_______ Zoek
Welkom bij VWS
Verbeteringen in de klachtopvang
VWS zal zorgaanbieders die niet over een goede klachtopvang
beschikken, hierop aanspreken. De klachtopvang in de gezondheidszorg
is overigens zeer gevarieerd en het netwerk van voorzieningen in de
klachtopvang is redelijk volledig.
De VWS-bewindslieden hebben vandaag hun standpunt over het rapport
Klachtopvang in de Nederlandse gezondheidszorg in een brief aan de
Tweede Kamer geschreven. Zij laten weten dat zij koepelorganisaties
van zorgaanbieders zullen benaderen met het verzoek om waar nodig
verbeteringen aan te brengen. Instellingen die hun klachtopvang moeten
verbeteren, zijn met name te vinden binnen de ouderenzorg, bij
vrijgevestigde beroepsbeoefenaren en zorgverzekeraars.
Eind 2000 verscheen het rapport over de klachtopvang. Het is een
onderzoeksverslag naar de structuur en het functioneren van
klachtopvang. Het onderzoek werd verricht omdat VWS onvoldoende zicht
had op de klachtopvang in de gezondheidszorg.
Met de Wet klachtrecht cliënten zorgsector (WKCZ) hebben
zorggebruikers de mogelijkheid gekregen om klachten aan de orde te
stellen. In deze wet staat onder meer dat elke zorgaanbieder jaarlijks
een openbaar verslag moet opstellen over de klachten die formeel zijn
aangegeven. Begin 2000 werd de WKCZ geëvalueerd en bleek dat veel
instellingen klachten afhandelen via bemiddeling of klachtopvang. Om
meer zicht te krijgen op het functioneren van deze klachtopvang, heeft
VWS opdracht aan het NIVEL gegeven tot het genoemde onderzoek. Op de
website van het NIVEL (www.nivel.nl) staat het complete
onderzoeksrapport.
Standpunt op rapport Klachtopvang in de Nederlandse gezondheidszorg 1.
Standpunt op rapport Klachtopvang in de Nederlandse gezondheidszorg
Kamerstuk, 11-12-2001