Controle parkeren Singel
PARKEREN SINGEL STRENGER GECONTROLEERD
De parkeerwachters gaan met ingang van 10 december strenger
controleren op foutparkeren op de Singel in Sneek. De
parkeercontroleurs zullen optreden tegen parkeren buiten de vakken en
tegen het laden en lossen op de voetgangersstrook. Zij zullen eerst
waarschuwend optreden. Na enige tijd gaan zij over tot het
uitschrijven van bekeuringen van 90,-. De herinrichting van de Singel
is alweer ruim een jaar geleden voltooid. Bij de herinrichting is
nadrukkelijk gekozen voor een brede voetgangersstrook. De Singel geeft
daardoor een ruime indruk en de overlast van het gemotoriseerd verkeer
in de woningen werd erdoor beperkt. Bovendien biedt een brede
voetgangersstrook comfort aan winkelend publiek. In praktijk blijkt
echter dat de voetgangerstrook vaak wordt gebruikt voor parkeren.
Autos staan dubbel geparkeerd en er wordt over de voetgangersstrook
gereden om deze plekken te bereiken en te verlaten. Daarnaast staan er
met grote regelmaat bestelbusjes en dergelijke op de voetgangersstrook
voor het laden en lossen van goederen. De volgende uitgangspunten
zijn van toepassing op de Singel:* Parkeren is alleen toegestaan
binnen de parkeervakken.
* Laden en lossen vindt plaats vanaf de rijbaan.
* Geen gemotoriseerd verkeer op de voetgangersstrook.
* Parkeren op uitritten is niet toegestaan.
Op de Singel is parkeren alleen toegestaan binnen de parkeervakken.
De Singel maakt deel uit van de parkeerverbodzone binnen de
stadsgrachten. In een dergelijke zone is parkeren verboden met
uitzondering van plaatsen die daartoe zijn bestemd (de parkeervakken).
Ook vergunninghouders mogen alleen parkeren binnen de parkeervakken.
Mede door het planten van bomen is het aantal parkeervakken bij de
herinrichting afgenomen. De gemeente heeft daarom besloten de
geldigheid van de parkeervergunningen te verruimen met de
parkeergelegenheid op de Rienk Bockemakade en de Harinxmakade. Dit zal
met ingang van het nieuwe jaar op de vergunningen worden vermeld. Er
kan echter nu al van deze mogelijkheid gebruik worden gemaakt.
Belangrijk uitgangspunt is dat laden en lossen plaatsvindt vanaf de
rijbaan. De rijbaan is voldoende breed zodat het overige gemotoriseerd
verkeer ruimte heeft om te passeren. Laden en lossen vanaf de rijbaan
heeft een remmend effect op de snelheid van het overige verkeer.
Bevoorrading is ook toegestaan vanaf uitritten. Het voetgangersverkeer
dient daarbij echter zo min mogelijk te worden gehinderd.