D66

Partijblad Democraat
Idee
Brussel Vandaag

19 december 2001

D66 kritisch over EU-top Laken

Olga Scheltema

Reacties: o.scheltema@tk.parlement.nl

Helaas heeft het proza van de Verklaring van Laken nog niet die toegankelijkheid die je zou wensen. De top heeft duidelijk gemaakt dat, vrij naar Willem Elsschot, ook tussen deze droom en daad nog wetten in de weg staan maar vooral ook veel praktische bezwaren.

De paginagrote weergave van de Verklaring over de toekomst van de Europese Unie in de dagbladen gaf aan dat het de EU-raad ernst is met het betrekken van de burger bij de toekomst van de Unie. De tekst, hoe mooi en zelfs poëtisch volgens de MP af en toe ook, heeft nog niet die toegankelijkheidswaarde die je zou wensen. Maar hij gaf wel aan dat de toekomst van de Unie een belangrijk onderdeel van de top van Laken was. En dat was meer dan je uit de persberichten kon halen.

In diezelfde verklaring werd nogal eens verwezen naar wat de burger van de EU zou willen of verwachten. Het betrof naar mijn oordeel vooral een door de Raad voorondersteld verwachtingspatroon. Er worden ook indringende vragen gesteld over de rol van Europa in de gewijzigde wereld zoals: "moet Europa niet nu het eindelijk een is, een leidende rol gaan spelen in de nieuwe planetaire orde, een mogendheid die in staat is een stabiliserende rol te spelen op wereldvlak en die een lichtbaken is voor tal van landen en volken?" Nabije werkelijkheid of utopie? Vz , deze top heeft duidelijk gemaakt dat (vrij naar Elsschot) ook tussen deze droom en daad nog wetten in de weg staan maar vooral ook veel praktische bezwaren.

De verdeling van de agentschappen verzandde in het moeras van nationale eigenbelangen en leverde vooral een verbaal spetterend vuurwerk op. De lichtbakengedachte was toen wel heel ver weg en het parmahamgehalte onwaarschijnlijk hoog, zeker bij Berlusconi. Om maar niet te spreken van het niveau van de strijd om het modellenbureau. Vz als de burgers van Europa iets willen is het verschoond te blijven van dit soort onvermogen tot besluitvorming. Als dat besef nu zou doordringen ook bij de regeringsleiders, dan waren we een stuk verder. Zowel Nice als Laken waren op onderdelen schoolvoorbeelden van een enghartige strijd tussen nationale belangen; van hoe het niet moet. Zijn het voorbodes van een toenemende renationalisatie in het licht van de uitbreiding? De staatsecretaris zinspeelde daar zondag terecht op.

In ieder geval is het belangrijk dat er besloten werd tot een conventie van parlementariërs Europarlementariërs vertegenwoordigers van lidstaten en van de Commissie ter voorbereiding van de nieuwe IGC. Onder leiding van Giscard d'Estaing, onze nieuwe "Opa für Europa" (vroeger Willy Brandt). Voor alle zekerheid wordt hij omringd door de eu-tijgers Dehaene en Amato. Vz ik hoop van harte dat hier geen sprake zal zijn van een terug naar het verleden is, maar dat het driemanschap binnen een jaar de conventie een zodanig schwung kan geven dat er werkbare uitgangspunten voor de volgende IGC worden geproduceerd. Er zullen ten behoeve van die IGC reële voorstellen, modellen en opties moeten worden ontworpen voor een radicale hervorming en democratisering van de Europese instituties. Zonder dat zal een uitdijende unie steeds onwerkbaarder en ondemocratischer worden.

De conventie heeft terecht een ruime agenda gekregen en moet snel werken, een termijn van 12 maanden is niet veel. Die ruime agenda geeft onze regeringsvertegenwoordiger en onze parlementaire afgevaardigden volop de kans om de inzichten neergelegd in "de toekomst van de Unie " in te brengen. Zal dat van de zijde van de regering ook worden geëntameerd Het is goed dat de kandidaatlidstaten worden betrokken en tevens tot een maatschappelijke buitenboordmotor werd besloten. Mij is echter nog niet geheel duidelijk hoe en hoe intens dat Forum bij de werkzaamheden betrokken zal worden.

Vz nakaartend zou ik graag inzicht krijgen in het staaltje Nederlandse diplomatie (dan wel het ontbreken daarvan) dat een mogelijke kandidatuur van onze MP voor het voorzitterschap van de Conventie begeleidde. De MP eerst niet, toen een beetje misschien, beschikbaar. En uiteindelijk niet gekozen. Hoe is het nu precies gegaan en was het achteraf gezien wijs om het zo te doen?

De D66-fractie is verheugd over de zeer evenwichtige en tegelijkertijd ook indringende verklaring inzake het Midden- Oosten, met een krachtige oproep tot het doorbreken van de geweldspiraal. Het is goed dat zo duidelijk wordt uitgesproken dat Israël Arafat als gesprekspartner nodig heeft.

Minister Michel liep wat Afghanistan betreft letterlijk te hard voor de troepen uit. Dat neemt echter niet weg dat mijn fractie hoopt dat wel ernst wordt gemaakt met het ontwikkelen van een soort Europese parapluie voor Europese lidstaten die aan een internationale veiligheidsmacht zullen gaan deelnemen. Het zou toch mooi zijn als de VN of de VS de HV Solana konden bellen om een Europese deelname in een VN veiligheidsmacht te regelen. Is daar iets meer over te zeggen?

Operationeelverklaring van het EVDB. De Unie denkt de veiligheidregelingen met de NAVO af te ronden en overeenkomsten te sluiten over de garantie voor toegang tot NAVO middelen en vermogens. Deze overeenkomsten zijn essentieel voor het EVDB, aldus de verklaring. Maar kennelijk zijn ze geen harde voorwaarde meer. Heeft NL het voorbehoud moeten laten varen. Zie ik het goed en worden we nu na Turkije gegijzeld door Griekenland?

Op het terrein van asiel en migratie blijft het nog teveel traagheid troef. Het is mij niet duidelijk waarom na de terroristische aanslagen van 11 september binnen drie maanden wel terrorisme wetgeving tot stand kan worden gebracht en waarom de uitvoering van de Tampere op het terrein van asiel en migratie meer dan drie jaren moet duren. Nu is er dan wel een harde termijn voor de wijziging van asielprocedures, gezinshereniging en de verordening Dublin II afgesproken (30-4-2002), maar wordt voor het overige toch weer volstaan met een verzoek om vaart te zetten. Wij vinden dat wat mager, was een termijnstelling niet haalbaar?

Vz De top van Laken was een top met bescheiden resultaten. Maar als met name de conventie een succes wordt, kan dat op termijn wel eens een zeer belangrijke stimulans blijken te zijn voor het daadwerkelijk in gereedheid brengen van de Unie voor de ontvangst van de tien nieuwe lidstaten waarmee de onderhandelingen al zover gevorderd zijn dat ze in de loop van 2003 zullen worden afgerond.