Gemeente Bellingwedde


MEDEDELINGEN VAN DE GEMEENTE

2 januari 2002

Milieuvergunningen

Tijdelijke regeling eindejaarsuitkering 2001

Gemeentegids/Afval kalender 2002

Grunneger Schriefwedstried

Bouwen en Wonen

Inzameling oud papier

Subsidie festiviteiten koninklijke huwelijk

Aanvragen werk/uitkeringen

MILIEUVERGUNNINGEN

Besluit

Burgemeester en wethouders van de gemeente Bellingwedde hebben vergunningen verleend aan:

* C.J.M. van Puijenbroek, Tweekarspelenweg 12, 9697 XZ BLIJHAM voor het in werking hebben van een melkrundveehouderij gelegen aan de Tweekarspelenweg 12 te Blijham;

* A. Kuil, H. Westerstraat 108, 9665 AR OUDE PEKELA voor het in werking hebben van een dierenhouderij gelegen aan de Turfweg 12 te Blijham;

Aan de besluiten zijn voorschriften verbonden ter bescherming van het milieu. De besluiten zijn niet gewijzigd ten opzichte van de ontwerp-besluiten.

Terinzagelegging

De beschikkingen en andere bijbehorende stukken liggen van 3 januari 2002 tot en met 14 februari 2002 ter inzage op werkdagen 09.00 tot 12.00 uur in het gemeentehuis. Alleen indien u daarom verzoekt (tel. 0597-537100) worden de desbetreffende stukken van 13.00 tot 16.00 uur en buiten kantooruren op donderdag van 16.00 tot 19.00 uur ter inzage gelegd.

Beroep

Tegen de besluiten kan tot 15 februari 2002 beroep worden ingesteld door:

a. de betrokken adviseurs die gebruik hebben gemaakt van de gelegenheid advies uit te brengen over de ontwerp-beschikkingen; b. degenen die bedenkingen hebben ingediend tegen de ontwerp-beschikkingen;
c. belanghebbende die aantonen dat zij redelijkerwijs niet in staat zijn geweest eerder bedenkingen in te brengen; d. degenen die bedenkingen hebben tegen wijzigingen die bij het nemen van de beschikkingen ten opzichte van de ontwerpen daarvan zijn aangebracht.

Het beroepschrift moet binnen bovenvermelde termijn in tweevoud worden ingediend bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, Postbus 20019, 2500 EA 's-Gravenhage. Zij die beroep instellen kunnen bij de voorzitter eveneens een verzoek indienen tot het treffen van een voorlopige voorziening. Dit verzoek moet voor bovenvermelde datum worden gericht aan de Voorzitter van de Afdeling bestuursrechtspraak, anders wordt het besluit na afloop van de beroepstermijn van kracht. Het besluit wordt niet van kracht voordat op het verzoek is beslist. In het geval waarbij tevens een bouwvergunning is vereist, wordt het besluit pas van kracht nadat de bouwvergunning is verleend.

TIJDELIJKE REGELING
EINDEJAARSUITKERING 2001

Het gemeentebestuur heeft besloten om aan inwoners van Bellingwedde die langdurig van een laag inkomen moeten rondkomen een eindejaarsuitkering te verstrekken. Deze uitkering is bestemd voor inwoners die gedurende de afgelopen drie jaar een inkomen hebben gehad dat lager was dan 110% van de voor hen geldende bijstandsnorm. (excl. vakantietoeslag)

Indien het inkomen in de peilmaand (november 2001) hoger is dan het toepasselijke normbedrag, wordt de uitkering naar rato berekend. Voorbeeld: Indien de aanvrager met het inkomen f 10,00 (¤ 4,54) per maand boven de 110% zit, dan dient dat bedrag met 12 maanden vermenigvuldigd te worden en vervolgens in mindering te worden gebracht op het toe te kennen bedrag aan uitkering. Het bedrag van de eindejaarsuitkering wordt dan f 175,00 (¤ 79,41) minus (12 maanden x f 10,00 (¤ 4,54) =) f 120,00 (¤ 54,45) is
f 55,00 (¤ 24,96)

110% van de bijstandsnorm is naar de huidige normen:

Echtpaar of samenwonende* f 2.461,28 (¤ 1116,88) Alleenstaande ouder* f 2.215,15 (¤ 1005,19)
Alleenstaande/ geen woningdeler van:

- 22 jaar en ouder f 1.722,90 (¤ 781,82)

- 21 jaar f 1.476,77 (¤ 670,13)
alleenstaande woningdeler van:

- 22 jaar en ouder f 1.476,77 (¤ 670,13)

- 21 jaar f 1.353,71 (¤ 614,29)
65 jaar en ouder:

- alleenstaande/geen woningdeler * f 1.815,90 (¤ 824,02)
- gehuwden, beiden ouder dan 65jaar* f 2.552,04 (¤ 1158,07) gehuwden,1 partner jonger dan 65jaar* f 2.597,91 (¤ 1178,88)


*Deze bedragen gelden voor hen die geen kosten met een ander kunnen delen. Inwoners die dit wel kunnen ( b.v. een echtpaar met een inwonend meerderjarig kind met een eigen inkomen) dienen bovenstaande bedragen met f 235,28 (¤ 106,77) te verminderen.

Als uw inkomen nu onder de hierboven genoemde bedragen ligt en dat ook gedurende de afgelopen drie jaren het geval was kunt u voor de eindejaarsuitkering in aanmerking komen als uw vermogen het vrij te laten vermogen niet overschrijdt:

Dit vrij te laten bescheiden vermogen bedraagt:

Voor een echtpaar en een alleenstaande ouder ¦ 20.600, - (¤ 9347,87)
Voor een alleenstaande f 10.300, -- (¤ 4673,94)

Voor de overwaarde van een eigen woning gelden hogere vrijlatingbedragen.

De eindejaarsuitkeringuitkering bedraagt:

Voor een alleenstaande ¦ 175,--(¤ 79,41). Voor een echtpaar of samenwonenden f275,--(¤ 124,79) vermeerderd met ¦ 50,00 (¤ 22,69) voor elk ten laste komend kind jonger dan 18 jaar. Voor een alleenstaande ouder f 225, --, (¤ 102,10) vermeerderd met ¦ 50,00 (¤ 22,69) voor elk ten laste komend kind jonger dan 18 jaar.

Hoe kunt u de uitkering aanvragen?

Als u denkt in aanmerking te komen voor de eindejaarsuitkering kunt u daartoe een aanvraag indienen. Aanvraagformulieren zijn te verkrijgen bij de afdeling Sociale Zaken & Welzijn en bij de Steunstees in de verschillende dorpen. Mensen die een uitkering voor levensonderhoud van sociale zaken ontvangen op 1 november 2001 behoeven niet afzonderlijk aan te vragen. Zij krijgen automatisch bericht van de gemeente.

De aanvraag dient uiterlijk op 31 januari 2002 bij de gemeente binnen te zijn.

GEMEENTEGIDS/AFVAL KALENDER 2002

Omstreeks de jaarwisseling zal de nieuwe gemeentegids voor 2002 in een nieuw jasje uitkomen. Daarin staat natuurlijk ook de nieuwe afvalkalender. Vooruitlopend daarop alvast de gegevens voor de maand januari 2002:

week 1 (2 t/m 6 januari): grijs
week 2 (7 t/m 13 januari): groen
week 3 14 t/m 20 januari): grijs
week 4 (21 t/m/ 27 januari): groen
week 5 (28 januari t/m 3 februari): grijs

GRUNNEGER SCHRIEFWEDSTRIED
Het ligt in de bedoeling van het gemeentebestuur om in 2002 opnieuw voor de inwoners een Grunneger Schriefwedstried te organiseren. Als u een beetje in het Gronings kunt schrijven, een leuk verhaal, lied of gedicht, dan zouden wij het zeer op prijs stellen deze van u te ontvangen en wel vóór 1 februari 2002. U kunt deze opsturen naar: Gemeente Bellingwedde, T.a.v. dhr L.J.J. Pomp, Afdeling BAZ, Postbus 18, 9698 ZG Wedde. Zet u in de linkerbovenhoek van de enveloppe: 'Grunneger Schriefwedstried'. Ook kunt u uw inzending per e-mail sturen aan gemeente@bellingwedde.nl. Vermeldt u dan in de 'onderwerp-balk': T.a.v. L.J.J. Pomp, Grunniger Schriefwedstried.

De binnengekomen werken zullen inhoudelijk worden beoordeeld door een deskundige jury en de winnaar/winnares krijgt uiteraard een mooie prijs. Schroomt u niet om mee te doen! Afgezien van het feit dat meedoen gewoon heel leuk is, blijven zo ook de verhalen van Oost-Groningen bewaard. Alle winnende verhalen, liederen en gedichten worden gebundeld in een speciaal nummer van Dicht-Erbij, het gemeentelijk informatieblad. Doet u daarom toch vooral mee.

De regels zijn eenvoudig nl.:

* De keuze van het onderwerp is vrij.

* Er wordt niet te streng naar de spelling gekeken.
* De lengte van de inzending: geschreven maximaal 3xA4; getypt maximaal 2x A4.

* per persoon mag één verhaal of een gedicht worden ingezonden.
* Er zijn twee leeftijdscategorieën: tot 18 jaar en en 18 jaar ouder
* De wedstrijd staat open voor alle ingezetenen c.q. oud-ingezetenen.

Vergeet niet bij uw inzending uw naam, adres, woonplaats en leeftijd te vermelden.

Veel succes gewenst!

Het gemeentebestuur.

BOUWEN EN WONEN

Bouwaanvragen

Burgemeester en wethouders van de gemeente Bellingwedde maken bekend dat tussen 14 december en 20 december 2001 de volgende bouw-, sloopaanvragen, meldingen en aanvragen voor een gebruiksvergunning bij de gemeente zijn binnengekomen:

Aanvragen bouwvergunningen:


- Vriescheloo, Dorpsstraat 18, voor het oprichten van een werktuigenloods.

De aanvragen worden gepubliceerd om belanghebbenden vroegtijdig op de hoogte te stellen.
Het inzien van de plannen c.q. het inbrengen van bezwaren/bedenkingen is op dit moment niet mogelijk.

INZAMELING OUD PAPIER

Helaas zijn er de laatste tijd problemen bij de inzameling van oud papier. Het blijkt dat steeds vaker de regels voor aanbieding van oud papier niet goed worden nageleefd. Dit leidt tot vervuiling en rommel. Wij verzoeken u daarom bij de aanbieding de volgende regels in acht te willen nemen:

* het oud papier/karton gebundeld of in dozen te worden aanbieden;
* het oud papier/karton zo dicht mogelijk aan één zijde van de weg aanbieden: meestal is dat de zijde waaraan u ook de huisvuilcontainer plaatst;

* alleen oud papier/karton aanbieden, dus geen sappakken, drink-kartons, en dergelijke.

Alvast hartelijk dank voor uw medewerking.

SUBSIDIE FESTIVITEITEN
KONINKLIJK HUWELIJK

(Oranje)verenigingen in de gemeente Bellingwedde die festiviteiten willen organiseren ter gelegenheid van het huwelijk van Prins Willem-Alexander en Máxima Zorreguieta op 2 februari 2002, kunnen daarvoor subsidie aanvragen. De organiserende vereniging dient daartoe zo spoedig mogelijk per brief een verzoek in te dienen die vergezeld gaat met een duidelijke beschrijving van de festiviteiten en de financiële begroting daarvan. Het verzoek dient gericht te zijn aan het College van B en W, gemeente Bellingwedde, Postbus 18, 9698 ZG Wedde. Inlichtingen: tel.: 537125.

AANVRAGEN WERK/UITKERINGEN

Op 1 januari 2002 worden in het hele land Centra voor Werk en Inkomen (CWI) geopend. Voor werk of tijdelijk inkomen (uitkering) gaat u voortaan naar het CWI.

De nieuwe CWI organisatie wordt gevormd door het samenvoegen van de taken van het huidige arbeidsbureau en onderdelen van de taken van uitvoeringsinstanties ( UVI's), zoals GAK en Cadans en de gemeenten. In totaal komen er 131 van deze Centra. In de provincie Groningen vindt u vanaf 1 januari a.s. CWI's in de plaatsen Groningen (2x), Delfzijl, Winsum, Hoogezand, Veendam, Winschoten en Stadskanaal. Het CWI in Winschoten is werkzaam voor het gebied: Bellingwedde, Scheemda, Winschoten en Reiderland.

Bij het CWI is sprake van één loket. Als u op zoek bent naar werk of een uitkering komt u eerst altijd bij het CWI binnen. Daar wordt meteen gekeken of er een geschikte vacature voor u is. Het uitgangspunt van het CWI is dat werk boven inkomen gaat. Mocht u niet meteen een baan kunnen vinden, dan vindt er bij het CWI ook registratie plaats als basis voor een uitkering. Voor een uitkering hoeft u dus niet meer apart naar de Sociale Dienst of UVI. Ook wordt gekeken of het gewenst is dat u aanvullende scholing krijgt, of ondersteuning bij het zoeken naar een passende baan.

Werkgevers kunnen bij het CWI hun vacatures (kosteloos) melden en op zoek gaan naar geschikte kandidaten voor deze banen. Het CWI biedt werkgevers een breed pakket aan diensten, die zich richten op advisering, informatievoorziening en praktische ondersteuning. Denk hierbij aan: regionale, landelijke en internationale arbeidsmarktadviezen, verlenen van ontslagvergunningen, verstrekken tewerkstellingsvergunningen, advies over personeelsbeleid, ontslagprocedures, winstdelingsregelingen, etc.

Het CWI in Winschoten is vanaf 1 januari gevestigd aan de Blijhamsterstraat 28, postbus 250, 9670 AG Winschoten, telefoon 0597-455900.
De openingstijden voor het indienen van aanvragen ingevolge de Algemene bijstandswet (Abw) en de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW) zijn van 9.00 tot 17.00 uur.

Let op: Voor aanvragen in het kader van bijzondere bijstand of minimaregelingen kunt u nog wel terecht bij de afdeling SoZaWe.