Gemeente Etten-Leur

Nieuws voor cliënten Sociale Zaken

Cliënten van de afdeling Sociale Zaken in Etten-Leur hebben een nieuwsbrief thuisgestuurd gekregen die helemaal gewijd is aan de komst van de euro. Belangrijkste nieuws voor deze cliënten is dat de invoering van de euro geen gevolgen heeft voor hun uitkering of andere voorzieningen die ze van Sociale Zaken ontvangen. De huidige beschikkingen blijven gehandhaafd en de hoogte van een vergoeding blijft hetzelfde.
Daarbij heeft de gemeente Etten-Leur het standpunt ingenomen dat als een bedrag afgerond wordt, dit in het voordeel van de cliënten van de afdeling Sociale Zaken is.

Wat betekent de euro voor cliënten van de afdeling Sociale Zaken?
* In elke beschikking en brief worden de bedragen genoemd in zowel guldens als euro's. Ook de bedragen in het voorlichtingsmateriaal en uitkeringsspecificaties kennen een vermelding in zowel guldens als euro's. Tot 1 april 2002 wordt deze dubbele vermelding gehandhaafd. Vanaf 1 april 2002 worden de bedragen enkel in euro's vermeld.

* Maandelijks moet u een inkomstenverklaring inleveren bij de Afdeling Sociale Zaken. De bedragen die u daarop invult kunt u vanaf december 2001 zowel in guldens als euro's aangeven. U moet zelf aangeven of het om guldens of euro's gaat. Vanaf 1 april 2002 kunt u de bedragen uitsluitend vermelden in euro's.
* De uitkering over december 2001 wordt op woensdag 9 januari 2002 uitbetaald in euro's, ook al gaat de uitkering over de maand december.

* De jaaropgave over het jaar 2001 wordt opgesteld in 2002. Deze jaaropgave vermeldt enkel euro's, ook al gaat de jaaropgave over het jaar 2001.

Omdat veel artikelen vanaf 1 januari 2002 alleen nog in euro's zijn geprijsd, lijkt alles veel goedkoper. Dit is echter niet het geval. Probeer dan ook zo goed mogelijk om te rekenen en let er goed op dat u euro's niet uitgeeft als guldens. Daarmee voorkomt u dat u voor onverwachte problemen komt te staan.

Cliënten van de afdeling Sociale Zaken die specifieke vragen hebben over de euro en hun uitkering, kunnen contact opnemen met hun consulent. Deze is dagelijks rechtstreeks telefonisch tussen 09.00 en 10.00 uur te bereiken. Cliënten die de nieuwsbrief onverhoopt niet ontvangen hebben, kunnen even bellen naar de afdeling Sociale Zaken, tel. (076) 5024245. Zij krijgen dan alsnog een exemplaar toegestuurd.
Wie na het lezen van deze nieuwsbrief nog algemene vragen over de euro heeft, kan het gratis nummer van de euro-infolijn (0800 - 1521) bellen. Ook op de Eurosite http://www.euro.nl staat informatie.