20-12-2001
B&W Achtkarspelen voor zuidoostelijke rondweg om Buitenpost
Raad buigt zich in februari 2002 over voorstel van college
Het college van B&W Achtkarspelen heeft deze week ingestemd met een voorstel voor de realisering van een zuidoostelijke rondweg om Buitenpost. In het provinciaal verkeers- en vervoersplan (PVVP) is de zuidoostelijke rondweg om Buitenpost reeds opgenomen. De Provincie Fryslân ziet ook duidelijk de noodzaak van deze rondweg voor de ontsluiting van Buitenpost en Noordoost Fryslân.
Voordelen van een zuidoostelijke rondweg
Er worden een groot aantal aspecten in het gemeentelijke plan genoemd
die pleiten voor een zuidoostelijke variant, inclusief de aanleg van
een noordelijke ontsluitingsweg naar het bedrijventerrein.
Het eerste aspect is van bedrijfseconomische aard. De bereikbaarheid
van het bedrijventerrein zal na aanleg van een rondweg sterk
verbeteren, Buitenpost kan weer een winkelhart ontwikkelen en zo de
status van 'regionaal centrum' behouden. Daarnaast zijn er voordelen
te noemen ten aanzien van ruimtelijke aspecten. Een rondweg is goed
voor de ontwikkeling van woonbestemmingen als Mûnewyk en
bedrijventerreinen als De Swadde II.
Verder zijn er een aantal positieve punten op de gebieden van
verkeersintensiteit en leefbaarheid te noemen. Na aanleg van de
rondweg zal de drukte in de dorpskern afnemen en de veiligheid juist
toenemen, ook bij de spoorwegovergang. Ten aanzien van de leefbaarheid
van Buitenpost is de N355 op dit moment een spelbreker. Een rondweg
zou hier veel verbetering in aanbrengen, onder andere in de
winkelsituatie.
Nadelen
Naast de hierboven genoemde voordelen, kleven er ook negatieve aspect
aan de realisatie van deze rondweg. Te denken valt onder andere aan
een geringe aantasting van natuur en landschap, welke door
compenserende maatregelen echter zoveel mogelijk zullen worden
beperkt.
Investering en realisatie
Grontmij is gevraagd een raming te maken van de kosten van de
zuidoostelijke rondweg. In deze raming zijn tevens de kosten voor een
viaduct over het spoor, een fietstunnel en de ontsluiting van het
bedrijventerrein opgenomen.
De gemeente gaat uit van een totale investering van ca. f33.500.000,--
( 15.201.637,--). Om één en ander te kunnen realiseren zullen ook de
Nederlandse Spoorwegen en de Provincie een financiële bijdrage moeten
leveren. Dit betekent dat Achtkarspelen hoogst waarschijnlijk ongeveer
f10.000.000,-- zal moeten investeren.
De daadwerkelijke realisatie van de zuidoostelijke rondweg staat
gepland voor 2003 - 2004.