Den Haag, 11 december 2001
HOOFDLIJNEN INBRENG JAAP JELLE FEENSTRA (PvdA) TEN BEHOEVE VAN ALGEMEEN
OVERLEG 6DE VOORTGANGSRAPPORTAGE MILIEUHANDHAVING
Structuur
De handhavingsstructuur is nu bestuurlijk/organisatorisch op orde, nu moeten
er milieu-resultaten worden geboekt; deliver!! De eerste lijn is versterkt
door landsdekkende verplichtende bestuursakkoorden, de tweede lijn is
versterkt door de fusie en uitbreiding van de drie V-RO-M inspecties met 65
fte.
Zijn voor de decentrale handhaving ook voldoende medewerkers en middelen
aanwezig, wij horen van gemeente en provincie dat vacatures moeilijk te
vervullen zijn.
Minister zou het opzetten van regionale milieudiensten met IPO en VNG
bespreken; wat is stand van zaken?
Twee vragen; de Voortgangsrapportage geeft veel kwantitatieve gegevens, is
sterk geënt op casuïstiek, nodig is een kwalitatief beeld; wordt het milieu
er nu beter van en worden overtreders adequaat opgespoord?
En; we willen gedoog-situaties consequent verminderen, door maatregelen op
maat zoals waarschuwingen gevolgd door dwangsommen en optreden, ook als dat
saneren tot gevolg heeft; graag in volgend overzicht aanpak terugdringen
gedogen.
Toezicht Afvalstoffen
Provincies hebben aangegeven extra tijd nodig te hebben om Europese regels
voor afvalstoffen in te voeren. Dit betreft de vergunningen per 1 jan 2001
voor 800 gevaarlijke afvalstoffen voor 300 bedrijven. Provincies verwijten
VROM niet goed naar hen geluisterd te hebben. Hoe wordt dit alsnog goed
geregeld? Wie is aansprakelijk bij ongelukken bij bedrijven zonder adequate
vergunning?
Munitie-Opslagen
Hier deugt weinig van:
* bij 38 depots staan 295 woningen in strijd met veiligheidsbeleid
* in 28 gevallen zijn de veiligheidzones niet in de gemeentelijke
bestemmingsplannen opgenomen
* 22 van de 38 munitiedepots hebben risico-analyse gehad maar die is
niet beoordeeld door VROM
* 4 depots overschrijden de maximale toegestane opslag.
Hoe gaat bevoegd gezag en IMH deze situatie klaren; is er een
programmatische aanpak met prioriteitstelling?
Benzine Tankstations
Grootste bedrijven hadden in 1993 klaar moeten zijn, de rest van de kleine
in 2000 Achterblijvers moet je financieel straffen omdat ze voordeel hebben
gehad van het niet nemen van maatregelen. 20 a 30 % is niet op tijd, PvdA
bepleit; ontneem hun wederrechtelijk verkregen voordeel en maak namen en
locaties openbaar.
Vuurwerk
Classificatie is nog steeds verre van betrouwbaar; wat gebeurt binnen
exporterend land en bij import en vanuit sector, zoals besproken in debatten
naar aanleiding van Enschede.
Komt proces van verplaatsingen van risicobedrijven vanuit woonwijken al op
gang, wordt gebruik gemaakt van beschikbaar VROM-budget, komen er voldoende
landingsplaatsen vrij?
Milieujaarverslagen
De kwaliteit van de milieujaarverslagen is het afgelopen jaar nauwelijks
verbeterd. Gemiddeld scoren bedrijven een 5,3, aldus Ernst en Young. Er is
veel informatie, maar weinig harde informatie, geen inzicht in risico's,
maatregelen en financiën.
Inmiddels is verslaglegging verplicht; hoe wordt toezicht geïntensiveerd
zijn er sancties, openbaar making bedrijfsnamen bij goede en slechte
voorbeelden?
Luiers
Volgens de AMVB zou 95 procent van de zorginstellingen
incontinentiemateriaal moeten scheiden ten gunste van hergebruik, dat
gebeurt maar in 40% bij daartoe speciaal opgezet bedrijf Knowaste in Arnhem,
zie schriftelijke vragen Feenstra; wat gaat VROM danwel VWS doen aan
bekendheid en naleving?
Radio-Actief schroot
De minister zou nog een vergelijking maken met betrekking tot kosten en tijd
voor een voorportaal in Rijnmond danwel verwerking bij COVRA; PvdA bepleit
een snelle oplossing.
Handhaving haven/gassingen
Vanuit Rijnmond wordt aangegeven dat handhaving hier fors wordt ingevuld,
hetgeen economische en logistieke processen kan verstoren, dit maakt
vergelijkbaar beleid in buurlanden des te meer noodzakelijk; kan daarin
worden voorzien?
Bij gassingen treden veel overtredingen en gevaarlijke situaties op. Hoe
staat het met beoordeling door CTB van de toelaatbaarheid van methylbromide,
er is inmiddels een alternatief; wat gaat minister doen?