Wegener NV

02-01-2002 18:01

Wegener terughoudend over 2002
Bedrijfsresultaat daalt naar circa Euro 70 miljoen in 2001

Veel is gerealiseerd, de juiste maatregelen zijn genomen, maar dat heeft niet kunnen voorkomen dat het slechte economische tij in met name de tweede helft van het jaar, het resultaat zwaar onder druk heeft gezet. Aldus vatte bestuursvoorzitter Jan Houwert het jaar 2001 voor de onderneming Wegener samen.
Het bedrijfsresultaat vóór amortisatie van goodwill (EBITA) zal waarschijnlijk circa Euro 70 miljoen bedragen en blijft daarmee, zoals reeds eind oktober door Wegener gemeld, aanzienlijk achter bij het resultaat van Euro 125 miljoen in 2000. Dit is inclusief een aanvullende dotering aan voorzieningen van circa Euro 10 miljoen. De geconsolideerde omzet zal nagenoeg gelijk zijn aan die van het vorige jaar (Euro 978 miljoen).

De neergang in de voor Wegener relevante markten op de consument gerichte media- en marketingdiensten is in decennia niet zo scherp geweest als in 2001. Deze werd nog versterkt door de MKZ-crisis in het begin van het jaar en het drama van 11 september. Het is thans nog niet duidelijk welk deel van de neergang een incidenteel karakter draagt, doch tekenen van herstel hebben zich in de laatste maanden van het jaar nog niet voorgedaan. Daarnaast kenmerkte 2001 zich door forse kostenverhogingen, met name bij de CAO-lonen, de papierprijs en de distributie. De genomen maatregelen, reorganisaties en optimalisatieprojecten konden nog onvoldoende tegenwicht bieden. De effecten daarvan zullen pas in het nieuwe jaar zichtbaar worden. Hoewel ontevreden over het behaalde resultaat, toonde de bestuursvoorzitter zich meer tevreden over de aanpak van de optimalisatieprojecten en van de overige genomen maatregelen. Tot deze laatste behoort ook de uitvoering van verdere focussing van kernactiviteiten, door het staken of vervreemden van activiteiten die daartoe niet behoren.
Wegener maakt zich sterk om ook in slechte tijden de marktpositie te verbeteren. Dit betekent dat nagenoeg alle activiteiten thans bijdragen aan het resultaat of zich hebben opgemaakt om dat te kunnen doen. Wat betreft dat laatste werd gewezen op de internetactiviteiten, waarbij de gestelde prioriteiten, zoals JobTrack en AutoTrack, in 2001 daadwerkelijk een goede uitgangspositie hebben verworven. Bij de direct marketingactiviteiten heeft de neergaande conjunctuur ook toegeslagen en zullen de genomen maatregelen, zoals de effectuering van de divisiestructuur en de beperking van de internationale ambitie tot de Benelux, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk, nog niet in het jaarresultaat zichtbaar zijn. Hoewel de omzet van de direct marketingactiviteiten sterk toenam door acquisities (vooral in België en Frankrijk), bleef het resultaat fors achter. Niettemin is operationeel wel veel vooruitgang geboekt.

Het resultaat van Wegener is vooral getroffen door de achterblijvende advertentieomzetten bij de kranten. In de laatste vier maanden van het jaar was bij de dagbladen sprake van een volumedaling van ruim 10% ten opzichte van de overeenkomstige periode in 2000, zodat over het gehele jaar het volume met circa 6% zal zijn afgenomen. Bij de huis-aan-huiskranten was een geringere daling zichtbaar. Het aantal dagbladabonnementen nam fractioneel af en blijkt duidelijk veel minder conjunctuurgevoelig.

In het nieuwe jaar zullen zeker efficiency- en
optimalisatiemaatregelen gerealiseerd worden en zal ook minder stijging of zelfs een daling te zien zijn bij een aantal vaste kostencomponenten (zoals papier en lonen). Daarentegen is de verwachting over omzetverbetering niet erg hoog gespannen. Wanneer de trend van de laatste maanden bij de krantenadvertenties zich doorzet, waarbij met name de volumeontwikkeling van de personeelsadvertenties een belangrijke rol speelt, zal niet of nauwelijks van een autonome omzetverbetering sprake kunnen zijn. Gezien de onzekerheid over de economische ontwikkeling kan Wegener thans nog geen uitspraak doen over de verwachtingen voor het jaar 2002.
Het scherpe beleid ten aanzien van kostenbeheersing en vermindering zal zeker voortgezet worden en de nadruk zal blijven liggen op die projecten die direct bijdragen aan de efficiencyverbetering en derhalve het resultaat. In die zin zal de onderneming zich moeten gorden om de huidige omstandigheden te doorstaan en klaar te zijn om de versterkte marktpositie te kunnen gebruiken zodra de "zon weer doorkomt", aldus bestuursvoorzitter Houwert.

Publicatie jaarcijfers 2001: woensdag 13 maart 2002.

Apeldoorn, 2 januari 2002

Raad van Bestuur
Wegener NV

Voor nadere informatie: Wegener NV, concern communicatie, tel. 055-5388652