Door akkoord bij RandstadRail
Financiering tourniquets voor gehele Rotterdamse metronet geregeld
Rotterdam heeft de financiering van de tourniquets voor het gehele metronet rond. In het contract over RandstadRail, dat minister Netelenbos gisteravond met de Stadsregio Rotterdam en Stadsgewest Haaglanden sloot, is namelijk afgesproken dat uit het verwachte overschot bij de bouw van de Beneluxmetro, naast een bijdrage aan RandstadRail ook de aanleg van tourniquets op het gehele metronet van Rotterdam wordt gefinancierd. Hiermee kunnen alle metrostations in 2003 van een fysieke toegangscontrole voorzien zijn.
De Rotterdamse wethouder Verkeer en Vervoer Nico Janssens: "Sociale veiligheid is grote winst bij aanleg RandstadRail in Stadsregio Rotterdam. Met het maken van afspraken over de realisatie van RandstadRail hebben we twee vliegen in een klap geslagen. Niet alleen komt er extra infrastructuur, maar we kunnen ook iets doen aan het verbeteren van de sociale veiligheid bij alle bestaande en binnenkort te openen metrolijnen. Ook de minister erkent hiermee het belang van een veilig OV. Dit is de grootste stap voorwaarts in onze strijd tegen agressie in het openbaar vervoer in Rotterdam."
Tourniquets
Om de verloedering en onveiligheid in het openbaar vervoer tegen te
gaan, is toezicht en handhaving van de regels buitengewoon belangrijk.
Een tourniquetsysteem biedt de mogelijkheid voor een consequente
handhaving van de basisregel dat een reiziger in bezit moet zijn van
een geldig vervoerbewijs. Een consequent handhavingsbeleid is een van
de belangrijkste pijlers van het veiligheidsbeleid in het openbaar
vervoer. De metro vervoert dagelijks 300.000 reizigers, dat wil zeggen
60% van het totaal aantal reizigers van de RET. Een tourniquetsysteem
in de metro, in combinatie met preventieve maatregelen zoals de
(lopende) conducteur in de tram, moet de veiligheid in het gehele
openbaar vervoer in Rotterdam substantieel verhogen. De realisatie van
tourniquets zal ongeveer fl. 60 miljoen kosten en kan in 2003 op het
gehele RET-metronet gerealiseerd zijn.
RandstadRail
Met het ondertekenen van het definitieve contract is een zeer
belangrijke stap gezet om tot realisatie van RandstadRail te komen. In
de Stadsregio Rotterdam kenmerkt RandstadRail zich door de fysieke
koppeling van de Hofpleinlijn via een geboorde tunnel aan de bestaande
metro bij Rotterdam CS. De boortunnel loopt ondergronds vanaf het
Centraal Station via de Statenweg, komt bovengronds bij het bestaande
NS-station Kleiweg en takt daar aan op de Hofpleinlijn. Op de kruising
Statenweg-Stadhoudersweg zal een nieuw ondergronds station aangelegd
worden en de halte Kleiweg wordt verplaatst naar de Melanchtonweg. De
kosten van de aanleg in Rotterdam bedragen bijna fl. 850 miljoen
gulden (exclusief afkoop bouwrisico en aandeel in gemeenschappelijke
kosten). Hiervan dragen de gemeente en Stadsregio Rotterdam in totaal
ruim fl. 150 miljoen zelf bij, tevens heeft de Stadsregio fl. 100
rijksgeld uit het BOR-fonds en fl. 70 miljoen uit het verwachte
overschot bij de aanleg van de Beneluxmetro voor RandstadRail
gereserveerd.
Wensen gemeenteraad
Nico Janssens: "We kunnen uitermate tevreden zijn met dit contract. We
hebben goede afspraken gemaakt over de afkoop van risico's en de
minister is bereid om het knooppunt bij station Melanchtonweg te
financieren (fl. 25 miljoen). Ook zal het metrostation Statenweg 120
meter lang worden, in plaats van de eerder voorgestelde 90 meter. Deze
laatste punten waren de nadrukkelijke wens van de gemeenteraad van
Rotterdam. Tot slot zou ik nog willen opmerken dat we in Rotterdam
razend snel gewerkt hebben: drie jaar geleden kwamen we voor het eerst
met de gedachte aan een boortunnel als onderdeel van het
RandstadRail-tracé naar buiten en in 2002 zal de aanbesteding al
kunnen plaatsvinden. Sneller kunnen we de voorbereidingen niet doen".