2002-01-02: Vervuiling strenger aanpakken
Het invoeren van de bestuurlijke boete is noodzakelijk om de gemeenten
meer mogelijkheden te geven voor handhaving van regels met betrekking
tot vervuiling. Met de bestuurlijke boete is een grotere inzet bij de
handhaving mogelijk omdat de boete-opbrengsten voor de gemeente zijn.
De pakkans neemt toe en er is 'lik-op-stuk'-beleid mogelijk. Drs. J.J.
Wortel, algemeen directeur van de dienst Stadsbeheer, pleit in zijn
nieuwjaarspeech dan ook voor invoering van de bestuurlijke boete.
Kostenverhaal
Op verschillende manieren zijn de afgelopen jaren maatregelen
getroffen om de vervuiling tegen te gaan. De privaatrechtelijke
handhaving, die als pilot in een aantal wijken is gestart, heeft goede
resultaten opgeleverd. Via deze systematiek is het mogelijk om alle
kosten die gemoeid zijn met het verwijderen van illegaal huisvuil, te
verhalen op de dader. De kosten voor het verwijderen van één illegale
vuilniszak bedragen 166,88. Bij een grote hoeveelheid grofvuil kan dit
bedrag behoorlijk stijgen. In 2002 zal deze werkwijze fasegewijs in
alle stadsdelen worden ingevoerd.
Bestuurlijke boete
De privaatrechtelijke handhaving werkt in de praktijk, maar is niet
toepasbaar voor alle kleine ergenissen, bijvoorbeeld waar het gaat om
verkeersovertredingen. Daarom pleit de heer Wortel voor het invoeren
van de bestuurlijke boete. De ervaringen met de handhaving van betaald
parkeren zijn positief. Omdat de boete-opbrengsten voor de gemeente
zijn, is een grotere inzet bij de handhaving mogelijk. Dit heeft ertoe
geleid dat de pakkans sterk is toegenomen en dat 'lik-op-stuk'
mogelijk is. Mede hierdoor wordt nu in de betaald parkeren-gebieden
nauwelijks meer onbetaald geparkeerd.
Bij de handhaving op kleine overtredingen verwacht Wortel veel effect
van de bestuurlijke boete. Met de opbrengsten kan de gemeente extra
investeren in een intensieve handhaving, hetgeen de leefbaarheid en de
veiligheid ten goede komt.
Wortel vindt het jammer dat de wetgever nog niet echt genegen is de
bestuurlijke boete mogelijk te maken. Een gemiste kans. Strakke
handhaving is nodig op alle fronten, of het gaat om vuurwerkbedrijven,
horeca of afval. De regels die in dit land gelden moeten gewoon worden
nageleefd, zo niet, dan volgt -snel- een boete. Wortel doet een
dringend beroep op de Rijksoverheid om de gemeenten de ruimte te geven
de handhaving van de leefbaarheid nog beter aan te pakken. "Geef de
gemeenten de kans om te laten zien dat zij in staat zijn om de
handhaving van de leefbaarheid op een optimale, resultaatgerichte
manier uit te voeren", aldus de directeur Stadsbeheer.
Gedogen en handhaven
Er is het afgelopen jaar veel gepraat en gediscussieerd over gedogen
en handhaven. De commissie Oosting sprak na het onderzoek naar de
vuurwerkramp in Enschede over de noodzaak van een 'culturele
revolutie'. De commissie Alders reageerde na de cafébrand in Volendam
in dezelfde lijn. In een korte tijd ontstond een breed draagvlak voor
het strakker handhaven van de regelgeving. Het gedoogbeleid in dit
land leek het einde nabij.
Landelijke politici
Al na een paar maanden blijkt dat de landelijke politici de soep niet
zo heet willen eten als hij wordt opgediend. Strakke handhaving is
nodig, maar ....... de uitzonderingen.
Zo ontstond er algemene verontwaardiging over het feit dat men een
bekeuring krijgt als men tussen 0 en 10 kilometer te hard rijdt. 'Is
dat niet wat overdreven', was al snel de algemene teneur. Nederland
is, voorzover Wortel weet, het enige land ter wereld waar men vindt
dat een 'klein beetje' overtreden van de regels moet kunnen. Bij een
verkeerslicht dat op oranje springt extra gas geven in plaats van
afremmen. Vijf kilometer te hard rijden, "dat telt toch niet ".
Nieuwe strengheid
Gelukkig bepleitte minister De Vries onlangs 'nieuwe strengheid tegen
verslonzing samenleving' *. De glasheldere boodschap die de minister
aan onder andere gemeenten geeft: "van nu af aan niets door de vingers
zien: consequent optreden".
Wortel is het geheel eens met de minister. Vijf kilometer te hard
rijden is dus gewoon te hard. Een overtreding is een overtreding. Dat
geldt ook voor de leefbaarheid van de stad. Grofvuil mag alleen buiten
staan op de afgesproken dag. Wie dat niet doet, overtreedt de regels
en moet daarvan de gevolgen dragen.
Voetbalwedstrijd
Wortel benadrukt dat burgers en ondernemers ook een eigen
verantwoordelijkheid hebben om zich aan de regels te houden. Hij trekt
de paralel met een voetbalwedstrijd, die zo ruw gespeeld wordt als de
scheidsrechter het toelaat. Hoe toleranter de scheidsrechter fluit,
hoe ruwer de wedstrijd. Dit laat onverlet de eigen
verantwoordelijkheid van de spelers. Uiteindelijk zijn zij het die
overtredingen begaan of een medespeler een schop geven.
Volendam
Dat de eigen verantwoordelijkheid van burgers en ondernemers nog niet
tot een ieder is doorgedrongen blijkt -helaas- zelfs in Volendam. Een
jaar na de cafébrand zegt een Volendamse ondernemer: "als iemand
doodblijft van het eten van mijn vis en ik heb de regels niet
nageleefd, dan had de gemeente ervoor moeten zorgen dat ik de regels
wél had nageleefd." **
* Rotterdams Dagblad, 14-12-2001
** NRC Handelsblad, 29-12-2001
2 januari 2002
last update: 2 januari 2002 ;pag.: 10401; auteur: 112