Spiksplinternieuw NS-station Barendrecht
10 December 2001
Vanaf heden maken de treinreizigers gebruik van het nieuwe NS-station
van Barendrecht. Op het traject tussen Rotterdam-Dordrecht passeren de
treinen dit nieuwe station. Bewoners van Barendrecht zullen naar
verwachting minder last hebben van de reizigerstreinen omdat deze door
een 1500 meter lange overkapping rijden. De reizigers maken nu gebruik
van het nieuwe glazen station dat 300 meter lang en 10 meter hoog is.
De Kap van Barendrecht
Barendrecht neemt een belangrijke plaats in op het Nederlandse
spoorwegnet. Er wordt gebouwd aan de Betuweroute, de
Hogesnelheidslijn-Zuid en de verdubbeling van de reizigerssporen
Rotterdam-Dordrecht. Deze drie projecten worden uitgevoerd in opdracht
van de Projectorganisatie Betuweroute.
Als alles klaar is, zullen er negen in plaats van de huidige vier
sporen door Barendrecht lopen. Om overlast van het treinverkeer op
deze sporen zoveel mogelijk te beperken is een bijzondere oplossing
ontworpen. Er komt een 1500 meter lange overkapping (de Kap) over alle
sporen heen. Onder en op de kap wordt een aantal functies
samengebracht. Het station wordt geïntegreerd in de overkapping,
terwijl de ruimte op de kap zo wordt ingericht dat Barendrecht er een
groen, parkachtig gebied bij krijgt.
De Overkapping van Barendrecht maakt onderdeel uit van de Betuweroute
en wordt aangelegd door combinatie Hegeman-Besix-Mowlem in opdracht
van de Projectorganisatie Betuweroute. De Betuweroute is de
toekomstige goederenspoorlijn die van de Rotterdamse haven naar de
Duitse grens voorbij Zevenaar loopt. Deze 160 kilometer lange
goederenspoorlijn zal volgens de huidige planning in 2006 in gebruik
worden genomen.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Miebeth de Horn,
Projectvoorlichter van de Projectorganisatie Betuweroute in
Barendrecht, telefoonnummer 0182-645812 of per e-mail:
m.dehorn@br.railinfrabeheer.nl