Stadsetiquette: Hoe ga jij met je omgeving om?
Rotterdammers vinden het moeilijk om zelf het initiatief te nemen bij
het aanspreken van medebewoners op overlast. Ook het incasseren van
kritiek van anderen is niet makkelijk. Als ze elkaar aanspreken dan
meestal op verkeerd gedrag. Dit bleek het afgelopen voorjaar uit een
discussie in samenwerking met het Rotterdams Dagblad over thema's van
Stadsetiquette. Als reactie op deze discussie lanceerde de gemeente
Rotterdam vanaf 10 december jl. de campagne 'Stadsetiquette: Hoe ga
jij met je omgeving om?'.
De campagne wil Rotterdammers aan het denken zetten over thema's als
respect en omgangsvormen. Bij Stadsetiquette staat het maken van
omgangsafspraken centraal. De idee erachter is dat overeenstemming
over een aantal basiszaken het leven in onze metropool makkelijker
maakt. De campagne richt zich op wat nodig is om aan Stadsetiquette te
kunnen beginnen: respect voor mede Rotterdammers. Onder het motto '
.... of je buurman? Hoe ga jij met je omgeving om?' worden bewoners
aan het denken gezet over omgangsvormen. De campagne bestaat uit 10
varianten waarin telkens een ander 'type' Rotterdammer wordt getoond.
De 'etiketten' die deze Rotterdammers opgeplakt hebben, zijn
herkenbare, neutrale termen die soms in de dagelijkse omgang
stigmatiserend worden gebruikt. De campagne is ontwikkeld door bureau
De Reclame Divisie uit Rotterdam.
Op buurtniveau is binnen hetzelfde stramien een variant op de campagne
ontwikkeld. Hierin staat gedrag in concrete, herkenbare situaties
centraal. Bewoners geven aan welke situaties in hun straat illustreren
wat negatief (en in een volgende fase ook postief) gedrag is. Deze
situaties worden verwerkt in de campagne waarin de buurtbewoners zelf
figureren. Het resultaat hiervan is dat de campagne, ondanks de inzet
van massamediale middelen, heel herkenbaar en persoonlijk wordt
gemaakt.
De campagne is een van de impulsen die wordt gegeven aan de discussie
over Stadsetiquette. Net als het stadsgesprek op 20 december levert
ook de campagne informatie op over de vraag of Stadsetiquette een
breed publiek aanspreekt en aan het denken zet. Ondersteunende
middelen zijn de website www.stadsetiquette.nl en advertenties in de
huis-aan-huis bladen. Rotterdammers worden hierin aangespoord om zich
uit te spreken over de thema's waarover zij in hun buurt afspraken
zouden willen maken. De pilot loopt voorjaar 2002 af. Dan wordt
besloten of de gemeente verder gaat met het project. Voorwaarde voor
een vervolg is uiteraard dat er animo is onder Rotterdammers.