7-12-2001
Alternatief plan voor verruiming Wilhelminakanaal
De gemeente Tilburg heeft in nauw overleg met Rijkswaterstaat directie
Noord-Brabant een alternatief plan ontwikkeld voor de kanaalverruiming
in Tilburg. Nader onderzoek in opdracht van de gemeente Tilburg en
berekeningen naar besparingsmogelijkheden hebben uitgewezen dat een
verruiming in afgeslankte vorm haalbaar is en waarschijnlijk een stuk
goedkoper kan.
Daarmee is de kans dat het project met geld van het Rijk kan worden
uitgevoerd belangrijk toegenomen. Het is op dit moment nog een plan op
hoofdlijnen. Dit moet de komende tijd in overleg met alle betrokken
bedrijven en bewoners nog verder worden uitgedetailleerd. Het college
van burgemeester en wethouders heeft een brief naar minister
Netelenbos gestuurd, waarin verzocht wordt om het alternatief plan
gezamenlijk verder uit te werken. De optie om het kanaal mogelijk in
(gedelegeerd) opdrachtgeverschap door Tilburg te laten uitvoeren zou
daarbij serieus moeten worden meegenomen.
Medio 2000 verscheen de Projectnota / MER Wilhelminakanaal Tilburg,
met daarin een beschrijving van de verschillende mogelijkheden om het
ca. 12 km. lange traject in Tilburg te verruimen. Op basis van deze
nota koos Tilburg in juni van het vorig jaar voor het Meest
Milieuvriendelijk Alternatief (het zgn. MMA). Dit hield onder meer in
dat het kanaal verbreed en verdiept zou worden naar een zogenaamde
klasse IV-vaarweg (schepen dan te beladen tot ca. 1500 ton, in
tegenstelling tot nu minder dan 500 ton). Verder worden de twee
bestaande sluizen (nrs. II en III) samengetrokken tot één nieuw te
bouwen sluis naast de bestaande sluis III. Een dergelijke ingreep werd
geraamd op ca. 229 (ca. 104) miljoen. Deze kosten overtreffen ver het
bedrag wat in het Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport (MIT)
2001-2005 staat opgenomen (ca. 104 (47) miljoen.
Base-case
Omdat de te hoge kosten een serieus breekpunt dreigde te worden, heeft
Tilburg in nauw overleg met Rijkswaterstaat directie Noord-Brabant een
alternatief ontwerp laten opstellen, de zogenaamde 'base-case'. De
naam geeft al aan dat in dit ontwerp wordt teruggekeerd naar de 'kale'
vaarwegfunctie die bediend moet worden in zijn meest essentiële
basisvorm. Voorwaarde was wel dat het ontwerp nog moest voldoen aan de
functioneel technische en inhoudelijke minimumeisen (ondermeer
geschikt voor klasse IV-schepen). Ten opzichte van de varianten uit de
Projectnota / MER is er dus sprake van een afwijkend plan met andere
kwaliteiten en andere uitgangspunten. Rijkswaterstaat heeft immers in
haar studie alle uitgangspunten (zakelijk gebruik, ecologie,
recreatie, kruisend verkeer) die uit inspraak en overleg naar voren
kwamen zo veel mogelijk meegenomen. Hierdoor ontstaat automatisch meer
opeenstapeling van zaken en dito stapeling van kosten.
De belangrijkste verschillen tussen het alternatieve ontwerp
('base-case') zitten allereerst in het vervangen van dure stalen
damwanden door natuurlijke taluuds. Verder is de nieuw te bouwen sluis
III enigszins anders gesitueerd, waardoor onder andere de bestaande
bruggen in de burgemeester Baron van Voorst tot Voorstweg kunnen
blijven liggen. Verder wordt in de 'base-case' het vrijkomende zand
hergebruikt. Naast voorstellen om het ontwerp anders in te richten, is
ook ingegaan op de te lage prijsindexering van het projectbedrag in
het MIT. Tussen 1999 en 2001 is nu een prijsstijging van 100 (45)
miljoen naar 104 (47) miljoen voorzien, terwijl de feitelijke
prijsontwikkeling in de bouw in die periode veel hoger ligt.
Het nieuwe ontwerp biedt goede nieuwe kansen om te komen tot een
(financieel) haalbare vorm voor een kanaalverruiming naar vaarklasse
IV. De ideeën van Tilburg zijn door Rijkswaterstaat globaal getoetst
en kansrijk bevonden. In een verdere uitwerking moeten
onduidelijkheden en onzekerheden (risico's) nog verder worden
uitgewerkt.
Het college van b&w heeft een brief naar minister Netelenbos gestuurd.
In deze brief wordt het alternatieve ontwerp gepresenteerd en
aangeboden deze alternatieve plannen in een vervolgtraject verder uit
te werken. Dit alles moet erop gericht zijn om het Wilhelminakanaal in
Tilburg dan ook daadwerkelijk snel te verruimen.