BREDA, 02-01-2002 -- De laatste tijd geniet de balanced scorecard methodiek, waarbij de strategie wordt vertaald in concrete en meetbare doelstellingen, grote populariteit bij zowel profit als non-profit organisaties. De leveranciers van balanced scorecard software pakketten schieten dan ook als paddestoelen uit de grond. Dit gegeven was voor Hoffman, Krul & Partners aanleiding om onderzoek te doen naar zowel de samenstelling van de markt als de functionaliteit van de aangeboden pakketten.
De belangrijkste conclusies van het onderzoek zijn: de leveranciers van de balanced scorecard pakketten zijn relatief klein en onervaren met de implementatie van pakketten. Er is bewust gekozen om géén harde vergelijkingen tussen pakketten op te nemen in deze publicatie maar 'slechts' trends te signaleren. De onderhavige pakkettenmarkt biedt daarvoor te uiteenlopende oplossingen die een dergelijke vergelijking zeer complex of in sommige gevallen onmogelijk maakt. Dit betekent dat voorzichtigheid geboden is, de balanced scorecard pakketten moeten zich eerst nog verder ontwikkelen en de leveranciers moeten zich nog uitselecteren.
De resultaten van dit onderzoek zijn samengevat in de publicatie 'Balanced Scorecard - onderzoek naar geautomatiseerde toepassingen'- door J.J.M. van Kuijk en drs. W.F. Hoffman, ISBN 90-80689211-1-1.
Het boekje kost 24,95 Euro (exclusief verzendkosten) en is te bestellen bij Hoffman, Krul & Partners management consultants, Postbus 2033, 4800 CA Breda of via e-mail: info@hkp.nl.