CDA TWEEDE KAMERFRACTIE
CDA:Vermaatschappelijking bij NS doorvoeren
VERMAATSCHAPPELIJKING BIJ NS DOORVOEREN: VERVOERSWENS KLANT CENTRAAL
Met het naar huis sturen van directie en raad van commissarissen van
de NS en de NS als het ware onder curatele bij het departement van
Verkeer en Waterstaat, zijn we er natuurlijk niet. Minister Netelenbos
die nooit een visie heeft gehad op hoe het anders moest met de
Spoorwegen zal zelf met ideeen moeten komen. Zij moet niet gaan
wachten op de voorstellen van de interim-leiding, zegt CDA-Tweede
Kamerlid Camiel Eurlings. 'Paars heeft niet de klant maar de
aandeelhouder centraal gesteld en daar plukken we de wrange vruchten
van. Dat de NS uiteindelijk niet naar de beurs ging, is te danken aan
de inzet van Jaap de Hoop Scheffer.'
Het roer moet nu echt om, vindt het CDA. De klant met zijn
vervoerswensen hoort centraal te staan. Er moet een
vermaatschappelijking worden doorgevoerd. De klant moet een positie
krijgen in de besluitvormende organen van de NS. Het lijkt Eurlings
verstandig als Netelenbos bij de samenstelling van de Raad van
Commissarissen invulling zou geven aan het CDA-idee van
vermaatschappelijking door een commissaris namens de klanten aan te
stellen bijvoorbeeld een vertegenwoordiger van de Consumentenbond of
de reizigersorganisatie Rover.
Eurlings vindt dat de hele verzelfstandiging van de NS opnieuw bekeken
moet worden. Hij vindt ook dat het bedrijf zelf- de werknemers- meer
prestatiegericht naar de klant moet opereren. In de
beloningsstructuren zou met geleverde prestaties meer rekening
gehouden kunnen worden. De CDA'er roept de bonden op schouder aan
schouder samen met de interim-leiding de problemen bij de NS aan te
pakken.
Eurlings wijst er op dat de minister door departementale ambtenaren
aan te stellen als commissaris , niet alleen haar politieke
verantwoordelijkheid markeert maar ook volledig ambtelijk toezicht
introduceert. De vraag is of de bedrijfsvoering van de NS daarmee
gediend is. De ambtenarij terug bij de NS is terug naar het verleden
en is niet de oplossing. Het bedrijf moet een moderne, klantgerichte
organisatie worden waar de werknemer en de reiziger weer trots op
zijn.
De plotselinge belofte van Netelenbos dat er meer treinen zullen
rijden en de dienstverlening wordt verbeterd, noemt Eurlings een
politieke ommezwaai. 'De minister heeft zich nooit verzet tegen het
schrappen van treinen. Ik wil graag van haar in de Kamer zo spoedig
mogelijk horen hoe zij denkt haar belofte waar te maken.'
Voor verdere informatie: Camiel Eurlings tel.0035 1213474979 of
CDA-Voorlichting Marianne Fennema 06-53267862
03 jan 02 17:02