INSPECTIE VAN HET ONDERWIJS
ICT wordt normaal hulpmiddel in de klas
Utrecht, 11 december 2001 - De integratie van ICT in het onderwijs
heeft de afgelopen jaren een goede voortgang geboekt. ICT wordt steeds
meer een geïntegreerd onderdeel van het schoolbeleid en als een
normaal hulpmiddel in de klas beschouwd door leraren en leerlingen.
Dit concludeert de Inspectie van het Onderwijs in haar rapport
Resultaten van vier jaar ICT-beleid in het Onderwijs dat vandaag door
Minister Hermans aan de Tweede Kamer is gestuurd.
De overtuiging dat ICT grote betekenis heeft voor vernieuwing en
kwaliteitsverbeteringen in het onderwijs wordt algemeen gedeeld. In
het primair en voortgezet onderwijs is de afgelopen jaren veel
geïnvesteerd in het op orde brengen van de noodzakelijke
randvoorwaarden, zoals infrastructuur en scholing van docenten in
ICT-basisvaardigheden.
Scholen waar ICT met succes is ingevoerd kenmerken zich door een
uitstekende organisatie van het veranderingsproces, goed leiding
geven, planmatig werken en stimuleren van initiatieven van
leerkrachten en leerlingen. In de BVE-sector is al een sterke
verbreding van ICT-processen in het onderwijs te zien, mede onder
invloed van de beroepspraktijk.
De toekenning van middelen aan scholen, in een duidelijk beleidskader,
met verantwoordelijkheid voor de scholen zelf om over besteding te
beslissen is uitermate belangrijk gebleken. Scholen vragen om ruimte
om veranderingen naar eigen inzicht te kunnen nastreven.
In het rapport worden ook aandachtspunten en lessen voor de toekomst
beschreven, zoals de problematiek van het beheer van
ICT-voorzieningen, de benodigde tijdsinvestering, het
nascholingsaanbod en extra aandacht voor de lerarenopleidingen.
De minister heeft toegezegd deze constateringen van de Inspectie te
betrekken bij het uitwerken van de contouren van het ICT-beleid na
Onderwijs on line.