Politiebericht Venlo 20-12-2001
Mediabericht donderdag 20 december 2001 / 12:30 uur
VENLO: Gemeenschappelijke meldkamer politie, brandweer en ambulance
Noord- en Midden-Limburg officieel geopend
VENLO Staatssecretaris G.M. de Vries van Binnenlandse Zaken en
Koninkrijksrelaties heeft vanmorgen de gemeenschappelijke meldkamer
voor politie, brandweer en ambulance geopend. Deze meldkamer voor de
hulpverleningsdiensten in Noord- en Midden-Limburg is gesitueerd in
het regiobureau van de politie Limburg-Noord te Venlo. Hiermee is fase
I van het Project Geïntegreerde Meldkamer (GIM) afgerond. De kosten
bedragen circa 2 miljoen gulden oftewel 908.000,-. De volgende fasen
voorzien in de verwezenlijking van een meldkamersysteem en een
digitaal radionetwerk.
Met het project GIM werd in Noord- en Midden-Limburg in 1996 begonnen
waarbij werd gekozen voor het model co-lokatie-plus. Dit zou betekenen
dat het aannemen en registreren van meldingen door en voor de 3
disciplines gezamenlijk zou gebeuren. Deze ambitie was echter zo hoog
gesteld dat ze belemmerend werkte op de voortgang van het totale
project. Met name het nog niet beschikbaar zijn van de nodige
technische systemen waaronder het Geïntegreerd Meldkamer Systeem (GMS)
stond dat ambitieniveau op korte termijn in de weg. Door de Stuurgroep
is vervolgens gekozen voor een groeimodel met kleinere maar concrete
tussenstappen. In dat model bepaalt de stand van de techniek de mate
van integratie. Met de verhuizing een maand geleden van de meldkamers
brandweer/ambulance in Roermond en Venlo naar de gemeenschappelijke
meldkamer werd fase I afgerond. Eind 2002 moet GMS zijn geleverd en
geïnstalleerd in de gezamenlijke meldkamer van politie, brandweer en
ambulance. Dit systeem levert tijdwinst op doordat alle informatie
maar één keer hoeft te worden verwerkt. Een jaar later eind 2003 moet
het digitale radionetwerk C2000 zijn ingevoerd.
Belangrijke impuls
Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, drs.
G.M. de Vries zei dat met deze samenwerking op één lokatie een
belangrijke impuls aan de veiligheid van Noord- en Midden-Limburg is
gegeven. Meldkamers vervullen immers een cruciale rol in de zorg voor
veiligheid door 24 uur per dag klaar te zijn voor hun taak als meld-
en opschalingscentrum. De Commissaris van de Koningin, mr. B.J.M.
baron van Voorst tot Voorst gaf te kennen dat de enorme
krachtsinspanning die bestuurlijk, technisch als organisatorisch is
geleverd, respect afdwingt. Naast het samensmelten van de beide
meldkamers van brandweer en ambulance moesten ze ook nog op een nieuwe
lokatie worden gehuisvest. De korpsbeheerder politie Limburg-Noord en
voorzitter samenwerkingsverband regio Noord- en Midden-Limburg dr.
J.J. Schrijen, sprak een woord van dank uit aan onder meer de
gemeentebesturen en het bevoegd gezag van de politie voor het
beschikbaar stellen van de financiën. Hierdoor werd de verhuizing van
de meldkamers mogelijk en een proces ter bevordering van de veiligheid
van de burgers in onze regio in gang gezet. De kosten van deze 8e
gecolokeerde meldkamer in Nederland betreffen naast de verhuizing ook
het leveren en installeren van nieuwe systemen (radiobediensysteem
brandweer/ambulance, meteosysteem en voice-logging), het plaatsen van
5 nieuwe meldtafels en het aanpassen van de bestaande meldkamer.
Daarnaast moest er voor een goede klimaatbeheersing een koelplafond
worden aangelegd. De kosten worden volgens een eerder afgesproken
verdeelsleutel tussen de partijen politie (59%) en sector Veiligheid
(brandweer/ambulance 41%) verdeeld. Het ministerie van Binnenlandse
Zaken en Koninkrijksrelaties stelde een bijdrage van 550.000 gulden
beschikbaar in de kosten van het radioverbindingennetwerk voor de
brandweer.
Het doel van de samenvoeging van de meldkamer politie, brandweer en
ambulance is: "het sneller en beter verlenen van hulp en het
effectiever en efficiënter aansturen daarvan". Met het onder één dak
brengen van de bestaande 3 meldkamers is de eerste stap gezet op de
weg naar realisering van dit doel.