Persbericht
Schuitema boekt aanzienlijke omzetplus in 2001
Amersfoort, 2 januari 2002
Schuitema, de kracht achter C1000, heeft wederom een succesvol jaar
afgesloten. De omzet van de bij Schuitema aangesloten supermarkten is
met ruim 30% gestegen van ¤ 2,68 miljard in 2000 naar ¤ 3,50
miljard in 2001. De groei is met name gerealiseerd door de overname
van de A&P-groep, die met ingang van 9 oktober 2000 werd
geconsolideerd en de ontwikkeling van de succesvolle C1000
winkelformule.
Het marktaandeel is, op jaarbasis, gestegen van 14,8% in 2000 naar
15,1% in 2001.
De C1000 omzet is met 17% gestegen van ¤ 2,4 miljard in 2000 naar
¤ 2,8 miljard in 2001. De autonome groei bedroeg ruim 8,6% en
daarmee is de marktgroei van 5,6% (bron ACNielsen) ruimschoots
overtroffen.
De gemiddelde C1000 weekomzet steeg van 120.300 in 2000 naar ¤
134.000 in 2001. Het C1000 marktaandeel is, op jaarbasis, gestegen
naar 12,4% (11,2% in 2000).
Het aantal C1000 supermarkten is gestegen van 388 in 2000 naar 444 in
2001. Hiervan zijn er inmiddels 142 ingevuld conform het succesvolle
derde generatie concept (103 supermarkten in 2000).
Van de in het jaar 2000 overgenomen A&P groep zijn in 2001 61
supermarkten omgebouwd naar de succesvolle C1000 formule. In het
eerste kwartaal van 2002 zal de ombouw van de A&P winkels naar de
C1000 formule worden voltooid.
De supermarkten die inmiddels zijn omgebouwd naar de C1000 formule
hebben gemiddeld een omzetplus gerealiseerd van 20%.
In 2001 werden door Schuitema, exclusief A&P, 6 nieuwe
vestigingspunten geopend en 30 supermarkten vergroot, waardoor de
bruto oppervlakte steeg met bijna 20.000 m2.
De groothandelsomzet van Schuitema n.v. is gestegen met 33,2% van
¤ 2,14 miljard in 2000 naar ¤ 2,84 miljard in 2001.
---
Voor nadere informatie:
De heer K.J. van den Hoven
Telefoon (033) 453 33 33
GSM 06 53 25 21 04
k.van.den.hoven@schuitema.nl
---
© Schuitema n.v.