Ministerie van Verkeer en Waterstaat
Persbericht ministerraad
21 december 2001
KABINET WIL VERDER MET ZUIDERZEELIJN
Het kabinet geeft de voorkeur aan een snelle verbinding tussen de Randstad en het noorden
van het land via het Zuiderzeelijntracé. Een snelle verbinding is te realiseren door een
hogesnelheidslijn (HSL) of magneetzweefbaan. Deze alternatieven zorgen voor de grootste
verbetering van de bereikbaarheid en bieden regionaal-economisch en ruimtelijk de beste
ontwikkelingskansen voor de noordelijke provincies.
Om dit te bereiken heeft het kabinet gekozen voor een vervolgprocedure voor de verdere
uitwerking van de alternatieven. Deze vervolgprocedure bestaat uit twee onderdelen: een
competitie tussen private partijen en de gebruikelijke planologische procedure. De competitie
is een aanbestedingsprocedure waarin private partijen worden uitgenodigd om plannen in te
dienen voor het HSL- of het magneetzweefbaan-alternatief. In de planologische procedure
staan de tracékeuze en de belangen van milieu, natuur en inwoners centraal. In deze procedure
worden ook de alternatieven Hanzelijn-plus en de intercityverbinding via de Zuiderzeelijn als
terugvaloptie meegenomen.
Deze werkwijze heeft een aantal voordelen. Het rijk gaat samen met de regio richting de
markt optrekken. In een vroeg stadium gaan rijk en regio de kennis en creativiteit van de
markt over aanleg en exploitatie van de Zuiderzeelijn bij het proces betrekken. De overheid
krijgt zo de beste vervoersoplossing op basis van een vooraf vastgestelde bijdrage, wat
bijdraagt aan kostenbeheersing. Verder nemen de kansen op succesvolle participatie van het
bedrijfsleven (PPS) toe door de vroege betrokkenheid van private partijen bij de verdere
planvorming. De burger neemt beter geïnformeerd deel aan de inspraakprocedures door alle
beschikbaar komende informatie over het project (tracé, vervoerssysteem en exploitatie).
Het kabinet heeft 2,73 miljard euro (6 miljard gulden) gereserveerd voor de aanleg. Wanneer
de procedure met de regio en de markt tot onvoldoende resultaten leidt, zal het kabinet
terugvallen op de alternatieven Hanzelijn-plus of een Intercityverbinding over het
Zuiderzeelijntracé.
Het kabinet heeft dit besloten naar aanleiding van de verkenning die afgelopen jaar is
uitgevoerd naar vier alternatieven voor de Zuiderzeelijn. Drie ervan hebben betrekking op een
nieuw tracé tussen Schiphol en Groningen (Intercity, HSL, Magneetzweefbaan), de ander
betreft opwaardering van het bestaande spoor in aansluiting op de aan te leggen Hanzelijn.
Het Zuiderzeelijntracé tussen Schiphol en Groningen via de Flevopolders met daarbij een
geconcentreerde ontwikkeling van wonen en werken rond de halteplaatsen, biedt de beste
mogelijkheden voor extra groei van de werkgelegenheid en een evenwichtige ruimtelijke
ontwikkeling in het Noorden, met behoud van kwaliteiten als rust, ruimte, natuur en
(cultuur)landschap.
RVD, 21.12.2001