02-01-2002
Nieuwjaarsspeech van Burgemeester Schmidt nu online
Burgemeester Bernard Schmidt hield tijdens de openbare
nieuwjaarsreceptie van de gemeente op 2 januari zijn jaarlijkse
nieuwjaarstoespraak. De tekst van de speech staat nu in zijn geheel
hieronder.
Dames en heren,
Hartelijk welkom bij deze nieuwjaarsreceptie. Uiteraard wenst het
gemeentebestuur van de gemeente Achtkarspelen u een gezond en
succesvol 2002 toe.
Alweer de tweede dag in het nieuwe jaar waarin we de gulden vaarwel
hebben gezegd en onze portemonnee (hopelijk) rijkelijk gevuld is met
glimmende euromunten en het nog nieuw knisperend papiergeld. Na de
inspanningen van het millennium zijn we versneld aan de slag gegaan
met een europrojectgroep binnen onze organisatie. Tot nu toe hebben er
zich met de conversie (nog) geen problemen voorgedaan. Dat is te
danken aan de goede voorbereiding van de afgelopen anderhalf jaar.
Het jaar 2001 was ook het jaar van de MKZ-crisis. Een crisis die veel
teweeg heeft gebracht in onze gemeenschap en die van de buurgemeenten.
Bedrijven werden ontruimd en diverse evenementen, zoals de
Lauwersbeurs konden geen doorgang vinden. Emoties liepen hoog op, maar
er waren ook veel momenten van samenwerking en verbondenheid met
elkaar.
We hopen het nooit weer mee te maken, maar zijn wel met de neus op de
feiten gedrukt.
Veiligheid is voor alle inwoners van onze gemeente een belangrijk
goed. Na de cafébrand in Volendam en de aanslagen in de Verenigde
Staten blijkt hoe kwetsbaar we zijn en hoe belangrijk het is een
actueel rampenplan te hebben.
Het rampenplan van onze gemeente is geactualiseerd en we houden één
keer per jaar een rampenoefening.
Daarnaast is er in september een provinciale risicokaart gepresenteerd
met een overzicht van onder andere risicoveroorzakende bedrijven
binnen onze gemeente. In samenwerking met de brandweer en deze
bedrijven worden rampenbestrijdingsplannen gemaakt. Preventie is nog
altijd beter dan genezen.
In samenwerking met omliggende gemeenten is er het project
Toezichthouders gestart. Samen met de gemeente Kollumerland krijgen we
zes toezichthouders, oftewel dorpswachten. Volgende week worden ze
hier in het gemeentehuis geïnstalleerd.
In het afgelopen jaar is begonnen met het project Samenwerking
afdelingen Sociale Zaken gemeenten Achtkarspelen en Kollumerland c.a.
Het doel is het samengaan van de sociale diensten van beide gemeenten.
Daarnaast zorgt de realisatie van één Centrum voor Werk en Inkomen in
deze regio voor een nog betere service aan onze cliënten. De nieuwe
sociale dienst zal straks in onze gemeente plaatsnemen en het CWI gaat
als front-office voor deze sociale dienst fungeren.
Op andere gebieden wordt er ook steeds meer samen-gewerkt. Dit jaar
zijn we gestart met vijf omliggende gemeenten met het project OGP, met
als doel het werven en selecteren van personeel en de mobiliteit van
het eigen personeel. Zonder een goede ambtelijke organisatie is er ook
geen goede uitvoering van het beleid mogelijk. Mede gelet op de
leeftijdsopbouw van het personeel moet er steeds meer aandacht worden
gegeven aan loopbaanbeleid en opleiding en vorming om uitstroom te
compenseren en kwaliteit in stand te houden.
Daarnaast is een intergemeentelijk sportstimuleringsproject gestart
met de titel : "Geef me de vijf''" met de nadruk op toename van nieuwe
leden, versterken van de organisatie-structuur en het vergroten van
deskundigheid.
Afgelopen september zijn we als gemeente on-line gegaan met een eigen
website. Deze site wordt steeds verder uitgebouwd om interactief met
de burgers te kunnen communiceren en diensten te verlenen. Er wordt
veel gebruik gemaakt van de website, gezien de bezoekersaantallen van
zo'n gemiddeld 60 personen per dag. We zitten op de goede weg met onze
website. Dit blijkt wel uit de score die we onlangs gehaald hebben bij
een monitor van het ministerie van Binnenlandse Zaken. Van de 335
gemeentes met een website in Nederland, staat onze gemeente op de 51e
plaats op de ranglijst. Er werd onder andere gekeken naar de
gebruikersvriendelijkheid, (bestuurlijke) informatie, dienstverlening
en participatie door burgers.
Internet is een belangrijk medium waar we niet meer zonder kunnen. Ook
in onze gemeente wordt er naar gestreefd op korte termijn
internetaansluitingen te voltooien in dorpshuizen en/of buurtcentra,
zodat niemand verstoken hoeft te blijven van informatie die via dit
medium beschikbaar wordt gesteld.
Om nieuwe inwoners van de gemeente kennis te laten maken met onze
organisatie, zijn we vorig jaar gestart met bijeenkomsten voor deze
groep mensen. Op zo'n bijeenkomst kon er kennisgemaakt worden met
bestuurders en was er een rondleiding. Deze bijeenkomst werd door de
nieuwe inwoners op prijs gesteld de planning is om twee maal per jaar
een dergelijke bijeenkomst te organiseren.
Op het gebied van het actualiseren van bestemmingsplannen zijn goede
vorderingen gemaakt. Er is inmiddels een Programma Ruimtelijke Plannen
2001 - 2005 opgesteld en er zijn zo'n 20 grote of kleinere
bestemmingsplannen in behandeling geweest. Verder zijn de volgende
plan-herzieningen opgepakt: Surhuisterveen-centrum,
Buitenpost-centrum, Drogeham-dorp, Gerkesklooster-Stroobos,
Surhuisterveen en bedrijventerein De Lauwers.
Over de invulling van het vrijgekomen terrein van de Houtwarenfabriek
De Jong te Drogeham kon na overleg met Plaatselijk Belang
overeenstemming worden bereikt tussen de gemeente en de eigenaar van
het voormalig schoolgebouw op het naastliggend terrein.
Voor de invulling van beide terreinen is een goede oplossing tot stand
gekomen. Het daarvoor noodzakelijke bestemmingsplan is in
voorbereiding.
Een mooi voorbeeld van een zogenaamde functieveranderingslocatie.
Andere voorbeelden daarvan zijn de seniorencomplexen van de SWA op de
vrijgekomen locaties aan de Parklaan/Irenestraat te Buitenpost en aan
de Badlaan en de B.J. Schurerweg te Surhuisterveen.
Er is sprake van een grote woonvraag. Op dit moment staan er zo'n 800
mensen op de wachtlijst van corporaties en er lijkt dus sprake te zijn
van woningnood. Dus extra woningen zijn zeker noodzakelijk. Voor de
periode tot 2010 heeft de gemeente Achtkarspelen nog 665 woningen
beschikbaar. In het woonplan is het gemeentebestuur tot de conclusie
gekomen dat deze 665 woningen niet volstaan om alle plannen te kunnen
realiseren.
We hebben er in het woonplan voor gekozen het maximale aantal woningen
toe te wijzen aan alle dorpen met uitzondering van Buitenpost en
Surhuisterveen. Dit leidt ertoe dat er in Surhuisterveen en Buitenpost
een tekort ontstaat van 204 woningen. Inmiddels is bekend geworden dat
we 114 woningen extra uit de Knelpuntenpot van de provincie krijgen.
Natuurlijk zijn we daar blij mee, maar het probleem is daarmee niet
opgelost. Er is nog steeds een tekort van minimaal 90 woningen.
Binnenkort gaan we opnieuw overleggen met de provincie en er is goede
hoop dat we succesvol zullen zijn en wellicht kan de provinciale
Herijking 2002 voor de resterende 90 woningen een oplossing bieden.
Dit jaar is er veel aandacht besteed aan de opwaardering van bedrijventerreinen. Hiervoor is subsidie beschikbaar gesteld door de provincie Fryslân. Er komt een opknapbeurt van bedrijventerrein Oastkern in Kootstertille. Twee andere bedrijventerreinen in onze gemeente De Lauwers in Surhuisterveen en De Swadde in Buitenpost staan ook aan de vooravond van een grondige verbetering.
De belangstelling voor nieuwe bedrijfsterreinen is erg groot. Niet alleen voor de uitbreiding in Buitenpost, maar er hebben zich al vele gegadigden aangemeld voor grond op het uitbreidingsplan van industrieterrein Komiezenbos in Surhuisterveen. We hopen dan ook het komende jaar met deze ontwikkeling te kunnen beginnen. Inmiddels hebben we al 20 hectare in eigendom en die willen we gefaseerd uitgeven. Er blijkt ook hier veel belangstelling te bestaan voor de combinatie wonen en werken. Dit kan alleen worden toegestaan als de noodzaak kan worden aangetoond om bij het bedrijf te moeten wonen. Dan kan er een uitzondering worden gemaakt. We hebben als gemeente dit jaar totaal 1,5 hectare aan bedrijventerrein uitgegeven.
Een van de belangrijkste redenen voor uitbreiden is het opkrikken van de werkgelegenheid. Hoewel er een periode van economische groei is geweest, is de werkloosheid in onze gemeente in vergelijking met vorig jaar slechts gedaald met 0,1 % (van 8,7 % naar 8,6%). Dit heeft onder andere te maken met het feit dat meer bedrijven naar de economische kernzone vertrekken dan ons lief is. Als gemeente doen we natuurlijk onze uiterste best een onderneming te laten blijven. Maar uiteindelijk bepalen de bedrijven zelf waar ze zich vestigen
Bij het college van deze gemeente ligt de wens om de zuidoostelijke
rondweg om Buitenpost te realiseren. In het provinciaal verkeers- en
vervoersplan (PVVP) is deze weg inmiddels opgenomen. De bereikbaarheid
van het bedrijventerrein zal na aanleg van een noordelijke
ontsluitingsweg sterk verbeteren en Buitenpost kan het centrum
ontwikkelen en daarmee inhoud geven aan de status van 'regionale
centrum'.
Ondanks het wegvallen van de IPR subsidie voor deze gemeente, is het
gelukt om een soortgelijke regeling, de zgn INS 2001 regeling, voor de
gemeenten De Marne, Dongeradeel en Achtkarspelen te realiseren. De
regeling houdt in dat het bedrijfsleven in deze gemeenten een beroep
kan doen op een Europese steunmaatregel.
Dit jaar is een leefbaarheidsfonds geïntroduceerd. Dit betekent dat
ieder dorp structureel jaarlijks een bijdrage krijgt om aan projecten
te besteden die de leefbaarheid in het betreffende dorp kunnen
verbeteren. Dit geld wordt via de verenigingen van plaatselijke
belangen beschikbaar gesteld.
Ook hebben verschillende dorpen in onze gemeente dit jaar speeltuinen
gekregen die voldoen aan de nieuwe veiligheidseisen. Daarbij zijn
kinderen nauw betrokken geweest. De gemeente doet momenteel onderzoek
of er behoefte is aan een eigen hangplek voor jongeren.
Op 6 maart aanstaande zijn er weer gemeenteraadsverkiezingen en op 15
mei verkiezingen voor de Tweede Kamer. Altijd een spannend moment hoe
de nieuwe raad en college van B&W er in deze gemeente na 6 maart uit
zal zien. Ook het stemmen wordt anders. Het rode potlood gaat
verdwijnen en we gaan nu stemmen via de stemmachines. De uitslag zal
hierdoor sneller bekend zijn.
Het afgelopen jaar zijn we aan de slag gegaan met dualisering van het
lokale bestuur. Deze ontvlechting van raad en college heeft ook
gevolgen voor de nieuwe raad die na de verkiezingen op 6 maart zal
worden geïnstalleerd. De controlerende taak van de raad en de
bestuurstaak van het college zullen toenemen.
Vanaf 1 januari dit jaar, gisteren dus, is in onze gemeente de
Tijdelijk referendumwet van kracht. Dit houdt in dat op initiatief van
voldoende kiesgerechtigden een referendum kan worden gehouden over
reeds genomen besluiten van de raad die nog niet in werking zijn
getreden.
Dames en heren op bestuurlijk gebied zal er dit jaar en in de komende
jaren veel veranderen. Soms zal dit duidelijk van invloed zijn voor de
bevolking soms alleen bestuurlijk.
Omdat er in maart verkiezingen zijn lijkt het mij niet verstandig om
al te veel beleidsmatig naar de toekomst te kijken omdat niet ik of
dit college dat bepaalt maar het college dat aantreedt en dat hun
wensen neerlegt in het zogenaamde college program.
Natuurlijk ligt er al het een en ander vast voor de toekomst maar dat
is neergelegd in investeringslijsten en de meerjarenramingen van de
begroting de wijze waarop en de volgorde wordt bepaald door het
komende college program. Wel kan ik u zeggen dat het ambitieuze
collegeprogram voor de periode 1998 - 2002 voor 99,9% uitgevoerd is en
dat is op zich een grote prestatie.
Dat leidt mij dan ook naar een laatste opmerking.
In een afweging van wat goed is voor deze gemeente en om de
continuïteit van deze processen te garanderen heb ik in december van
vorig jaar Hare Majesteit de koningin verzocht mij met ingang van 1
juli 2002 ontslag te verlenen, zodat ik gebruik kan maken van de FPU.
Dames en heren, het gemeentebestuur van de gemeente Achtkarspelen
wenst u nogmaals een voorspoedig en gezond 2002 toe.