02-01-2002 18:01
Wegener terughoudend over 2002
Bedrijfsresultaat daalt naar circa Euro 70 miljoen in 2001
Veel is gerealiseerd, de juiste maatregelen zijn genomen, maar dat
heeft niet kunnen voorkomen dat het slechte economische tij in met
name de tweede helft van het jaar, het resultaat zwaar onder druk
heeft gezet. Aldus vatte bestuursvoorzitter Jan Houwert het jaar 2001
voor de onderneming Wegener samen.
Het bedrijfsresultaat vóór amortisatie van goodwill (EBITA) zal
waarschijnlijk circa Euro 70 miljoen bedragen en blijft daarmee, zoals
reeds eind oktober door Wegener gemeld, aanzienlijk achter bij het
resultaat van Euro 125 miljoen in 2000. Dit is inclusief een
aanvullende dotering aan voorzieningen van circa Euro 10 miljoen. De
geconsolideerde omzet zal nagenoeg gelijk zijn aan die van het vorige
jaar (Euro 978 miljoen).
De neergang in de voor Wegener relevante markten op de consument
gerichte media- en marketingdiensten is in decennia niet zo scherp
geweest als in 2001. Deze werd nog versterkt door de MKZ-crisis in het
begin van het jaar en het drama van 11 september. Het is thans nog
niet duidelijk welk deel van de neergang een incidenteel karakter
draagt, doch tekenen van herstel hebben zich in de laatste maanden van
het jaar nog niet voorgedaan. Daarnaast kenmerkte 2001 zich door forse
kostenverhogingen, met name bij de CAO-lonen, de papierprijs en de
distributie. De genomen maatregelen, reorganisaties en
optimalisatieprojecten konden nog onvoldoende tegenwicht bieden. De
effecten daarvan zullen pas in het nieuwe jaar zichtbaar worden.
Hoewel ontevreden over het behaalde resultaat, toonde de
bestuursvoorzitter zich meer tevreden over de aanpak van de
optimalisatieprojecten en van de overige genomen maatregelen. Tot deze
laatste behoort ook de uitvoering van verdere focussing van
kernactiviteiten, door het staken of vervreemden van activiteiten die
daartoe niet behoren.
Wegener maakt zich sterk om ook in slechte tijden de marktpositie te
verbeteren. Dit betekent dat nagenoeg alle activiteiten thans
bijdragen aan het resultaat of zich hebben opgemaakt om dat te kunnen
doen. Wat betreft dat laatste werd gewezen op de internetactiviteiten,
waarbij de gestelde prioriteiten, zoals JobTrack en AutoTrack, in 2001
daadwerkelijk een goede uitgangspositie hebben verworven. Bij de
direct marketingactiviteiten heeft de neergaande conjunctuur ook
toegeslagen en zullen de genomen maatregelen, zoals de effectuering
van de divisiestructuur en de beperking van de internationale ambitie
tot de Benelux, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk, nog niet in het
jaarresultaat zichtbaar zijn. Hoewel de omzet van de direct
marketingactiviteiten sterk toenam door acquisities (vooral in België
en Frankrijk), bleef het resultaat fors achter. Niettemin is
operationeel wel veel vooruitgang geboekt.
Het resultaat van Wegener is vooral getroffen door de achterblijvende
advertentieomzetten bij de kranten. In de laatste vier maanden van het
jaar was bij de dagbladen sprake van een volumedaling van ruim 10% ten
opzichte van de overeenkomstige periode in 2000, zodat over het gehele
jaar het volume met circa 6% zal zijn afgenomen. Bij de
huis-aan-huiskranten was een geringere daling zichtbaar. Het aantal
dagbladabonnementen nam fractioneel af en blijkt duidelijk veel minder
conjunctuurgevoelig.
In het nieuwe jaar zullen zeker efficiency- en
optimalisatiemaatregelen gerealiseerd worden en zal ook minder
stijging of zelfs een daling te zien zijn bij een aantal vaste
kostencomponenten (zoals papier en lonen). Daarentegen is de
verwachting over omzetverbetering niet erg hoog gespannen. Wanneer de
trend van de laatste maanden bij de krantenadvertenties zich doorzet,
waarbij met name de volumeontwikkeling van de personeelsadvertenties
een belangrijke rol speelt, zal niet of nauwelijks van een autonome
omzetverbetering sprake kunnen zijn. Gezien de onzekerheid over de
economische ontwikkeling kan Wegener thans nog geen uitspraak doen
over de verwachtingen voor het jaar 2002.
Het scherpe beleid ten aanzien van kostenbeheersing en vermindering
zal zeker voortgezet worden en de nadruk zal blijven liggen op die
projecten die direct bijdragen aan de efficiencyverbetering en
derhalve het resultaat. In die zin zal de onderneming zich moeten
gorden om de huidige omstandigheden te doorstaan en klaar te zijn om
de versterkte marktpositie te kunnen gebruiken zodra de "zon weer
doorkomt", aldus bestuursvoorzitter Houwert.
Publicatie jaarcijfers 2001: woensdag 13 maart 2002.
Apeldoorn, 2 januari 2002
Raad van Bestuur
Wegener NV
Voor nadere informatie: Wegener NV, concern communicatie, tel.
055-5388652