2001-10-16: Gemeente organiseert APK-keuring fietsen
In het eerste kwartaal van 2002 kan men in Den Haag op vier
woensdagmiddagen zijn/haar fiets een vrijwillige fiets-APK laten
ondergaan bij een viertal bewaakte fietsenstallingen. Met het voorstel
voor deze actie heeft het college van B&W vandaag ingestemd. Dit met
name inspelend op het verbeteren van de verkeersveiligheid voor
fietsers.
Als de fiets wordt goedgekeurd krijgt de eigenaar een gemeentelijk
certificaat en twee spaakreflectoren cadeau. Het voorstel wordt 7
november besproken in de commissie VBBS (Verkeer, Binnenstad en
Beschermde Stadsgezichten).
Fietskeuring
De fiets-APK, een initiatief van GroenLinks in Den Haag, heeft van
wethouder Bruno Bruins (verkeer) het groene licht gekregen omdat het
op een positieve manier de eigen verantwoordelijkheid van de fietser
benadrukt. Bovendien is het een goede gelegenheid om het fietsen in
Den Haag in een positief daglicht te stellen.
De fietskeuring zal o.a. met behulp van posters worden aangekondigd.
Bij de keuring worden vooral de remmen, bel en lichten gecontroleerd.
Want het niet hebben van goede remmen en het ontbreken van verlichting
kan tot gevaarlijke situaties leiden. De locaties die elkaar op de
vier woensdagmiddagen afwisselen zijn de bewaakte fietsenstallingen
van Biesieklette aan het Spuiplein, Leyweg, Dagelijkse Groenmarkt (in
de snoeptrommel) en Palaceplein. Bij succes volgt herhaling in het
najaar van 2002 waarbij gedacht wordt om er ook schoolstallingen bij
te betrekken.
Verkeersveiligheid
Ondanks dat er in Den Haag een dalende trend is van het aantal
slachtoffers onder fietsers, blijft de gemeente met deze actie ook ten
aanzien van de fietser investeren in verkeersveiligheid. De fiets-APK
is een onderdeel van maatregelen op het gebied van
gedragsbeïnvloeding. Zo laat namelijk de staat van de fiets nog wel
eens te wensen over.
Daarnaast spelen infrastructurele maatregelen een belangrijke rol in
het verbeteren van de verkeersveiligheid voor fietsers. Daarbij gaat
het o.a. om het inrichten van 30 km/uur-gebieden, een eigen
fietspaden-netwerk voor de fiets, het herinrichten van gevaarlijke
kruisingen en het verhogen van de oversteekbaarheid van hoofdwegen.
16 oktober 2001
last update: 10 december 2001 ;pag.: 8953; auteur: 77