Persbericht: 11 december 2001
Gemeente Eindhoven scoort gemiddeld tot goed
Eindrapportage Benchmark sociale diensten afgerond
Bijna honderd sociale diensten in Nederland vergeleken het afgelopen
hun prestaties over het jaar 2000 met elkaar. Ze deden dit met behulp
van 'benchmarking'. Eindhoven was één van die gemeenten. De resultaten
van de vergelijking van de dienst Werk, Zorg en Inkomen (WZI) met
andere (sociale) diensten zijn nu beschikbaar in de vorm van een
eindrapportage.
Het benchmarkproject is een samenwerkingsverband van een aantal
organisaties, te weten de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG), het
onderzoeksbureau SGBO en de verbeterorganisatie StimulanSZ. Met
subsidie van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW)
zijn zij een jaar geleden een pilot gestart die inmiddels haar
vruchten heeft afgeworpen. Met een aantal relevante indicatoren op het
gebied van effectiviteit (doeltreffendheid), kosten (doelmatigheid) en
toegankelijkheid hebben de deelnemende gemeenten een beeld gekregen
van hun eigen sterke en zwakke kanten.
Ervaringen
Belangrijkste doel van de benchmark is dat de deelnemende gemeenten
optimaal kunnen profiteren van elkaars ervaringen op het gebied van de
uitvoering van de Algemene Bijstandwet. Startpunt daarvoor vormde het
onderzoeken van de eigen organisatie, met behulp van de uitgebreide
vragenlijst van de benchmarkorganisatie. Vervolgens bespraken de
deelnemende gemeenten de resultaten van de eigen onderzoeken met
elkaar. Dat deden ze in kringen van acht tot vijftien vergelijkbare
gemeenten. Zo nam Eindhoven deel aan een kring met Rotterdam,
Amsterdam, Utrecht, Groningen, Nijmegen, Arnhem en Enschede. Met de
benchmark plaatsen diensten als WZI zich qua bedrijfsvoering in de
voorhoede van gemeenteland, waarbij kwaliteit, transparantie en
verantwoording naar de burger belangrijke uitgangspunten zijn.
Eindhoven heeft nu een eindrapport ontvangen, waarin de dienst Werk,
Zorg en Inkomen is vergeleken met diensten van de andere
kringgemeenten. Aan de hand van deze rapportage heeft de dienst WZI
een analyse gemaakt: het verhaal achter de cijfers. En waar die
resulaten niet naar tevredenheid zijn, is hier een doorkijk naar de
resultaten in 2001 toegevoegd. Met de cijfers en de analyse heeft de
dienst WZI een beeld van de mogelijke verbeterpunten. Dat stemt
overigens overeen met het eigen inzicht van resultaten in 2000.
Scores
In de Benchmark scoort Eindhoven overwegend gemiddeld tot goed, in
vergelijking met prestaties van andere gemeenten. De score op
doeltreffendheid is goed en doelmatigheid is gemiddeld. De wettelijke
voorschriften worden gehaald en de kosten van de inzet van personeel
wijken niet af van andere grote gemeenten. Daarnaast is de score op
toegankelijkheid goed. Nieuwe en bestaande cliënten kunnen de dienst
goed bereiken en zo van het recht op bijstand gebruik maken. Eindhoven
scoort in totaal gemiddeld op de zogenaamde inputfactoren: de
beschikbare middelen, mensen en de manier waarop die georganiseerd
zijn. Het gaat daarbij bijvoorbeeld om inrichting van organisatie en
werkprocessen, gehanteerde instrumenten, het bereiken van de
doelgroep, deskundigheid van personeel en de overhead. Eindhoven staat
er goed voor als we naar de achtergrondkenmerken bij deze benchmark
kijken. Het aantal bijstandsgerechtigden op het aantal inwoners
(=bijstandsdichtheid) is laag.
Het college van B&W heeft het rapport van de benchmarkorganisatie en
de analyse van de dienst WZI op dinsdag 11 december vastgesteld.