Gemeente Bellingwedde
MEDEDELINGEN VAN DE GEMEENTE
2 januari 2002
Milieuvergunningen
Tijdelijke regeling eindejaarsuitkering 2001
Gemeentegids/Afval kalender 2002
Grunneger Schriefwedstried
Bouwen en Wonen
Inzameling oud papier
Subsidie festiviteiten koninklijke huwelijk
Aanvragen werk/uitkeringen
MILIEUVERGUNNINGEN
Besluit
Burgemeester en wethouders van de gemeente Bellingwedde hebben
vergunningen verleend aan:
* C.J.M. van Puijenbroek, Tweekarspelenweg 12, 9697 XZ BLIJHAM voor
het in werking hebben van een melkrundveehouderij gelegen aan de
Tweekarspelenweg 12 te Blijham;
* A. Kuil, H. Westerstraat 108, 9665 AR OUDE PEKELA voor het in
werking hebben van een dierenhouderij gelegen aan de Turfweg 12 te
Blijham;
Aan de besluiten zijn voorschriften verbonden ter bescherming van het
milieu. De besluiten zijn niet gewijzigd ten opzichte van de
ontwerp-besluiten.
Terinzagelegging
De beschikkingen en andere bijbehorende stukken liggen van 3 januari
2002 tot en met 14 februari 2002 ter inzage op werkdagen 09.00 tot
12.00 uur in het gemeentehuis. Alleen indien u daarom verzoekt (tel.
0597-537100) worden de desbetreffende stukken van 13.00 tot 16.00 uur
en buiten kantooruren op donderdag van 16.00 tot 19.00 uur ter inzage
gelegd.
Beroep
Tegen de besluiten kan tot 15 februari 2002 beroep worden ingesteld
door:
a. de betrokken adviseurs die gebruik hebben gemaakt van de
gelegenheid advies uit te brengen over de ontwerp-beschikkingen;
b. degenen die bedenkingen hebben ingediend tegen de
ontwerp-beschikkingen;
c. belanghebbende die aantonen dat zij redelijkerwijs niet in staat
zijn geweest eerder bedenkingen in te brengen;
d. degenen die bedenkingen hebben tegen wijzigingen die bij het nemen
van de beschikkingen ten opzichte van de ontwerpen daarvan zijn
aangebracht.
Het beroepschrift moet binnen bovenvermelde termijn in tweevoud worden
ingediend bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State,
Postbus 20019, 2500 EA 's-Gravenhage. Zij die beroep instellen kunnen
bij de voorzitter eveneens een verzoek indienen tot het treffen van
een voorlopige voorziening. Dit verzoek moet voor bovenvermelde datum
worden gericht aan de Voorzitter van de Afdeling bestuursrechtspraak,
anders wordt het besluit na afloop van de beroepstermijn van kracht.
Het besluit wordt niet van kracht voordat op het verzoek is beslist.
In het geval waarbij tevens een bouwvergunning is vereist, wordt het
besluit pas van kracht nadat de bouwvergunning is verleend.
TIJDELIJKE REGELING
EINDEJAARSUITKERING 2001
Het gemeentebestuur heeft besloten om aan inwoners van Bellingwedde
die langdurig van een laag inkomen moeten rondkomen een
eindejaarsuitkering te verstrekken. Deze uitkering is bestemd voor
inwoners die gedurende de afgelopen drie jaar een inkomen hebben gehad
dat lager was dan 110% van de voor hen geldende bijstandsnorm. (excl.
vakantietoeslag)
Indien het inkomen in de peilmaand (november 2001) hoger is dan het
toepasselijke normbedrag, wordt de uitkering naar rato berekend.
Voorbeeld: Indien de aanvrager met het inkomen f 10,00 (¤
4,54) per maand boven de 110% zit, dan dient dat bedrag met 12 maanden
vermenigvuldigd te worden en vervolgens in mindering te worden
gebracht op het toe te kennen bedrag aan uitkering. Het bedrag van de
eindejaarsuitkering wordt dan f 175,00 (¤ 79,41) minus (12
maanden x f 10,00 (¤ 4,54) =) f 120,00 (¤ 54,45)
is
f 55,00 (¤ 24,96)
110% van de bijstandsnorm is naar de huidige normen:
Echtpaar of samenwonende* f 2.461,28 (¤ 1116,88)
Alleenstaande ouder* f 2.215,15 (¤ 1005,19)
Alleenstaande/ geen woningdeler van:
- 22 jaar en ouder f 1.722,90 (¤ 781,82)
- 21 jaar f 1.476,77 (¤ 670,13)
alleenstaande woningdeler van:
- 22 jaar en ouder f 1.476,77 (¤ 670,13)
- 21 jaar f 1.353,71 (¤ 614,29)
65 jaar en ouder:
- alleenstaande/geen woningdeler * f 1.815,90 (¤ 824,02)
- gehuwden, beiden ouder dan 65jaar* f 2.552,04 (¤ 1158,07)
gehuwden,1 partner jonger dan 65jaar* f 2.597,91 (¤ 1178,88)
*Deze bedragen gelden voor hen die geen kosten met een ander kunnen
delen. Inwoners die dit wel kunnen ( b.v. een echtpaar met een
inwonend meerderjarig kind met een eigen inkomen) dienen bovenstaande
bedragen met f 235,28 (¤ 106,77) te verminderen.
Als uw inkomen nu onder de hierboven genoemde bedragen ligt en dat ook
gedurende de afgelopen drie jaren het geval was kunt u voor de
eindejaarsuitkering in aanmerking komen als uw vermogen het vrij te
laten vermogen niet overschrijdt:
Dit vrij te laten bescheiden vermogen bedraagt:
Voor een echtpaar en een alleenstaande ouder ¦ 20.600, - (¤
9347,87)
Voor een alleenstaande f 10.300, -- (¤ 4673,94)
Voor de overwaarde van een eigen woning gelden hogere
vrijlatingbedragen.
De eindejaarsuitkeringuitkering bedraagt:
Voor een alleenstaande ¦ 175,--(¤ 79,41). Voor een echtpaar of
samenwonenden f275,--(¤ 124,79) vermeerderd met ¦ 50,00
(¤ 22,69) voor elk ten laste komend kind jonger dan 18 jaar. Voor
een alleenstaande ouder f 225, --, (¤ 102,10) vermeerderd
met ¦ 50,00 (¤ 22,69) voor elk ten laste komend kind jonger dan
18 jaar.
Hoe kunt u de uitkering aanvragen?
Als u denkt in aanmerking te komen voor de eindejaarsuitkering kunt u
daartoe een aanvraag indienen. Aanvraagformulieren zijn te verkrijgen
bij de afdeling Sociale Zaken & Welzijn en bij de Steunstees in de
verschillende dorpen. Mensen die een uitkering voor levensonderhoud
van sociale zaken ontvangen op 1 november 2001 behoeven niet
afzonderlijk aan te vragen. Zij krijgen automatisch bericht van de
gemeente.
De aanvraag dient uiterlijk op 31 januari 2002 bij de gemeente binnen
te zijn.
GEMEENTEGIDS/AFVAL KALENDER 2002
Omstreeks de jaarwisseling zal de nieuwe gemeentegids voor 2002 in een
nieuw jasje uitkomen. Daarin staat natuurlijk ook de nieuwe
afvalkalender. Vooruitlopend daarop alvast de gegevens voor de maand
januari 2002:
week 1 (2 t/m 6 januari): grijs
week 2 (7 t/m 13 januari): groen
week 3 14 t/m 20 januari): grijs
week 4 (21 t/m/ 27 januari): groen
week 5 (28 januari t/m 3 februari): grijs
GRUNNEGER SCHRIEFWEDSTRIED
Het ligt in de bedoeling van het gemeentebestuur om in 2002 opnieuw
voor de inwoners een Grunneger Schriefwedstried te organiseren. Als u
een beetje in het Gronings kunt schrijven, een leuk verhaal, lied of
gedicht, dan zouden wij het zeer op prijs stellen deze van u te
ontvangen en wel vóór 1 februari 2002. U kunt deze opsturen naar:
Gemeente Bellingwedde, T.a.v. dhr L.J.J. Pomp, Afdeling BAZ, Postbus
18, 9698 ZG Wedde. Zet u in de linkerbovenhoek van de enveloppe:
'Grunneger Schriefwedstried'. Ook kunt u uw inzending per e-mail
sturen aan gemeente@bellingwedde.nl. Vermeldt u dan in de
'onderwerp-balk': T.a.v. L.J.J. Pomp, Grunniger Schriefwedstried.
De binnengekomen werken zullen inhoudelijk worden beoordeeld door een deskundige jury en de winnaar/winnares krijgt uiteraard een mooie prijs. Schroomt u niet om mee te doen! Afgezien van het feit dat meedoen gewoon heel leuk is, blijven zo ook de verhalen van Oost-Groningen bewaard. Alle winnende verhalen, liederen en gedichten worden gebundeld in een speciaal nummer van Dicht-Erbij, het gemeentelijk informatieblad. Doet u daarom toch vooral mee.
De regels zijn eenvoudig nl.:
* De keuze van het onderwerp is vrij.
* Er wordt niet te streng naar de spelling gekeken.
* De lengte van de inzending: geschreven maximaal 3xA4; getypt
maximaal 2x A4.
* per persoon mag één verhaal of een gedicht worden ingezonden.
* Er zijn twee leeftijdscategorieën: tot 18 jaar en en 18 jaar ouder
* De wedstrijd staat open voor alle ingezetenen c.q.
oud-ingezetenen.
Vergeet niet bij uw inzending uw naam, adres, woonplaats en leeftijd
te vermelden.
Veel succes gewenst!
Het gemeentebestuur.
BOUWEN EN WONEN
Bouwaanvragen
Burgemeester en wethouders van de gemeente Bellingwedde maken bekend
dat tussen 14 december en 20 december 2001 de volgende bouw-,
sloopaanvragen, meldingen en aanvragen voor een gebruiksvergunning bij
de gemeente zijn binnengekomen:
Aanvragen bouwvergunningen:
- Vriescheloo, Dorpsstraat 18, voor het oprichten van een
werktuigenloods.
De aanvragen worden gepubliceerd om belanghebbenden vroegtijdig op de
hoogte te stellen.
Het inzien van de plannen c.q. het inbrengen van bezwaren/bedenkingen
is op dit moment niet mogelijk.
INZAMELING OUD PAPIER
Helaas zijn er de laatste tijd problemen bij de inzameling van oud
papier. Het blijkt dat steeds vaker de regels voor aanbieding van oud
papier niet goed worden nageleefd. Dit leidt tot vervuiling en rommel.
Wij verzoeken u daarom bij de aanbieding de volgende regels in acht te
willen nemen:
* het oud papier/karton gebundeld of in dozen te worden aanbieden;
* het oud papier/karton zo dicht mogelijk aan één zijde van de weg
aanbieden: meestal is dat de zijde waaraan u ook de
huisvuilcontainer plaatst;
* alleen oud papier/karton aanbieden, dus geen sappakken,
drink-kartons, en dergelijke.
Alvast hartelijk dank voor uw medewerking.
SUBSIDIE FESTIVITEITEN
KONINKLIJK HUWELIJK
(Oranje)verenigingen in de gemeente Bellingwedde die festiviteiten
willen organiseren ter gelegenheid van het huwelijk van Prins
Willem-Alexander en Máxima Zorreguieta op 2 februari 2002, kunnen
daarvoor subsidie aanvragen. De organiserende vereniging dient daartoe
zo spoedig mogelijk per brief een verzoek in te dienen die vergezeld
gaat met een duidelijke beschrijving van de festiviteiten en de
financiële begroting daarvan. Het verzoek dient gericht te zijn aan
het College van B en W, gemeente Bellingwedde, Postbus 18, 9698 ZG
Wedde. Inlichtingen: tel.: 537125.
AANVRAGEN WERK/UITKERINGEN
Op 1 januari 2002 worden in het hele land Centra voor Werk en Inkomen
(CWI) geopend. Voor werk of tijdelijk inkomen (uitkering) gaat u
voortaan naar het CWI.
De nieuwe CWI organisatie wordt gevormd door het samenvoegen van de
taken van het huidige arbeidsbureau en onderdelen van de taken van
uitvoeringsinstanties ( UVI's), zoals GAK en Cadans en de gemeenten.
In totaal komen er 131 van deze Centra. In de provincie Groningen
vindt u vanaf 1 januari a.s. CWI's in de plaatsen Groningen (2x),
Delfzijl, Winsum, Hoogezand, Veendam, Winschoten en Stadskanaal. Het
CWI in Winschoten is werkzaam voor het gebied: Bellingwedde, Scheemda,
Winschoten en Reiderland.
Bij het CWI is sprake van één loket. Als u op zoek bent naar werk of
een uitkering komt u eerst altijd bij het CWI binnen. Daar wordt
meteen gekeken of er een geschikte vacature voor u is. Het
uitgangspunt van het CWI is dat werk boven inkomen gaat. Mocht u niet
meteen een baan kunnen vinden, dan vindt er bij het CWI ook
registratie plaats als basis voor een uitkering. Voor een uitkering
hoeft u dus niet meer apart naar de Sociale Dienst of UVI. Ook wordt
gekeken of het gewenst is dat u aanvullende scholing krijgt, of
ondersteuning bij het zoeken naar een passende baan.
Werkgevers kunnen bij het CWI hun vacatures (kosteloos) melden en op zoek gaan naar geschikte kandidaten voor deze banen. Het CWI biedt werkgevers een breed pakket aan diensten, die zich richten op advisering, informatievoorziening en praktische ondersteuning. Denk hierbij aan: regionale, landelijke en internationale arbeidsmarktadviezen, verlenen van ontslagvergunningen, verstrekken tewerkstellingsvergunningen, advies over personeelsbeleid, ontslagprocedures, winstdelingsregelingen, etc.
Het CWI in Winschoten is vanaf 1 januari gevestigd aan de
Blijhamsterstraat 28, postbus 250, 9670 AG Winschoten, telefoon
0597-455900.
De openingstijden voor het indienen van aanvragen ingevolge de
Algemene bijstandswet (Abw) en de Wet inkomensvoorziening oudere en
gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW) zijn van
9.00 tot 17.00 uur.
Let op: Voor aanvragen in het kader van bijzondere bijstand of
minimaregelingen kunt u nog wel terecht bij de afdeling SoZaWe.