PRICEWATERHOUSECOOPERS
Meer doorlooptijd tussen aankondiging en afronding fusies
Doorlooptijd tussen aankondiging en afronding van grote fusies en
overnames stijgt in Europa met ruim 35%
Fusies en overnames in Europa en de VS kosten meer tijd dan ooit
tevoren. Dit blijkt uit een onlangs gepubliceerd onderzoek door
PricewaterhouseCoopers, de grootste zakelijke dienstverlener ter
wereld. Het Transaction Services-team van PricewaterhouseCoopers heeft
tussen 1996 en 2000 jaarlijks voor de honderd grootste deals in elke
regio onderzocht hoeveel tijd er is verstreken tussen de aankondiging
en de afronding.
In Europa is de benodigde tijd tussen 1996 en 2000 met 39 dagen
gestegen naar ruim vier maanden. Over dezelfde periode steeg het
gemiddelde in de VS met twintig dagen. Daar heeft men nu ruim vijf
maanden nodig.
Een van de redenen van de toename is de grotere omvang van de
gemiddelde transactie en de toegenomen complexiteit van grote deals.
De ervaring leert dat overnemende partijen in de eerste fasen van de
transactie meer tijd nodig hebben voor belangrijke kwesties als
ontvlechtingsoperaties, problemen met mededingingsautoriteiten en het
afsluiten van tijdelijke arbeidsovereenkomsten met topmanagers.
Natuurlijk proberen de partijen tevens de adviseurskosten zo veel mogelijk te drukken tot ze zeker weten dat de transactie doorgaat. De transactiemanagers staan dan ook voor de uitdaging een goed evenwicht zien te vinden tussen vroegtijdige en uitgebreide diepgaande analyses en de daarmee samenhangende adviseurskosten en de vertraagde realisatie van nagestreefde synergievoordelen en extra kosten van mogelijke problemen en vertragingen in een latere fase.
De belangrijkste bevindingen uit het rapport zijn hieronder
samengevat:
Europa
In de afgelopen vijf jaar hadden Europese bedrijven na de
aankondiging gemiddeld nog 108 dagen nodig om een transactie af te
ronden.
Tussen 1996 en 2000 is het aantal dagen dat daarvoor gemiddeld
nodig was met 39 gestegen.
Om de vijftig grootste Europese transacties rond te krijgen,
was gemiddeld tien dagen meer nodig dan voor de vijftig
daaropvolgende.
VS
In de afgelopen vijf jaar hadden Amerikaanse bedrijven na de
aankondiging gemiddeld nog 158 dagen nodig om een transactie af te
ronden.
Tussen 1996 en 2000 is het aantal dagen dat daarvoor gemiddeld
nodig was met twintig gestegen.
Om de vijftig grootste Amerikaanse transacties rond te
krijgen, was gemiddeld een maand meer nodig dan voor de vijftig
daaropvolgende.
Jack de Kreij, Managing partner Transaction Services bij
PricewaterhouseCoopers in Nederland, zegt hier het volgende over:
De uitkomsten zijn niet echt verrassend: de transacties worden
steeds complexer en omvangrijker. Het in kaart brengen van alle van
belang zijnde factoren , vereist zorgvuldigheid, diepgang en een
continue toetsing aan de strategische doelstelling. Dit kost tijd.
Geen enkele transactie is eenvoudig. De reden dat deals bijna altijd
meer tijd kosten dan verwacht, is in onze ervaring dat veel bedrijven
te optimistisch zijn over de snelheid waarmee de benodigde
detailinformatie kan worden verkregen. De enige manier om dit op te
lossen is door meer voorbereidend werk te doen, vooral van de zijde
van de verkoper.
De Kreij vervolgt: Naarmate deals langer duren, zal het management van
de overnemende partij tevens rekening moeten gaan houden met
vertragingen in de te realiseren synergievoordelen en de consequenties
hiervan voor de stemming onder de medewerkers bij zowel de eigen als
de over te nemen organisatie. Vooral als de vertraging onverwacht is
kan dit tot grote onzekerheid leiden. In eerdere onderzoeken van
PricewaterhouseCoopers is namelijk gebleken dat een effectief
integratieproces na de overname altijd complexer blijkt te zijn dan
verondersteld.