Tarieven betalingsverkeer onacceptabel 2 januari 2002
Veel consumenten vinden nieuwe en hogere tarieven voor het betalingsverkeer onacceptabel. Dat blijkt uit een enquête die in opdracht van de Consumentenbond is gehouden door het Nipo.
Consumenten betalen steeds efficiënter en dus goedkoper. Desondanks is het betalingsverkeer volgens de banken verliesgevend. Daarom hebben ze nieuwe tarieven voor bankproducten ingevoerd en andere verhoogd.
Ons betalingsverkeer is de afgelopen tien jaar dankzij inspanningen van banken en consumenten goedkoper geworden. Consumenten maken bijvoorbeeld massaal gebruik van pinpas en automatische incasso, wat de banken veel kosten scheelt. Daar tegenover staat dat de service van banken slechter is geworden: minder bankfilialen, geld opnemen aan de balie is nauwelijks meer mogelijk, Eurocheque en girobetaalkaart zijn komen te vervallen en consumenten ontvangen minder bankafschriften.
De Consumentenbond vindt meer tarieven, bijvoorbeeld voor pinopnames en overboekingen, dan ook onacceptabel. Uit de Nipo-enquete blijkt dat consumenten het met ons eens zijn. Maar liefst 91% is tegen het plan van de banken om geld te vragen voor bijvoorbeeld geldopnamen bij een automaat, pinbetalingen en het overboeken van geld. Maar liefst 61% van de ondervraagden overweegt te wisselen van bank als de huidige bank tarieven per transactie gaat invoeren.