Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

_______ Zoek

Welkom bij VWS


Verbeteringen in de klachtopvang

VWS zal zorgaanbieders die niet over een goede klachtopvang beschikken, hierop aanspreken. De klachtopvang in de gezondheidszorg is overigens zeer gevarieerd en het netwerk van voorzieningen in de klachtopvang is redelijk volledig.

De VWS-bewindslieden hebben vandaag hun standpunt over het rapport Klachtopvang in de Nederlandse gezondheidszorg in een brief aan de Tweede Kamer geschreven. Zij laten weten dat zij koepelorganisaties van zorgaanbieders zullen benaderen met het verzoek om waar nodig verbeteringen aan te brengen. Instellingen die hun klachtopvang moeten verbeteren, zijn met name te vinden binnen de ouderenzorg, bij vrijgevestigde beroepsbeoefenaren en zorgverzekeraars.

Eind 2000 verscheen het rapport over de klachtopvang. Het is een onderzoeksverslag naar de structuur en het functioneren van klachtopvang. Het onderzoek werd verricht omdat VWS onvoldoende zicht had op de klachtopvang in de gezondheidszorg.

Met de Wet klachtrecht cliënten zorgsector (WKCZ) hebben zorggebruikers de mogelijkheid gekregen om klachten aan de orde te stellen. In deze wet staat onder meer dat elke zorgaanbieder jaarlijks een openbaar verslag moet opstellen over de klachten die formeel zijn aangegeven. Begin 2000 werd de WKCZ geëvalueerd en bleek dat veel instellingen klachten afhandelen via bemiddeling of klachtopvang. Om meer zicht te krijgen op het functioneren van deze klachtopvang, heeft VWS opdracht aan het NIVEL gegeven tot het genoemde onderzoek. Op de website van het NIVEL (www.nivel.nl) staat het complete onderzoeksrapport.

Standpunt op rapport Klachtopvang in de Nederlandse gezondheidszorg 1. Standpunt op rapport Klachtopvang in de Nederlandse gezondheidszorg Kamerstuk, 11-12-2001