Overheid moet ingrijpen in falende markt
11 december 2001
De overheid moet laten onderzoeken in welke markten en hoe de
consument beduveld wordt. Dat vindt 93% van de mensen die op deze
stelling reageerden.
Consumenten worden op veel markten misleid door aanbieders. Ook op
markten waar voldoende aanbieders zijn en ook op markten waar
concurrentie is. Voorbeelden van deze misleiding zijn er te over:
energielabels op witgoed die niet waarheidsgetrouw zijn, 'wettelijke'
verwijderingsbijdragen op wit- en bruingoed die niet wettelijk zijn,
claims van functionele voedingsmiddelen die niet bewezen zijn of
verzekeraars die extra premie vragen voor het bemiddelen bij
wachtlijsten terwijl dat hun reguliere taak is.
Daarom vindt de Consumentenbond dat de overheid moet onderzoeken waar deze misleiding voorkomt, zodat ze er wat aan kan doen. Het is een taak van de overheid om toezicht te houden op de markt en oneerlijk gedrag van aanbieders ten opzichte van consumenten te verbieden.
De overheid heeft deze taak echter (nog steeds) niet op zich genomen, zodat consumenten te vaak genoegen moeten nemen met een aanbieder die niet consumentvriendelijk handelt. Een andere keuze hebben consumenten vaak niet. De Consumentenbond vindt het tijd worden dat de overheid ingrijpt en kiezen mogelijk maakt voor consumenten.