt Milieu Centraal in 2001 verdubbeld
Gebruik van informatiepunt Milieu Centraal in 2001 verdubbeld
Utrecht, 3-1-2002 - Wie een vraag heeft over milieu in het dagelijks
leven kan terecht bij het landelijke informatiepunt van Milieu
Centraal. Uit cijfers van het afgelopen jaar blijken consumenten hun
weg naar dit informatiepunt steeds beter te vinden. In 2001 is het
aantal telefoontjes naar Milieu Centraal verdubbeld: van circa 20.000
in 2000 naar 41.000 in 2001. Ook het bezoek van www.milieucentraal.nl
is verdubbeld ten opzichte van 2000 met gemiddeld 250 sessies per dag
in het laatste kwartaal van 2001.
Met een informatielijn en een website biedt Milieu Centraal
consumenten praktische milieu-informatie over maar liefst 150
onderwerpen. De onderwerpen die bezoekers op de website raadplegen
zijn heel divers, zoals afvalscheiding, energieverbruik van
elektrische apparaten, milieuvriendelijk klussen, milieuvriendelijk
tuinieren en een milieubewust voedingspatroon. De informatie is vooraf
getoetst door een commissie van externe deskundigen, die garant staat
voor de betrouwbaarheid ervan.
Tachtig procent van de vragen aan de informatielijn van Milieu
Centraal gaat over de Energiepremieregeling. Deze regeling van de
overheid heeft als doel de aankoop van energiezuinige apparaten en de
toepassing van energiebesparende maatregelen in huishoudens te
bevorderen. Milieu Centraal verzorgt de helpdesk voor de regeling. De
helft van de vragen heeft betrekking op hoe en waar de premie op
witgoed kan worden aangevraagd. Het energiebedrijf behandelt de
aanvragen, maar een deel van de consumenten weet het energiebedrijf
niet te vinden. Andere vragen gaan over welke zaken wel en welke niet
in aanmerking voor de premieregeling komen. Dat geldt met name bij
maatregelen voor isolatie van de woning. Ongeveer 6 procent van de
bellers heeft een klacht, meestal over de wachttijd op de toekenning
van de premie door energiebedrijven. Dit gebeurt vooral bij
energiebedrijven die geen ontvangstbevestiging sturen. Klanten vragen
zich dan af of er wel iets met hun aanvraag wordt gedaan.
Mede door de energiepremieregeling kopen veel consumenten
energiezuinige apparaten. Toch is het huishoudelijk
elektriciteitsverbruik is sinds 1990 met 32% gestegen, zo blijkt uit
cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Consumenten kopen
steeds meer apparaten en het gebruik ervan wordt intensiever. Volgens
Milieu Centraal zou er meer aandacht geschonken moeten worden aan het
informeren van mensen over het energiebewuste gebruik van hun
elektrische apparaten.
Einde persbericht